2022-02-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det att Ukraina bygger upp en folkarmé nu med 2 miljoner soldater tycker jag är intressant.

Sverige borde göra något liknande, 7-800 000 personer som har vapen hemma vore lagom. Samt träning 2-3 gånger i veckan.

Vi har ju redan hemvärnet och utöver det en jägarkår inom vilken det bör finnas många dugliga skyttar. Sportskyttar, skidskyttar skulle kunna vara förträffliga som snipers. Gamers skulle kunna lära sig hantera vapen - på riktigt.
2022-02-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att meddela att man drar tillbaka är ett sätt att främst avväpna och i viss mån kunna lämna debatten på ett i omvärldens synsätt storsint. Vekt enligt österländskt synsätt, men storsint i omvärldens.
Att sedan faktiskt fysiskt lämna är en annan femma. Det är egentligen nu någonstans som ett "angrepp" kan komma mot rysk militär, så dom får en anledning att slå tillbaka.

Jag tror Kreml försökt förutse det mesta i sin iver att våldtaga Ukraina, men som vanligt genomskådas.
Jag är beredd att hålla med i det fetmarkerade. Vet inte om jag tror att så kommer ske, men att hävda att man drar tillbaka lite trupper så att folk slappnar av ett tag innan ett ev. "angrepp" mot de egna känns ju mer genomtänkt än att göra något sådant många är på helspänn.
2022-02-15, 18:35
Medlem
Precis, Ryssland har aldrig tänkt invadera läser jag igen på RT. De diplomatiska möjligheterna är ännu inte uttömda läser jag vidare.

Angående vad och vad händer när de är uttömda? Finns det ett hot som vi förhandlar om eller inte?
2022-02-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tack för länken!

Tacka CNN det är deras
2022-02-15, 18:41
Medlem
Aeonas avatar
Skolboksexempel på skymningsläge, men om ryssarna bluffar eller inte är en annan femma. Man får bara hoppas att Putin nöjer sig med uppmärksamheten.

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-reports-cyber-attack-defence-ministry-website-banks-tass-2022-02-15/
https://www.jpost.com/breaking-news/article-696579
2022-02-15, 18:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men alltså, du har tappat grepp om tillvaron. Börja om från början med detaljerna, sluta hitta på.
Hitta på?

Gud viskade det i mitt öra.
2022-02-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Skolboksexempel på skymningsläge, men om ryssarna bluffar eller inte är en annan femma. Man får bara hoppas att Putin nöjer sig med uppmärksamheten.

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-reports-cyber-attack-defence-ministry-website-banks-tass-2022-02-15/
https://www.jpost.com/breaking-news/article-696579
Tärningen är kastad.

Nu är det upp till det ukrainska folket att försvara sitt land.
2022-02-15, 18:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Den här uppfattningen finns lite här och där:
"What did Putin achieve? He managed to rally the West back around NATO, which again has common purpose. Ukrainian sovereignty has been affirmed, even strengthened.

As a result of Russia’s aggressive activity, Ukraine’s military was now better armed and better able to defend itself. They will also be the recipient of more aid in the coming months and years from the West, likely including modernizing their air force and navy which is currently the weak link in their defense forces.

Russia has been called out as an unreliable energy supplier — the West will accelerate diversification away from Russian energy sources. Some will say Putin was the Russian leader who actually lost Ukraine. That will be his mark in history — he accelerated Ukraine’s Western orientation and cemented Russia as a declining power."
Visst, speciellt Tysklands agerande har visat på stor enighet inom NATO.

Andra har dumpat utgången militär material i Ukraina.

NS2 kopplas på i höst enl. planerna.

Någon har en svår attack av kognitiv dissonans.
2022-02-15, 18:59
Medlem
arbetets avatar
Men vad nu? Där ska du inte vara. Enl. engelsk tabloidpress går det igång i natt. Har du inte fått PM:et?:

Mariya Petkova
@mkpetkova
Russian Defence Minister Sergey Shoygu seems to have switched focus away from Ukraine. He has arrived in Syria to inspect ongoing military exercises.
https://twitter.com/mkpetkova/status/1493614827197054979?s=20&t=3GKMeCaHwKmrFFbvQpJBjw
2022-02-15, 19:00
Medlem
Futuretraders avatar
har ryssland backat bort eller planerar de en invasion?

smäller de i morgon och WW3 börjar ?
2022-02-15, 19:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
har ryssland backat bort eller planerar de en invasion?

smäller de i morgon och WW3 börjar ?

Det hela är upp i luften..

Jänkarna står hårt på sitt, imorgon natt ca kl 3 har man prickat det till.
2022-02-15, 19:04
Medlem
Futuretraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det hela är upp i luften..

Jänkarna står hårt på sitt, imorgon natt ca kl 3 har man prickat det till.

Bra då hinner jag springa ner till källaren och gömma mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in