Citat:
Ursprungligen postat av
nagellack
Jag kan ju tänka mig Kristerssons min om SD blir större än M. Hade jag varit moderat partistrateg hade jag velat skapa så stort avstånd mellan det egna partiet och L som möjligt, på samma sätt som S distanserar sig från sänket Mp.
Gissar att detta kommer att straffa M i kommande opinionsundersökningar och i slutänden i valet.
Kristerssons närmande till L (och C) ligger dock i rätt riktning politiskt sett från moderat håll. Moderaterna har ingen gemensam syn på politik med SD (även om SD steg för steg gett upp sin politik för att närma sig M's politik). M har aldrig haft en tanke på att ge SD ens lillfingret, och har inte kompromissat med sin grundvärderingar en millimeter. Det är SD som fått ge upp allt för att skapa en illusion om ett "blågult block".
Blågult som i praktisk politik menas allianspolitik med mer EU, mer FN, mer NATO men där SD gett sin godkännandestämpel.
Vi får se om moderata väljare uppfattat detta. Moderaternas väljare skiljer sig nämligen enormt från Moderaternas uppdragsgivare och finansiärer. Och Partit väljer alltid sina uppdragsgivare framför sina väljare. Det kan du se på framförallt frågan om "vinster i välfärden" även hur luddig den än är, att även majoriteten av borgerliga väljare har alltid haft ett kompakt motstånd mot detta. Partit? Kör så det ryker, för uppdragsgivarna vill ha mer av gratis skattepengar.