2022-02-16, 13:06
Medlem
Som nybil är nog zoe ett dåligt val; den är föråldrad och på väg bort (slutar säljas i år, dvs kommer falla fort i värde då).

Men som begagnad är den ett kap. Det franska märket och plåtigheten ger fantastiskt mycket bil för pengarna. Bara man vet vad man köper (gamla modellen har inte snabbladdning tex, och så den där skrikande kameleont-laddningen). Kunde gott tänkt mig att byta ut 2a bilen mot en sån på sikt.
Att det finns folk som bab7 som är "fanboys" betyder ju bara att bilen har en del charm och goda sidor också.
Har kört en del zoe på bildelning, enda dåliga jag märkte var känslan i gaspedalen, som var alldeles för "hängig" (skadad?).
Citera
2022-02-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Det går bara inte att låta bli att kommentera detta inlägg. Mercan är 12 år gammal och du tar upp att Zoe har bättre navi? Tacka fan för det annars undrar man vad Renaults ingenjörer håller på med? Sen dina högst subjektiva kommentarer om "luftigare känsla" ja det får ju stå för dig.

Det måste i alla fall vara skönt med högre insteg och lättare att gå in och ut ur din tjejbil så inte butpluggen skaver så mycket i röven på dig och kortkorta kjolen inte glider upp så lätt. Även att du inte snubblar så lätt när du sätter ner pumpsen i marken.

Jag fick en mycket otrevlig bild framför mig nu.
Citera
2022-02-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Som nybil är nog zoe ett dåligt val; den är föråldrad och på väg bort (slutar säljas i år, dvs kommer falla fort i värde då).

Men som begagnad är den ett kap. Det franska märket och plåtigheten ger fantastiskt mycket bil för pengarna. Bara man vet vad man köper (gamla modellen har inte snabbladdning tex, och så den där skrikande kameleont-laddningen). Kunde gott tänkt mig att byta ut 2a bilen mot en sån på sikt.
Att det finns folk som bab7 som är "fanboys" betyder ju bara att bilen har en del charm och goda sidor också.
Har kört en del zoe på bildelning, enda dåliga jag märkte var känslan i gaspedalen, som var alldeles för "hängig" (skadad?).

Charm är nog nyckelordet här. Jag själv har ägt en Renault, dock en Clio och ingen Zoe. Värre plåtburk har jag nog aldrig åkt. Skramlig, bullrig och prylar hade dålig kvalitet. DIsplayers som slutade fungera, knappar som lossnade och Läckande AC kylare bara efter ett par år. Den levde verkligen upp till ryktet om Franska bilars "Goda kvalitet"

Man måste vara en fan av att skruva bil, höga verkstadsräkningar och totalt ointresserad av bildesign och kvalitet för att köra en fransk bil. Enda kriteriet man har är antagligen hyfsat lågt pris och något som kan ta en från A till B. Sen att man framstår som årets loser är inget Renault/Peugeot/Citroen ägaren bryr sig om
Citera
2022-02-16, 13:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Elbilar har ingen gaspedal.
Citera
2022-02-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Charm är nog nyckelordet här. Jag själv har ägt en Renault, dock en Clio och ingen Zoe. Värre plåtburk har jag nog aldrig åkt. Skramlig, bullrig och prylar hade dålig kvalitet. DIsplayers som slutade fungera, knappar som lossnade och Läckande AC kylare bara efter ett par år. Den levde verkligen upp till ryktet om Franska bilars "Goda kvalitet"

Man måste vara en fan av att skruva bil, höga verkstadsräkningar och totalt ointresserad av bildesign och kvalitet för att köra en fransk bil. Enda kriteriet man har är antagligen hyfsat lågt pris och något som kan ta en från A till B. Sen att man framstår som årets loser är inget Renault/Peugeot/Citroen ägaren bryr sig om

Clio och Zoe är samma bil i grunden.
Har ägt e peugeot207 för många år sedan. Gick som en klocka, aldrig några problem. Men slamret när man stängde förardörren oroade mig. "Helt normalt" enligt verkstaden!
Jag tror dessa bilar har oförtjänat dåligt rykte i sverige. Grundkvaliten är helt ok för vad man betalar. Bilarnas big mac.
Citera
2022-02-16, 13:38
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Clio och Zoe same shit enligt mig iaf.

Köpte en helt ny Clio och hade den som pendlar bil.
Det var mitt sämsta bilköp någonsin.
Bara en massa fel hela tiden och verkstad besöken duggade tätt.
Blev inte många mil innan styrningen kändes mer och mer konstig.
Plötsligt tändes mer eller mindre varenda lampa upp och stanna omedelbart.
Det visade sig vara något med elektronik samt att rattstången var nära att gå av.

Helt ny bil, hade inte kommit upp i 50 mil.

Jag hade haft tur enligt Bilia då kunde ha gått riktigt illa.
Det där med läckande AC känner jag igen den fick också bytas.
Lampor som gick sönder hela tiden och blev väldigt varma.
Dörrar som kändes inte helt korrekt.
En baklucka som inte gick att stänga, var ett lotteri om den gick igen.
Bakluckan som för övrigt också fick lackas om.
Började rosta tidigt samma med kanter vid skärmarna.

Listan kan bli lång på alla fel men jag måste haft otur när Renault är ett kvalitetsmärke.
Citera
2022-02-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Håll dig till fakta!

Renault ZOE säljes inte i USA och Asien etc,, så allt snack om globala försäljningssiffror hör inte hemma här i en diskussion om ZOE.

ZOE säljes bara i europa och här är den extremt populär.

1, ZOE är den mest sålda elbilen överhuvudtaget i europa.
2, ZOE var den mest sålda elbilen i europa även år 2020.
3, ZOE var den näst mest sålda elbilen i europa förra året, 2021.

