2022-02-15, 13:11
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Federley förlorade sina politiska uppdrag på både EU- och nationell nivå. Han är inte ens välkommen som regional- och kommunalpolitiker, ej heller kunde han kandidera i kyrkovalet. Federleys offentligrättsliga hängning skedde på högsta politiska nivå - för att han levde ihop med en dömd villkorligt frigiven pedofil (och ljög om det).

Här har vi personer som jagar småflickor och pedofilmammor samt skickar riktigt äckliga poster som innehåller fantastiskt sjuka grejer, inte minst med tanke på att det skickas till minderåriga och pedofilmammor.

Ja utfrysningen är en faktor. Går att se som i Federleys fall, även om själv inte gjorde något brottslig, mer än att underhålla sådan känslig information. Ur en politisk ståndpunkt (pun intended) så var det upplagt för politiskt självmord när det väl uppdagades.

Vidare till de uthängda på Dumpen så håller jag med dig. Det vänder sig i magen av att se bilderna, runkvideos och läsa loggarna. Totalt osmakligt. Rätt eller fel kan diskuteras dock om det är moraliskt rätt att lägga ut det till allmänhetens beskådan och nöje. Det finns dessutom en minimal möjlighet att personen inte har gjort det också. Tror att de flesta uthängda känner att Dumpen gjort en betydlig skada på deras anseende och det faller inom ramarna för förtal. Om någon däremot vågar ta kampen får tiden utvisa.
Senast redigerad av Hussefar 2022-02-15 kl. 13:18.
Citera
2022-02-15, 13:12
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Att lägga upp domar är förtal. Ungefär som att kopiera upp en dom och lägga in fikarummet till arbetskamrater ang en kollega.

Servrarna låg väl i Frankrike om jag minns rätt.
Ok, försöker politikerna ändra på lagarna så man inte kan ha servrar i andra länder eller?... kanske är omöjligt...
Citera
2022-02-15, 13:13
Avslutad
Åtal kan och måste det bli om åklagaren tror på fällande dom men man får väl förmoda att denna åklagare precis som andra åklagare genomgått IQ-test.
Citera
2022-02-15, 13:13
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strykninmannen
Jag och mina vänner som alla följer dumpen kommer inte in sen några dygn.

Vad beror det på, vissa adresser blockerade?

Har ni retat Patrik och skrivit nåt dumt i kommentarerna?
Citera
2022-02-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Nja just det beror liksom övrigt om det kan anses vara i övervägande journalistiskt syfte. Om uppsåtet kan anses vara > mer än hälften i journalistiskt eller inte. Exakt det är avgörande om det är journalistik eller förtal.

Var Dumpens servrar ligger spelar vad jag vet ingen roll när utgivaren är svensk, befinner sig här - eller som det heter - har sin huvudsakliga hemvist eller intressesfär i Sverige.
Om jag ska gissa så kan journalistiken uppgå till måhända 25%, resten är förtal. Därför faller eller skulle allt falla som förtal.

Läst om detta i en avhandling och eftersom Fränstabon inte är offentlig som t ex Sjöberg som finns det inget allmänt intresse.

Eftersom ingen av Sjöberg&Nilsson är några renodlade journalister så lär det knappast ses som journalistik dom håller på med. Jo det har en viss betydelse vart servrarna står.

.
Citera
2022-02-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Åtal kan och måste det bli om åklagaren tror på fällande dom men man får väl förmoda att denna åklagare precis som andra åklagare genomgått IQ-test.

Läs vad jag skrev om killen i Örnsköldsvik. Du har rätt i det du skriver, en åklagare får heller inte väcka åtal om den inte tror på fällande dom. Hon skulle kunna bli åtalad själv för det.
Citera
2022-02-15, 13:24
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De anmäler i egenskap av den som sitter och chattar. Det kan bli ett brott även om nu det är en vuxen och inte en 12-åring.

Kan bli för det är högst osäkert om polisen ens utreder det. För att det ska vara brottsligt måste ju en person blivit ofredad kränkt. De som sitter och chattar förväntar sig ju mer eller mindre kukbilder och tycker säkert mer att det är jackpot när de får en. Då har de gubben ordentligt på kroken.

Tvivlar på att det blir några domar, men vi får se.
Citera
2022-02-15, 13:28
Avslutad
Citat:
Läst om detta i en avhandling och eftersom Fränstabon inte är offentlig som t ex Sjöberg som finns det inget allmänt intresse.
Eftersom ingen av Sjöberg&Nilsson är några renodlade journalister så lär det knappast ses som journalistik dom håller på med. Jo det har en viss betydelse vart servrarna står.
Juridisk sett är dom väl renodlade journalister, åtminstone Sara, men som renodlad journalist kan man tycka att det borde vara nyheter och handla om mycket mer än att bara att hänga ut påstådda pedofiler som pedofiler och allmänt vedervärdiga.
Det finns uppenbarligen ett väldigt stort allmänt intresse men såklart inte på det sättet som skall beaktas

Jag har chattloggar, bilder och video som inte alls handlar om pedofili men som allmänheten tom skulle fått större avsmak för om jag hängde ut. Inte hat men avsmak.
Jag har fört över allt och funderar på att publicera men då jag sakar utgivningsbevis så är det kanske bättre att göra det utan ett sådant. Frågan är när och var.
Citera
2022-02-15, 13:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ok, försöker politikerna ändra på lagarna så man inte kan ha servrar i andra länder eller?... kanske är omöjligt...
Om sidan är på svenska och riktar sig till svenskar och drivs av svenskar som bor i Sverige så gäller svensk lag oavsett var servern står.
Citera
2022-02-15, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om sidan är på svenska och riktar sig till svenskar så gäller svensk lag oavsett var servern står.
Japp!
Senast redigerad av StortOllon 2022-02-15 kl. 13:46.
Citera
2022-02-15, 13:38
Medlem
nationalizten88s avatar
Citat:
Att lägga upp domar är förtal. Ungefär som att kopiera upp en dom och lägga in fikarummet till arbetskamrater ang en kollega.

Servrarna låg väl i Frankrike om jag minns rätt.

Med lite sökningar i databaserna så finns Dumpen på en Dansk server inte för att det direkt påverkar så mycket mer än att en eventuell svensk utredare får info lite fortare.

1 2403:e800:fd48:1013:: [MPLS: Labels 24149/74502 Exp 0] 4 msec
2403:e800:fd48:1001::1 2 msec
2403:e800:fd48:1000::1 2 msec
2 2403:e800:fd48:1011:: [MPLS: Label 74502 Exp 0] 2 msec
2403:e800:fd48:1009::1 1 msec
2403:e800:fd48:1011:: 1 msec
3 2001:1900:5:3::309 1 msec 1 msec 2 msec
4 * * *
5 ONE.COM-AS.ear1.Copenhagen2.Level3.net (2001:1900:5:2:2::59ba) 28 msec 28 msec 28 msec
6 lo0-1.cr2-cph3.pub.network.one.com (2a02:2350:1::16) 29 msec 31 msec 30 msec
Senast redigerad av nationalizten88 2022-02-15 kl. 13:41.
Citera
2022-02-15, 13:43
Medlem
Sjukt tråkigt att det bara avhandlas i tråden om Dumpen är juridiskt korrekt samt om pedofili går att rättfärdiga.'
Hade hoppats på diskussioner om personerna som torskat vilket det borde vara kan jag tycka men så är det inte och tråden har helt plötsligt blivit en jäkla juridiktråd!
Senast redigerad av brasnyggman 2022-02-15 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in