2022-02-15, 11:04
Medlem
McQwertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
borgerliga kärnväljare, vad är det för några?

En grå massa av folk som inte bryr sig så mycket. Kunde lika gärna röstat på annat Alliansparti.
Citera
2022-02-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McQwerty
En grå massa av folk som inte bryr sig så mycket. Kunde lika gärna röstat på annat Alliansparti.
Precis, här ingår även gruppen som röstar på moderaterna för att så har vi alltid gjort. Tänk 60-årig kvinna i Täby med avbetald villa och fritidshus i skärgården. Spelar ingen roll om M vill kasta ut invandrarna eller driva Reinfeldts "öppna era hjärtan"-politik. Hon röstar ändå på M.

Dvs moderaternas version av sossen som röstar på sossarna för att så har vi alltid gjort.
Citera
2022-02-15, 12:30
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Vad tror de inom partiet; kan det leda till ett tapp till SD och KD? Finns nog en del moderater som kräks på L. Kanske rädda L men bli tredje parti?

Jag som haft med L (FP) att göra i decenier kan meddela att det är väldigt jobbigt. De flesta skulle nog vara glada att slippa, dvs att L slutligen blir historia.

Men de handlar ju om de där blockhopparna. De 8 procenten som vi helst ska ha 5% eller mer på vår sida för att vinna.

De gillar främst L och C. Och som det ser ut nu lär vi inte få tillbaka C på vår sida inom överskådlig tid. Återstår då L... Trist läge.

Tror inte SD och KD tappar något på detta. Det är vi om någon på vår sida som "tappar" dvs stödröstar.

Några få blockhoppare kan nog gå direkt till oss men det är ett stort steg för dem. KD är längre och SD är längsta steget som de ser det.
Citera
2022-02-15, 12:31
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Vad i helvete? Du som har insyn i partiet, har moderaterna ingen ryggrad eller stolthet? Finns det ingen opposition i partiet som kommer ihåg vad L gjorde efter valet 2018 samt som har plockat upp det faktumet att ca 40% av medlemmarna i L inte vill ha med SD att göra utan istället vill öka asylinvandringen?

Dvs en opposition i M som förstår att L bara är en instabil och opålitlig börda, att de med stor sannolikhet åker ur 2022 och ju mer stöd man ger dem desto fler stödröster tar de med sig ut ur riksdagen, och därför driver linjen att man borde svälta ut L, ta så många som möjligt av deras röster och sedan låta L dö sotdöden?

Läs mitt svar till HejaFinland så ser du lite hur resonemanget går.
Citera
2022-02-15, 12:38
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omicrondelta
Hade Kristersson inför valet 2018 lagt ner tjatet om alliansen och gjort klart för C/L och väljarna att SD är en del av ekvationen, så hade inte Kristersson suttit i den här sitsen. C/L hade bekänt färg innan valet 2018 och folk hade positionerat sig till M, KD, SD. Istället för de 43,7 procent man fick 2018 så hade man kanske istället fått 46 procent. Och då hade ett maktskifte 2022 med M, KD, SD varit i stort sett i hamn.

Nu gör Kristersson om samma dumma misstag och vädjar indirekt sina väljare stödrösta Liberalerna och riskera att dels bli tredje största parti och att Liberalerna över spärren kommer medföra stora problem för Kristersson att ena ett underlag på SD och L. Sabuni säger att Åkesson inte ska sitta i regering. Sabuni vill sitta i regering. Åkesson vill ha igenom mer än bara "frågor där vi tycker lika". Sådana här frågor ställer aldrig efterblivna massmedia. Någon borde ta ett rejält snack med idioten på någon valstuga och ställa honom mot väggen. Det finns bara två alternativ, antingen väljer man SD och får en pålitlig jämnstor partner som kan bereda vägen för M i regeringsställning. Eller så ger man lilleputtpartiet L extra draghjälp på bekostnad av sitt eget parti, både maktmässigt och röstantalmässigt.

Liberalerna ville inte ens sitta vid samma förhandlingsbord med SD när man diskuterade budgeten. Istället skedde diskussionen via proxys. Liberalerna hoppade ur budgetförhandlingarna eftersom konservativa blocket ville ha 50 öres skattesänkning på bränsle. Hur fan ska Liberalerna kunna sitta efter valet och prata om en hel budget? Jag undrar verkligen om Kristersson på riktigt är efterbliven när han själv kan se allt detta?

Jag läser vad du skriver men konstaterar att läget som det ser ut just nu talar för agerandet som jag beskrivit. Jag ger mig inte in i värderingsfrågor på detta stadiet då läget fram till valet kan komma att förändras och därmed taktiken.

Ärligt talat finns bara en prioritet just nu. Mer än 50% för de blågula så vi får ett skifte. Det är ingen idé att försöka sälja skinnet förrän björnen är skjuten.

Efter en eventuell valseger finns gott om tid att ta upp allt det andra.
Citera
2022-02-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag som haft med L (FP) att göra i decenier kan meddela att det är väldigt jobbigt. De flesta skulle nog vara glada att slippa, dvs att L slutligen blir historia.