Nybilsförsäljning Elbilar Europa 2021
1, Tesla Model 3 – 139.573
2, Renault ZOE – 70.340
3, VW ID.3 – 67.831
4, VW ID.4 – 52.603
5, KIA e-Niro – 45.727
6, Fiat 500 – 43.165
7, Skoda Enyaq – 42.349
8, Peugeot e-208 – 41.978
9, Hyundai Kona Elektro – 41.757
10, VW e-Up! – 40.022

https://www.elektroauto-news.net/2022/zehn-meistverkauften-e-autos-2022-europa
Ja i tabellen står det att Zoe såldes i drygt 73,000 exemplar och att det var en minskning med 26% medan i stort sett alla andra märken ökade och en del rejält då främst flera kinamärken som ju är på stark frammarsch världen över inte minst i Norden. Tesla som dominerade med över miljoner sålda bilar globalt.
Tabellerna avser alltså om man ökat eller minskat i försäljning mot tidigare. Men Zoe lever väl lite på övertid som elbil. Nya modeller från Renault är väl i faggorna.
Citera
2022-02-16, 14:25
Medlem
Citat:

Nu måste jag ju försvara Peugeot eftersom jag själv kör det
Nej men seriöst, har du kört någon modern Peugeot som inte ligger i den billigaste klassen och trimnivån? Ja Peugeot och Renault säljer billigare bilar, det är tur att det finns också, men den som köper en modern Peugeot av senaste årens modeller och inte billigaste instegsmodell lär inte bli missnöjd med kvalitén i alla fall.

Jag har nu haft 2 Peugeot och ska snart hämta min tredje. Den första jag hade var den billigaste 208 man kunde köpa med minst utrustning och lyx. Ja den var plastig och man kände att det var en billig bil, men det var jag fullt medveten om när jag skaffade den. Jag var ute efter en så billig, men ny bil som möjligt.

Den jag har idag är dock så påkostad som man kan göra den i sin klass och det märks i kvalitén. Bra materialval, inget som skallrar. Mjuka sköna ytor. Grymt skön styrning och körkänsla. Även nästa bil kommer vara så påkostad som det går minus panorama tak som jag inte alls bryr mig om (har det på nuvarande bil).

Det är en enorm skillnad på att köpa en bil i lägsta möjliga instegsmodell jämfört med de mer påkostade. Man får vad man betalar för helt enkelt.
Citera
2022-02-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nu måste jag ju försvara Peugeot eftersom jag själv kör det
Nej men seriöst, har du kört någon modern Peugeot som inte ligger i den billigaste klassen och trimnivån? Ja Peugeot och Renault säljer billigare bilar, det är tur att det finns också, men den som köper en modern Peugeot av senaste årens modeller och inte billigaste instegsmodell lär inte bli missnöjd med kvalitén i alla fall.

Jag har nu haft 2 Peugeot och ska snart hämta min tredje. Den första jag hade var den billigaste 208 man kunde köpa med minst utrustning och lyx. Ja den var plastig och man kände att det var en billig bil, men det var jag fullt medveten om när jag skaffade den. Jag var ute efter en så billig, men ny bil som möjligt.

Den jag har idag är dock så påkostad som man kan göra den i sin klass och det märks i kvalitén. Bra materialval, inget som skallrar. Mjuka sköna ytor. Grymt skön styrning och körkänsla. Även nästa bil kommer vara så påkostad som det går minus panorama tak som jag inte alls bryr mig om (har det på nuvarande bil).

Det är en enorm skillnad på att köpa en bil i lägsta möjliga instegsmodell jämfört med de mer påkostade. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Det är klart att jag raljerar och skojar lite här. Jag har inte kört någon dyrare modell utan det har endast varit småbilarna Clio och någon Citroen. Men det räckte Närå, jag kan inte uttala mig om de mer påkostade modellerna, jag utgår från att de blir bättre i både ljudnivå, komfort och kvalitetskänsla
Citera
2022-02-16, 17:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Kul att du nämner det för här ska du få höra vad som hände igår. Jag besökte en bilhandlare som hade flera begagnade Zoe till försäljning och jag spanade in ett fint exemplar som jag beslutade mig för att provköra. Efter provkörningen möts jag av säljaren på parkeringen som lite genant uppger att bilen blivit såld. Hans kollega i samma hus fast en bit bort hade just sålt bilen! Lite snöpligt men inget att göra utan vända blicken mot den andra fina bilen som hade gått ca 1000mil till. Denna var krängningshämmarstaget bytt på och var således tystare i framvagnen.

Ja, de är enormt eftertraktade! - och det är roligt!
Mina krängningshämmarstag höll 14.000 mil, men kostnaden för att byta dom var inte så dyr, strax över 2.000 kr för båda komplett.
Citera
2022-02-16, 17:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Skämt åsido. Antingen är detta BAB7s första bil, eller så är hen jäkligt nöjd med bilen, och det är ju ett bra betyg.

Alla som suttit i en ZOE kan bekräfta att den är väldigt luftig och rymlig fram.
Och ZOE fas 1 2013-2019 är ännu rymligare än den nya fas 2 från 2020-
Citera
2022-02-16, 17:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Vet faktiskt inte var bilen plockar effekten till värmningen ifrån men jag TROR att den bara förvärmer när den är ipluggad och batteriet är över 40%. Har även läst att det finns någon tredjepartsapp för att frångå detta.

Förvärmning är mest en gimmick utan större mening.
Jag förvärmer aldrig min, har testat två gånger "bara för att"
Meningslös funktion, som bara drar en jävla massa ström, och elen är inte så billig nuförtiden heller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in