2022-02-15, 14:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag läser vad du skriver men konstaterar att läget som det ser ut just nu talar för agerandet som jag beskrivit. Jag ger mig inte in i värderingsfrågor på detta stadiet då läget fram till valet kan komma att förändras och därmed taktiken.

Ärligt talat finns bara en prioritet just nu. Mer än 50% för de blågula så vi får ett skifte. Det är ingen idé att försöka sälja skinnet förrän björnen är skjuten.

Efter en eventuell valseger finns gott om tid att ta upp allt det andra.

Den gamle Centerledaren Gunnar Hedlund hade helt rätt med sina bevingade citat

Visst är en valseger prio ett men om det innebär att L får vara med och diktera villkoren för hur en regering ska se ut och vilken politik som ska föras så tror i alla fall jag att det blir en pyrrhusseger, kostnaden kommer inte att väga upp fördelarna helt enkelt.

De blågula kommer att få det lika illa som de rödrödgröna och kompromisserna med L kommer att bli deras död.
Citera
2022-02-15, 15:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
För mig del är dock en valseger prioritet nummer ett. Politik är både långsiktigt arbete och extrem kortsiktighet. Det första är dock helt beroende av det andra. S och deras stödpartier måste förlora om förändring skall bli möjlig på längre sikt.

Ja precis L måste förlora. Just nu verkar M återgått till DÖ-läget och också vara stödparti till S. Jag tror faktiskt kan bli gruff i M om detta L-vurmande. Nu får den liberala Stockholmsfalangen luft under vingarna medans Reinfeldtshatarna blir sura.
Citera
2022-02-15, 15:45
Medlem
Jag kan ju tänka mig Kristerssons min om SD blir större än M. Hade jag varit moderat partistrateg hade jag velat skapa så stort avstånd mellan det egna partiet och L som möjligt, på samma sätt som S distanserar sig från sänket Mp.

Gissar att detta kommer att straffa M i kommande opinionsundersökningar och i slutänden i valet.
Citera
2022-02-15, 16:06
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja precis L måste förlora. Just nu verkar M återgått till DÖ-läget och också vara stödparti till S. Jag tror faktiskt kan bli gruff i M om detta L-vurmande. Nu får den liberala Stockholmsfalangen luft under vingarna medans Reinfeldtshatarna blir sura.

Jag får väl citera mig själv från inlägget som startate pågående debatt:

"Vissa i partiet anser"

Inget är skrivet i sten. Fram till vallokalerna öppnar kan strategier ändras för att inte tala om vad som helst hända.

"It ain't over until the fat lady sings."
Citera
2022-02-15, 16:09
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den gamle Centerledaren Gunnar Hedlund hade helt rätt med sina bevingade citat

Visst är en valseger prio ett men om det innebär att L får vara med och diktera villkoren för hur en regering ska se ut och vilken politik som ska föras så tror i alla fall jag att det blir en pyrrhusseger, kostnaden kommer inte att väga upp fördelarna helt enkelt.

De blågula kommer att få det lika illa som de rödrödgröna och kompromisserna med L kommer att bli deras död.

Jag säger inte emot det där.

Men jag ser hellre att pyrrhussegern blir vår än såssarnas. Då har vi i alla fall haft möjlighet att påverka slaget.
Citera
2022-02-15, 16:15
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vad menar du? De partier som inte klarar riksdagsspärren deltar ju inte i mandatfördelningen överhuvudtaget. Det betyder ju att om 8% av rösterna läggs på partier som inte klarar spärren så räcker det ju med lite mer än hälften av de 92% som lagts på partier som klarat spärren för riksdagsmajoritet (=ca 46%)?

https://www.val.se/val-och-folkomrostningar/det-svenska-valsystemet/rostrakning-och-valresultat/mandatfordelning.html

Jag menar det som förklaras i länken du bifogade. Ibland blir det fel men vill inte rätta inägg i efterhand. Det blir så med åren. "Lyssna på vad jag menar inte på vad jag säger" som jag brukar säga till mina barn och barnbarn.
Citera
2022-02-15, 16:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag kan ju tänka mig Kristerssons min om SD blir större än M. Hade jag varit moderat partistrateg hade jag velat skapa så stort avstånd mellan det egna partiet och L som möjligt, på samma sätt som S distanserar sig från sänket Mp.Gissar att detta kommer att straffa M i kommande opinionsundersökningar och i slutänden i valet.

