2022-02-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Därför att ni påstod att ZOE var en liten bil

Men det är en liten bil din åsna!
Citera
2022-02-16, 18:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Exakt vilka andra "el-småbilar" finns det? Zoe är allra minst.

Men snälla.. du är ju inte alls insatt i ämnet.. det märks tydligt.
Du vet inte ens vad för elbilar det finns på marknaden!

ZOE är den rymligaste och största elbilen i småbilsklassen.
Det finns en hel rad med mindre elbilar.
Exempelvis:
Peugeot e-208
Opel corsa-e
Fiat 500e
Mini Cooper electric
Smart EQ
VW E-UP
Skoda Citigo
Seat Mii electric
Renault Twingo electric
Dacia Spring electric
Honda E
etc,,

ZOE är både större och rymligare än alla dessa konkurrenter.
Citera
2022-02-16, 18:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:

Exempelvis:
Peugeot e-208
Opel corsa-e
Fiat 500e
Mini Cooper electric
Smart EQ
VW E-UP
Skoda Citigo
Seat Mii electric
Renault Twingo electric
Dacia Spring electric
Honda E
etc,,

OK så just Renault Zoe råkar vara den STÖRSTA bilen i vad BARA DU definierar som "i sin klass". Störst storlek = störst batteri. Bara så vi vet.

Du skulle kunna skriva "i Min klass" i fortsättningen. Ordet "Min" verkar ha fokus i alla dina inlägg.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-16 kl. 18:47.
Citera
2022-02-16, 18:37
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Golf III är 402 cm och inget annat!
ZOE är längre, med sina 408 cm.

434 cm gäller Golf III Kombi!
Varför jämför du din bil med en bil från 1992? Varför jämför du inte med VW ID3 eller Nissan Leaf t.ex? Leaf kostar bara 20k mer.
Citera
2022-02-16, 18:37
Medlem
Citat:

Exempelvis:
Peugeot e-208
Opel corsa-e
Fiat 500e
Mini Cooper electric
Smart EQ
VW E-UP
Skoda Citigo
Seat Mii electric
Renault Twingo electric
Dacia Spring electric
Honda E
etc,,

Får hålla med dig om det. Det är små bilar du radar upp allihopa. Jag har inte kört eller suttit i alla, men jag har sett videos och läst om alla. Har i alla fall kört Nya Zoe, Peugeot e-208 och Mini Cooper Electric. Mitt val gick till Peugeot, men jag var inte heller ute efter den rymligaste småbilen.
Peugot har nog mindre utrymme invändigt än en Zoe, men inte så fasligt mycket. Den tillhör ändå en av de rymligare utav de som radats upp.

Skulle nog också hålla med om att Zoe är bland de rymligare småbilarna, tror dock som BAB7 säger att höjden gör en hel del.
Citera
2022-02-16, 18:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Varför jämför du din bil med en bil från 1992? Varför jämför du inte med VW ID3 eller Nissan Leaf t.ex? Leaf kostar bara 20k mer.

ZOE ska jämföras med bilar i sin egen klass, dvs i kategorin småbilar, ex peugeot 208 och opel corsa.

Leaf och ID,3 är kompaktbilar, dvs en storlek större.

Du jämför väl inte en BMW 3 serie med en E klass?
Citera
2022-02-16, 18:59
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
ZOE ska jämföras med bilar i sin egen klass, dvs i kategorin småbilar, ex peugeot 208 och opel corsa.

Leaf och ID,3 är kompaktbilar, dvs en storlek större.

Du jämför väl inte en BMW 3 serie med en E klass?
Det är ju ett ovanligt argument. Nissan Leaf är större, modernare, bättre på alla sätt, och kostar bara 20k mer. Men man får inte jämföra Zoe med den för Zoe är för liten. Fast den är störst bland småbilarna så där är den kung.

Du är inte intresserad av bilar alls. Den saken är klar.

Alla som läser i tråden, provkör Nissan Leaf och Renault Zoe på samma dag så ser ni vilken som är bäst.
Citera
2022-02-16, 19:00
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Säljaren sa att han aldrig varit med om något liknande på 30år sett hur begagnat marknaden ter sig idag.

Jag kommer pendla närmare 7mil om dagen.