Men de handlar ju om de där blockhopparna. De 8 procenten som vi helst ska ha 5% eller mer på vår sida för att vinna.

De gillar främst L och C. Och som det ser ut nu lär vi inte få tillbaka C på vår sida inom överskådlig tid. Återstår då L... Trist läge.

Tror inte SD och KD tappar något på detta. Det är vi om någon på vår sida som "tappar" dvs stödröstar.

Några få blockhoppare kan nog gå direkt till oss men det är ett stort steg för dem. KD är längre och SD är längsta steget som de ser det.
Intressant, på vilket sätt är L (och var tidigare FP) jobbiga att ha att göra med i ditt tycke?
Citera
2022-02-15, 12:45
Medlem
Citat:
Jag läser vad du skriver men konstaterar att läget som det ser ut just nu talar för agerandet som jag beskrivit. Jag ger mig inte in i värderingsfrågor på detta stadiet då läget fram till valet kan komma att förändras och därmed taktiken.

Ärligt talat finns bara en prioritet just nu. Mer än 50% för de blågula så vi får ett skifte. Det är ingen idé att försöka sälja skinnet förrän björnen är skjuten.

Fast det räcker ju med ca 46% för riksdagsmajoritet för M+SD+KD om ca 8% av rösterna läggs på partier som inte kommer in i riksdagen (L 3%, MP 3% övriga småpartier 2%).
Citera
2022-02-15, 13:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

L är inte blågula. De är internationalister, det enda blågula de gillar är EU-flaggan. Och även om M/KD/SD fick 51 % och L är kvar i riksdagen så kommer de förstöra en ny regering för M kommer kräva att de är inblandade, vilket gör allt till skit som den rödgröna röran varit denna mandatperiod. L är lika dåliga för de blågula som de är för de rödgröna.

Hoppas SD gör klart för moderatväljarna att om L är inblandade så blir det inget regimskifte. Eftersom deras egen partiledare inte fattar det så får vi upplysa dem. Moderater lyssna inte på Uffe, utan låt L försvinna.
Citera
2022-02-15, 14:12
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Fast det räcker ju med ca 46% för riksdagsmajoritet för M+SD+KD om ca 8% av rösterna läggs på partier som inte kommer in i riksdagen (L 3%, MP 3% övriga småpartier 2%).

Har rösterna på de som faller utanför förklaras några gånger tidigare i tråden på flera ställen. Men kort: Så enkelt är det inte.
Citera
2022-02-15, 14:16
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
L är inte blågula. De är internationalister, det enda blågula de gillar är EU-flaggan. Och även om M/KD/SD fick 51 % och L är kvar i riksdagen så kommer de förstöra en ny regering för M kommer kräva att de är inblandade, vilket gör allt till skit som den rödgröna röran varit denna mandatperiod. L är lika dåliga för de blågula som de är för de rödgröna.

Hoppas SD gör klart för moderatväljarna att om L är inblandade så blir det inget regimskifte. Eftersom deras egen partiledare inte fattar det så får vi upplysa dem. Moderater lyssna inte på Uffe, utan låt L försvinna.

Det kommer nog inte som en överraskning att jag inte håller med om allt du säger.

Okey, L går inte att lita på där är vi överens. Vad de har för färg vet ingen heller.

För mig del är dock en valseger prioritet nummer ett. Politik är både långsiktigt arbete och extrem kortsiktighet. Det första är dock helt beroende av det andra. S och deras stödpartier måste förlora om förändring skall bli möjlig på längre sikt.
Citera
2022-02-15, 14:24
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Intressant, på vilket sätt är L (och var tidigare FP) jobbiga att ha att göra med i ditt tycke?

Sådana här svar blir ju alltid väldigt anekdotiska men jag kan ta ett extremt exempel:

Jag har vid några enstaka tillfällen varit med om att politiskt aktiva (i nämnder och dylikt) företrädare för L (FP) varit extremt obstruerande då de inte fått sin vilja fram i förhandlingar och slutlingen lämnat sitt parti och gått över till att bli aktiva medlemmar i S.

Det har inte direkt skapat förtroende hos mig.

Men vi kan fortfarande behöva L och de har fortfarande en pytteliten andel kärväljare kvar. Detta sagt kan det förståss plötsligt tvärvända. Allt som behövs är att drevet plötsligt går mot dem av en eller annan anledning och att det biter sig fast.

Då gäller det att blixtsnabbt släppa dem som en het potatis. För något sådant överlever de knappast.
Citera
2022-02-15, 14:40
Medlem
Citat:
Har rösterna på de som faller utanför förklaras några gånger tidigare i tråden på flera ställen. Men kort: Så enkelt är det inte.

Vad menar du? De partier som inte klarar riksdagsspärren deltar ju inte i mandatfördelningen överhuvudtaget. Det betyder ju att om 8% av rösterna läggs på partier som inte klarar spärren så räcker det ju med lite mer än hälften av de 92% som lagts på partier som klarat spärren för riksdagsmajoritet (=ca 46%)?

https://www.val.se/val-och-folkomrostningar/det-svenska-valsystemet/rostrakning-och-valresultat/mandatfordelning.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in