2022-02-15, 10:00
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du har fel, det allra närmsta huset - inte tomtgränsen - ligger ca 30-40 meter från där Terjes bil stod.
Gå dit och mät.
Det finns väldigt många fler hus på norra Muskö än enbart de som hör till Kanada tomtförening. Enligt ägarna till flera av dessa hus har polisen varken genomsökt husen eller varit i kontakt med dem.

Min uppfattning är att Terjes kvarlevor finns någonstans på norra Muskö.
Vet du var asfalten tar slut? Har han kunnat köra hela Muskö och kommit ut dit genom att köra "rakt fram"?
Citera
2022-02-15, 10:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror inte på att vakten inte kommer ihåg adressen. Den adressen och Terjes ärende är anledningen till att locket lagts på i svensk media.

Vem är det som bor/har hus på Kanada som är så känslig?
Citera
2022-02-15, 11:12
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Enligt artikeln har Terje tydligen först tagit av åt höger efter tunneln och sammanträffat med vakten till militäranläggningen. Där har Terje tydligen sagt att var på väg för att träffa någon i Kanada dvs Kanada tomtområde. Vakten minns dock inte adressen Terje nämnde.

”Ifølge en vakt på marinens anlegg på Muskö, så hadde Terje kjørt feil og havnet ved en av deres bommer. Terje sa der at han skulle til en adresse i Kanada, et område nord på øya. Det var også i dette området bilen hans seinere ble funnet, sier etterforskningsleder Ulf Sundström til Dagbladet”.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror inte på att vakten inte kommer ihåg adressen. Den adressen och Terjes ärende är anledningen till att locket lagts på i svensk media.

Är beredd att hålla med. Att han är så specifik att han nämner en adress och möjligtvis även någon han ska träffa gör det i alla fall svårt att tro att han varit ute och kört i panik efter att ha utmanat sin tunnelfobi. Det känns nu som att han hade ett tydligt mål eller planerat möte.

Kringkörandet tidigare på dagen, resan upp till Skogshill och den ovanligt sakta resan ner till Muskö kan ha varit ett sätt att fördriva tiden ifall han hade en avtalad tidpunkt ute på Muskö. Han ville väl helt enkelt inte sitta där ute och häcka hela dagen. Brukar själv "köra runt lite" och se mig för om jag är för tidig till något istället för att sitta och vänta i bilen.

Tycker fortfarande att det kan vara värt att kolla upp vilka färjor som anlände till Nynäshamn denna kväll, ifall Terje hade båt på Muskö och skulle plocka upp något som dumpats från denna.
Citera
2022-02-15, 11:13
Medlem
Lakus avatar
Extremt intressant med vittnesuppgifterna. Eftersom polisen har tömt hans telefon och dator så borde man ju ha sett om det var en säljannons han åkte till Muskö för även om man undrar vad man skulle kunna vilja köpa som kräver den omvägen. Han verkar ju ha använt en klassisk kartbok och inte GPS:en i telefonen, annars är det ju en bragd i sig att åka så fel som han gjorde ute på Muskö.

Trist, för hade man haft adressen Terje ville till så hade detta kanske varit nära ett uppklarande nu.
Citera
2022-02-15, 11:37
Medlem
fittas avatar
Kanske skulle Terje till båtskroten?

Citat:
Muskö Båtskrot

Som första båtskrot i Sverige erbjuder vi miljövänlig demontering av båtar samt återvinning och försäljning av begagnade båtdelar.

https://musko.nu/project/batskroten-sverige-ab/

Lite allmän information från Musköbladet vad som hänt tidigare på ön:

Citat:
Vägbom har installerats vid Kanada tomtområde. Vägbommen installerades av föreningen efter en lång tid av ökad trafik, nedskräpning, motorstölder och inbrott i hus säger M.E, vägansvarig Kanada Tomtförening.

https://muskobladet.se/vagbom-pa-kanada-2021-03/

Citat:
Informerades om inbrottsförsök. Falskskyltad skåpbil kört omkring på ön.
Problem med nedskräpning på Ahls udde på Björnholmen, Rännilen och Torpa skog.
2 cyklister i tunneln. Utlänningar som inte förstod skyltningen.

https://muskobladet.se/musko-i-sociala-medier-2020-04/

Citat:
Under perioden 1 april till 29 september 2021 har 62 ärenden med (brotts)plats på Muskö upprättats vid polisen.

Efter en relativ lugn vår och sommar har vi under september sett en markant ökning av båtrelaterad brottslighet.