Renault Zoe R110 109 hk 41 kWh Intens batterihyra II \"Erbjudande batteriköp

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-zoe-r110-109-hk-41-kwh-intens-batterihyra-ii-erbjudande-batter-1928-16047316

Om du absolut ska ha en Zoe.
Bara buda 180k och att du hämtar direkt.
Citera
2022-02-16, 19:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Får hålla med dig om det. Det är små bilar du radar upp allihopa. Jag har inte kört eller suttit i alla, men jag har sett videos och läst om alla. Har i alla fall kört Nya Zoe, Peugeot e-208 och Mini Cooper Electric. Mitt val gick till Peugeot, men jag var inte heller ute efter den rymligaste småbilen.
Peugot har nog mindre utrymme invändigt än en Zoe, men inte så fasligt mycket. Den tillhör ändå en av de rymligare utav de som radats upp.

Skulle nog också hålla med om att Zoe är bland de rymligare småbilarna, tror dock som BAB7 säger att höjden gör en hel del.

Ja, det är det nog höjden som gör ZOE extra rymlig fram, men även den kortare motorhuven, ZOE är ju designad utan att behöva ta hänsyn till en förbränningsmotor under huven, därmed har man kunnat ta till vara på en del extra utrymme.

Man kan jämföra måtten på nya e-208 och ZOE med varandra, då ser man ganska tydligt skillnaden.

Peugeot e-208
Längd: 405,5 cm
Bredd: 174,5 cm
Höjd: 143 cm

Renault ZOE
Längd: 408,4 cm
Bredd: 173 cm
Höjd: 156,2 cm

ZOE är alltså 2,9 cm längre, ingen stor skillnad, men då ska man ha i åtanke att ZOE har en betydligt kortare motorhuv, vilket genererar mer utrymme fram inne i kupen.

E-208an är dock 1,5 cm bredare.

Den stora skillnaden är dock höjden, ZOE 13,2 cm högre! än 208.
Detta i kombination med den kortare motorhuven, är vad som gör ZOE så rymlig fram.

Man sitter också högt i ZOE, alla gillar inte det, det är en smaksak, men jag gillar det starkt.
Man sitter högt och har en bra utblick över trafiken, speciellt i kombination med de stora glasytor som ZOE har, bla den enormt stora vindrutan.
Även denna körposition ökar känslan av luftighet och rymd i kupen fram.

Också när man sätter sig in i bilen bilen märker man att den är hög och lätt att ta sig in i.
I ZOE sätter man sig rakt in, medan i mercan sätter man sig mer "ner" i bilen, så att säga.

Även dörröppningen är bred och väl tilltagen i ZOE, insteget är större än i min E klass!
Ibland stöter jag emot ratten eller B-stolpen när sätter mig i min E klass, men det händer aldrig i min ZOE, den är mycket rymligare.
Det har hänt flera gånger att jag spillt kaffe när jag satt mig in i mercan eftersom jag stött emot när jag satt mig in i bilen, men det händer aldrig i min ZOE.
Citera
2022-02-16, 19:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det är ju ett ovanligt argument. Nissan Leaf är större, modernare, bättre på alla sätt, och kostar bara 20k mer. Men man får inte jämföra Zoe med den för Zoe är för liten. Fast den är störst bland småbilarna så där är den kung.

Du är inte intresserad av bilar alls. Den saken är klar.

Alla som läser i tråden, provkör Nissan Leaf och Renault Zoe på samma dag så ser ni vilken som är bäst.

Spela inte dum..
Man jämför aldrig två olika storleksklasser med varandra, man jämför inte en Audi A4 med en E klass.

Jag tycker det börjar bli löjligt nu med dina ZOE-fientliga påståenden.

Du kan istället läsa vad John Blund skrev, sex inlägg ovanför.
Citera
2022-02-16, 19:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
men även den kortare motorhuven,
Kortare motorhuv leder ofta till mindre deformationszon rent allmänt är det inget man riktigt vill ha.
Citera
2022-02-16, 19:36
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kortare motorhuv leder ofta till mindre deformationszon rent allmänt är det inget man riktigt vill ha.

Äsch! Inte så viktigt huvudsakligen att den känns luftig och rymlig.

Tänk om Zoe inte skulle ha en 1800-tals handbroms.
(jo Zoe har faktiskt en sådan)
Utan den så hade den varit ännu rymligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in