2022-02-17, 09:48
Medlem
Frågan är ställd till SD enbart för att sabotera för SD. Varför ska man tvingas välja? Vad valde andra partier? Har de inte fråga? ok.
Citera
2022-02-17, 09:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, jag säger inte att inte svenskarna betedde sig dåligt under Stora nordiska kriget, jag bara konstaterar faktum att det fortfarande finns ett rysshat i bygderna och det till viss del på goda grunder.

Nej, du har fel. Det var en hypotetisk fråga och Åkesson kunde gott ha svarat att han föredrar en demokratiskt sinnad person framför en diktatorstyp.

Inget snack, SD och Åkesson börjar bli allt för ryssvänliga för min smak, det har visat sig i flera sammanhang. Och jag är ganska säker på att jag inte är ensam om den åsikten. Det gäller att kunna välja mellan gott och ont för att kunna anses som en bra politiker.

Så du sitter med ett facit, vad som är rätt och fel?

Jag anser att Biden är en långt farligare ledare, globalt sett, även fast han råkar vara vald. Med detta sagt så jag definitivt inte en Putin-anhängare, hans tid vid makten har spätt på korruptionen i Ryssland.

Du är inte ensam om att ogilla SD, men att kalla det för Rysslands-vänligt är nog att ta några steg för långt. På vilka grunder skulle SD vara ryssvänliga?

Socialdemokraterna var väldigt underdåniga mot Sovjetunionen, utan för den skull bli kallade sovjet-vänliga av etablissemanget.
Senast redigerad av DeValera 2022-02-17 kl. 10:50.
Citera
2022-02-17, 09:54
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Herregud! Ärkopuckot Jimmie Åkesson kan inte välja mellan Sveriges ärkefiende och USAs president. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bj2Wbw/jimmie-akesson-vagrar-valja-mellan-putin-och-biden

Detta är illavarslande. Min absoluta uppfattning är att varje svensk politiker, i synnerhet en partiledare, utan betänketid ska välja, Biden framför Putin. USA framför Ryssland. Oavsett kontext.

Frihet och demokrati framför repression, aggression och diktatur.

Det ska sitta i ryggmärgen.
Citera
2022-02-17, 09:55
Bannlyst
Citat:
Vad har det med saken att göra?

Du skrev att Ryssland terroriserade Sverige på 1700-talet då svarade jag att katoliker som Joe Biden var förbjudna i Sverige på den tiden fram tills för 70 år sen. Intressant att alla svenskar blivit så prokatolska helt plötsligt när katoliker som Biden (Justin Tredaue och Boris Jonson) attackerar våra allierades folk. Men det är ju viktigare att stå upp för Ukraina tydligen
Citera
2022-02-17, 09:56
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Frågan är ställd till SD enbart för att sabotera för SD. Varför ska man tvingas välja? Vad valde andra partier? Har de inte fråga? ok.

Frågan är snarare ställd till Sverigedemokraternas partiledare av den enkla anledningen att Sverigedemokraterna är det enda partiet i riksdagen som inte ger tydliga besked i den här typen av frågor.
Citera
2022-02-17, 09:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Att SVT håller på med dessa barnsliga frågor fortfarande. Samma låga nivå som, om du var ett djur vilket skulle du då vilja vara.

Inget system är perfekt, men Åkesson svarade rätt. Även om demokratin i usa, är en chimär.

Folket styrs genom skuldsättning av bankerna och ett sjukvårdssystem som är helt orimligt.

Oavsett vem som styr är det den sista och högsta % som ser till att folket hålls i strama tyglar.
Citera
2022-02-17, 09:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Detta är illavarslande. Min absoluta uppfattning är att varje svensk politiker, i synnerhet en partiledare, utan betänketid ska välja, Biden framför Putin. USA framför Ryssland. Oavsett kontext.

Men Sverige, eller snarare socialdemokraterna har det faktiskt varit något av en tradition att stödja en massa diktaturer, politiskt, moraliskt och ekonomiskt. Har SD stött någon diktatur politiskt, moraliskt eller ekonomiskt?

Någon gång kanske det har varit rätt, som när demokratin USA attackerade och mördade många av diktaturen Vietnams befolkning. Stod du på USA:s sida i Vietnamkriget?
Senast redigerad av DeValera 2022-02-17 kl. 10:00.
Citera
2022-02-17, 09:58
Medlem
Citat:

Om frågan hade ställts för 2 år sedan, Trump eller Putin, vad anser du var rätt svar då?
Citera
Medlem
Jag tycker han uttrycker sig ganska klart.
Citat:
– USA är en västerländsk demokrati och Ryssland är inte det. Utan Ryssland är ett auktoritärt samhälle i dag och utvecklas ännu mer i den riktningen. Självklart väljer jag USA:s samhällssystem framför det ryska, säger Jimmie Åkesson (SD).
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Herregud! Ärkopuckot Jimmie Åkesson kan inte välja mellan Sveriges ärkefiende och USAs president. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bj2Wbw/jimmie-akesson-vagrar-valja-mellan-putin-och-biden

Barnsliga frågor av typen sanning eller kånka. Åkesson gör rätt som inte svarar.
Citera
2022-02-17, 09:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Frågan är snarare ställd till Sverigedemokraternas partiledare av den enkla anledningen att Sverigedemokraterna är det enda partiet i riksdagen som inte ger tydliga besked i den här typen av frågor.

V framhåller väl ledare som bröderna Castro och Chaves/Maduro framför demokratiska ledare.
Citera
2022-02-17, 09:59
Medlem
Citat:
Inget snack, SD och Åkesson börjar bli allt för ryssvänliga för min smak... Det gäller att kunna välja mellan gott och ont för att kunna anses som en bra politiker.

1.) Varför är det dåligt att vara ryssvänlig, är du rasist???

2.) Gott och ont tyder på att du har blivit hjärntvättad till att tro att världen är en Disney saga.
Sådana personer är onda, per se, för de gör ALLTID fel val baserat på känslor...
Då har vi inga bra svenska politiker, med tanke på alla deras val och anställda genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in