Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
För de ryssar som upplevt den ekonomiska kollapsen efter Sovjets fall blev Putin vändpunkten. Kanske hade den kommit ändå, svårt att säga.
Hur mycket bidrag har Bulgarien och Rumänien från EU?
Just det. Hur det var på 90-talet i Ryssland är svårt för svenskar att förstå. Den som har befunnit sig mitt i en sådan verklighet - präglas sen av det resten av livet. En rädsla för att hamna där igen. Putin är en garanti för att det inte kommer hända. Ju längre han är vid makten, ju längre bort kommer man ifrån den situationen.
När det gäller Bulgarien och Rumänien så är det helt uppenbart att de släpptes in i EU för att knyta dem till Västeuropa - trots att de inte alls egentligen mötte kraven för EU medlemskap. Tråkigt nog för dem så har de den stora zigenarbefolkningen som sänker landet - medan majoritetesbefolkningen är hyggligt folk som kämpar på så gott de kan - men i ett system som är djupt korrumperat.
Bulgarien speciellt, är annars ett land som på många sätt är en bro mellan Ryssland och Europa. Men det fick de inte vara! Rumänien är ett ortodoxt land, som Ryssland. Likaså Serbien t.ex. Att t.ex. Serbien också är en sån bro retar gallfeber på Rysslandshatare.
Jag hoppas de går i rätt riktning men jag vet inte så mycket om politiken där. För varje barista, städerska eller lastbilschaffis därifrån som jobbar i Västeuropa med EUs välsignelse, så försvinner en produktiv medborgare ur deras egen ekonomi.