Trenden har varit att tjuvarna nattetid kommer sjövägen, tar med båten ut på vattnet, tillgriper motorn (och ibland instrumentbrädan) och sedan släpper båten vind för våg.

https://muskobladet.se/polisrapport-musko-2021-04/

Terje uppäten av 170kg gris?

Citat:
En gris på cirka 170 kilo sköts i skogarna kring kyrkan i slutet av september.

https://muskobladet.se/rekordgris-pa-musko-skjuten-2021-04/
Citera
2022-02-15, 14:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem är den här personen?

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Precis vad jag också tror.

Vem är personen i området norra Kanada som är så känslig att inget skrivs i svensk media? Tur att norsk media skriver om detta mycket märkliga fall.
Citera
2022-02-15, 14:41
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också tror.

Vem är personen i området norra Kanada som är så känslig att inget skrivs i svensk media? Tur att norsk media skriver om detta mycket märkliga fall.

men om det är någon som är så känslig som bor på ön och inte nämns i svensk media och svensk media inte kan skriva om det, vad kan det vara då så länge svensk polis pratar med norsk media och norsk media kan använda film/bilder från svensk media, okej att fallet är konstigt men hur konstigt är det egentligen...
det man måste titta på är tydligen aftonbladets reportage för att få svar där, det är bara den som inte används idag...
Citera
2022-02-15, 14:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norsk och svensk media.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
men om det är någon som är så känslig som bor på ön och inte nämns i svensk media och svensk media inte kan skriva om det, vad kan det vara då så länge svensk polis pratar med norsk media och norsk media kan använda film/bilder från svensk media, okej att fallet är konstigt men hur konstigt är det egentligen...
det man måste titta på är tydligen aftonbladets reportage för att få svar där, det är bara den som inte används idag...

Ja jag vet och jag vet inte varför men något lurt är det men skulle svensk media vägra norsk media att använda det svenska materialet skulle se otroligt konstigt ut..

En norsk medborgare har försvunnit på Muskö och då lämnar svensk media ut uppgifter till den norska. Frågan är hur mycket som de ev. inte lämnar ut? Att Aftonbladet avpublicerade den här artikeln är mycket mycket ovanligt.
Citera
2022-02-15, 14:50
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Och att det första han gör på ön är att berätta vart han är på väg?
Citera
2022-02-15, 15:00
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag vet och jag vet inte varför men något lurt är det men skulle svensk media vägra norsk media att använda det svenska materialet skulle se otroligt konstigt ut..

En norsk medborgare har försvunnit på Muskö och då lämnar svensk media ut uppgifter till den norska. Frågan är hur mycket som de ev. inte lämnar ut? Att Aftonbladet avpublicerade den här artikeln är mycket mycket ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Och att det första han gör på ön är att berätta vart han är på väg?

ja och enda chansen vi har att hitta något är aftonbladets artikel, håller med om att de har betett sig väldigt konstigt och de har inte samarbetat med någon annan i media som det ser ut så vad är det som skiljer den artikeln från resten av informationen och media?
om vakten inte skrivit upp adressen så är det möjligt att han har glömt det, om han är bra på ansikten och dålig på adresser så kan hans historia vara sann, jag säger inte att den är det
men som sakta är aftonbladets artikel där man måste leta efter saker som de andra inte delar...
Citera
2022-02-15, 15:13
Medlem
Nottelitens avatar
Här är artikeln :
https://archive.md/jVLAj

här är en lista jag hittade i kommentarsfältet på åstednorges facebooksida, så om den visas i tråden innan är troligt och om det stämmer kan jag inte garantera :
https://i.imgur.com/yliPhlW.png
Senast redigerad av Notteliten 2022-02-15 kl. 15:17.
Citera
2022-02-15, 15:46
Medlem
Nottelitens avatar
är det detta som gör att Aftonbladet tar bort det, skulle inte ha en dålig relation med svensk polis ???
vet att det är tunt men det är inte mycket som är annorlunda här och i andra medier :

Boende på Muskö anmälde fynden till polisen. Men när ingen polispatrull kom och bilen bara stod kvar på platsen började man bli orolig.
Eftersom Mats är vägansvarig i området tog han tag i saken. Han lyckades gräva fram den krockade registreringsskylten. Den visade sig vara norsk.
– Då mejlade jag Norges motsvarighet till transportstyrelsen och bad dem att meddela ägaren eller norsk polis, säger Mats.
Men veckor passerade utan att någon hörde av sig. Till slut kontaktade Mats norsk polis direkt. Reaktionen blev omedelbar.

https://archive.md/jVLAj#selection-2147.0-2159.123
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in