2022-02-15, 22:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Charleroi, Belgien?

Edit: inkl den mindre grannen Marcinelle…

Ljuvlig läsning! Tänkte att jag måste fylla på med b) vid varje station, men nej, nej; snyggt!

Här föddes Georgette Berger sedermera Magritte, och just i Marcinelle, om man ska vara noga, har ju "växt in i" Charleroi. (fantastisk låt av Paul Simon!) Har likt Paris sitt Rive Gauche (även om det rör sig om Sambre och inte Seine, sedan huruvida det är lika lämpat att vid ett krogbord sitta och sippa ett "ordinary wine, touching all the girls with your eyes" kan säkert varken jag eller Pålle avgöra). Trean till slut, seriemördaren, pedofilen m m Marc Dutroux, som levt både i Marcinelle och i själva Charleroi.

Tänk att jag körde den utan sportledtråd! Pär Zetterberg knackade ju på.

Elegant plockad må jag säga, att-klass på den, en...

...Magritte-reproduktion samt frågan till Gordonge!
Citera
2022-02-15, 23:58
Medlem
Gordonges avatar
Tack Gogge, krävde en del verifieringar via Google men det är alltid härligt när man hittar en hypotes som sen visar sig stämma på de andra ledtrådarna.

Here we go:

1. Kallas kort och gott vid ett kvinnonamn bland lokalbefolkningen

2. Universitetet i staden har fått sitt namn efter en tänkare som senare också gett namn till ett känt pris som inte bör eftertraktas

2b. I samma land finns också en stad som är uppkallad efter samma tänkare

3. Närmsta granne (stad) ligger mycket långt bort, även om många som inte bor i staden skrålat att de ”bor granne” med staden

Vi ses imorgon, vänner.
Citera
2022-02-16, 00:03
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ljuvlig läsning! Tänkte att jag måste fylla på med b) vid varje station, men nej, nej; snyggt!

Här föddes Georgette Berger sedermera Magritte, och just i Marcinelle, om man ska vara noga, har ju "växt in i" Charleroi. (fantastisk låt av Paul Simon!) Har likt Paris sitt Rive Gauche (även om det rör sig om Sambre och inte Seine, sedan huruvida det är lika lämpat att vid ett krogbord sitta och sippa ett "ordinary wine, touching all the girls with your eyes" kan säkert varken jag eller Pålle avgöra). Trean till slut, seriemördaren, pedofilen m m Marc Dutroux, som levt både i Marcinelle och i själva Charleroi.

Tänk att jag körde den utan sportledtråd! Pär Zetterberg knackade ju på.

Elegant plockad må jag säga, att-klass på den, en...

...Magritte-reproduktion samt frågan till Gordonge!

Tack igen. Men blev lite lurad av att det inte var någon sport-lead. Jag var länge inne på Marc Messier, som det underbarn han var, i det jag försökte få till den fransktalande delen av Kanada. Skam den som ger sig…
Citera
2022-02-16, 00:26
Medlem
fermions avatar
Citat:
Tack Gogge, krävde en del verifieringar via Google men det är alltid härligt när man hittar en hypotes som sen visar sig stämma på de andra ledtrådarna.

Here we go:

1. Kallas kort och gott vid ett kvinnonamn bland lokalbefolkningen

2. Universitetet i staden har fått sitt namn efter en tänkare som senare också gett namn till ett känt pris som inte bör eftertraktas

2b. I samma land finns också en stad som är uppkallad efter samma tänkare

3. Närmsta granne (stad) ligger mycket långt bort, även om många som inte bor i staden skrålat att de ”bor granne” med staden

Vi ses imorgon, vänner.
Alice Springs?
Citera
2022-02-16, 11:21
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Alice Springs?

Rätt direkt. Snyggt.

Svårt att lägga svårighetsgraden på rätt nivå. Ni alla är så himla grymma. Om man ger lite för mycket så smäller det direkt och med endast lite mindre info eller lite mer långsökt så kan det bli för svårt.

Hursomhelst, en Smokie-biljett och en vegemite-macka till dig, mate.
Citera
2022-02-16, 20:29
Medlem
fermions avatar
Citat:
Rätt direkt. Snyggt.

Svårt att lägga svårighetsgraden på rätt nivå. Ni alla är så himla grymma. Om man ger lite för mycket så smäller det direkt och med endast lite mindre info eller lite mer långsökt så kan det bli för svårt.

Hursomhelst, en Smokie-biljett och en vegemite-macka till dig, mate.

Här kommer den till sist ( tackar )

1) Franskspråkig stad - störst, med en skyline, men inte huvudstad

2) Finns viss svensk historia - åtminstone i grannlandet
Citera
2022-02-16, 20:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Här kommer den till sist ( tackar )

1) Franskspråkig stad - störst, med en skyline, men inte huvudstad

2) Finns viss svensk historia - åtminstone i grannlandet

Montreal?
Citera
2022-02-16, 20:37
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Montreal?
Nej
3) Hamnstad
Citera
2022-02-16, 20:49
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Nej
3) Hamnstad

Drar till med Cotonou.. låter som nått i Afrika när man läser ledtråden ordentligt
Citera
2022-02-16, 20:57
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Cotonou.. låter som nått i Afrika när man läser ledtråden ordentligt
ja, kanske det

3) Landet vann CAN efter att alla lagets spelare och till slut målvakten fått lägga straffar ( inte i år )
Citera
2022-02-16, 20:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nej
3) Hamnstad

Lean leads än ...går på Bilings afrikanska spår; ..."svenska"...kan vara allt mellan Cabo Corso i Ghana till Lamco i Liberia... ...Sassandra i Côte d'Ivoire, från höften..?

OT-sorry; låter som en het negress "Yeah... Sannandra-luv ...met her in the Ivory Coast y´know...".
Citera
2022-02-16, 21:00
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Lean leads än ...går på Bilings afrikanska spår; ..."svenska"...kan vara allt mellan Cabo Corso i Ghana till Lamco i Liberia... ...Sassandra i Côte d'Ivoire, från höften..?

OT-sorry; låter som en het negress "Yeah... Sannandra-luv ...met her in the Ivory Coast y´know...".

Oh...nära men du missar det uppenbara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in