Ja M har ju bra avskräckande exempel i närtid på dessa små splittrande extremistpartier.

Citat:
Jag får väl citera mig själv från inlägget som startate pågående debatt: "Vissa i partiet anser"Inget är skrivet i sten. Fram till vallokalerna öppnar kan strategier ändras för att inte tala om vad som helst hända.

"It ain't over until the fat lady sings."

Annie?!
Citera
2022-02-15, 17:00
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag kan ju tänka mig Kristerssons min om SD blir större än M. Hade jag varit moderat partistrateg hade jag velat skapa så stort avstånd mellan det egna partiet och L som möjligt, på samma sätt som S distanserar sig från sänket Mp.

Gissar att detta kommer att straffa M i kommande opinionsundersökningar och i slutänden i valet.

Kristerssons närmande till L (och C) ligger dock i rätt riktning politiskt sett från moderat håll. Moderaterna har ingen gemensam syn på politik med SD (även om SD steg för steg gett upp sin politik för att närma sig M's politik). M har aldrig haft en tanke på att ge SD ens lillfingret, och har inte kompromissat med sin grundvärderingar en millimeter. Det är SD som fått ge upp allt för att skapa en illusion om ett "blågult block".

Blågult som i praktisk politik menas allianspolitik med mer EU, mer FN, mer NATO men där SD gett sin godkännandestämpel.

Vi får se om moderata väljare uppfattat detta. Moderaternas väljare skiljer sig nämligen enormt från Moderaternas uppdragsgivare och finansiärer. Och Partit väljer alltid sina uppdragsgivare framför sina väljare. Det kan du se på framförallt frågan om "vinster i välfärden" även hur luddig den än är, att även majoriteten av borgerliga väljare har alltid haft ett kompakt motstånd mot detta. Partit? Kör så det ryker, för uppdragsgivarna vill ha mer av gratis skattepengar.
Citera
2022-02-15, 17:23
Medlem
Någon som har hela artikeln?
Citat:
SD på offensiv om återvandringen – ”vi bör titta på den frågan”
Sverigedemokraterna höjer tonläget kring återvandring inför valet i höst och partiet använder frågan som ett sätt att trycka på debatten för att vinna segrar i eventuella regeringsförhandlingar.

”Vi måste anpassa vår argumentation, vår politik, våra förslag efter var debatten ligger i Sverige”, säger partisekreterare Richard Jomshof i en intervju med Di.
https://www.di.se/nyheter/sd-pa-offensiv-om-atervandringen-vi-bor-titta-pa-den-fragan/

Låter helt rätt. Hoppas de kan kombinera det med att göra det tydligt för svenska folket hur många uppehållstillstånd som delas ut årligen trots påstådda åtstramningar och pandemi.
Citera
2022-02-15, 18:59
Medlem
orrtupps avatar
SD måste på ett visserligen nyanserat och klokt sätt ta alla tillfällen i akt att dra upp Kevin-fallet och kräva svar på frågan om två svenska småbarn offrades för att skydda en flykting och i förlängningen skydda massinvandringen.
Citera
2022-02-15, 19:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Någon som har hela artikeln?
https://www.di.se/nyheter/sd-pa-offensiv-om-atervandringen-vi-bor-titta-pa-den-fragan/

Låter helt rätt. Hoppas de kan kombinera det med att göra det tydligt för svenska folket hur många uppehållstillstånd som delas ut årligen trots påstådda åtstramningar och pandemi.

Fria tider refererar från den. Jag tycker Jomshof uttrycker sig lite klumpigt. Men det kanske är bra att det provocerar. https://www.friatider.se/sd-ska-skarpa-tonen-om-atervandring
Citera
2022-02-15, 19:46
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag kan säga det att på landet finns ju fenomenet "hästtjejer".

Jag märker att det är främst bland dessa man hittar högertjejer (röstar M-KD-SD).

Givetvis inte alla tjejer på landet. Men hästtjejer brukar stanna kvar i bygden medan de som inte är det, brukar oftast så småningom flytta till större orter.

Vi har ingen konservativ landsbygd i Sverige, olikt Utah eller sydstats-landsbygden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in