Knyter an på farbror_barbros kommentar om detaljer/föremål som hypotetiskt sett kan ha blivit bortklippt i de gamla dykfilmerna.
Långt inlägg med detaljstudie av ROV-film så den som är less på det kan skrolla vidare..
Såväl i detta forum som via andra kanaler har det hävdats att man vid ROV-filmning den 2 oktober 1994 vid en avstickare från vraket undersökt det stora föremål som påstås synas i närheten av Estonias fördäck på vissa tidiga sonarbilder, men sedan ska denna filmsekvens ha klippts bort i mörkläggande syfte.
Bland annat har det formulerats så här:
Av videofilmerna från den 2 oktober (Estoniaarkivet, B1) framgår att ROV-kameran gjort en avstickare från bogen söderut, vilket den borde ha gjort om avsikten varit att filma det stora föremålet där. Avsnittet är bortklippt. Plötsligt är kameran åter vid fartygssidan och klockan har tagit ett skutt på hela sju minuter.
med frågeställningen:
Varför är sekvensen i ROV-filmen från 2 oktober 1994 (Estoniarkivet B1), där ROVen gör en avstickare söderut från Estonias bog dit stora föremålet ses på sonarbilden från 30 september 1994, bortklippt?
Nu när filmen med B1 i namnet finns tillgänglig försökte jag hitta partiet där sagda sekvens klippts bort.
Det är tre filmer som har B1 i titeln så jag kan ha missat vilken sekvens det gäller, men jag tror det denna eftersom det är enda sekvens med avstickare från bogen som jag hittat.
Många tidreferenser, men häng med...
Film SIMO 1 (B1A - SIMO 1)
http://arkis2dok.ra.se/ra/420632/v_6556_01.mp4
* 1:31:42 (kl. 13:58:29) BB sida förut vid texten "ESTONIA" djup 56 m.
- Klipp och hopp i tid 53 minuter.
* 1:31:47 (kl 14:51:04) På havsbotten djup 84,3 m (av djupet att döma sannolikt någonstans nedanför bogområdet).
* 1:35:11 (kl 14:54:27) klipp och hopp tid 1 minut.
* ROV rör sig i huvudsak mot nordväst i 8 minuter fram till 1:38:45 (kl 14:59:07) djup 81,5 m.
- I sekvensen passeras diverse föremål (bla. presenning(?), tunna från livflottar, tidning mm).
* 1:39:30 (kl 14:59:50) ROV vänder runt mot syd-sydost dvs i motsatt riktning, djup 82,2 m.
* 1:41:26 (kl 15:01:45) djup 83 m, kurs nästan rakt söderut
- Klipp och hopp i tid på nästan 6 minuter
* 1:41:31 (kl 15:07:33) djup 78,5 m möjligtvis i närheten av vraket, men svårt avgöra säkert.
* 1:41:50 (kl 15:07:52) repstege?
* 1:42:30 (kl 15:08:32) räcke
* 1:43:34 (kl 15:09:36) djup 78 m SB skrovsida föröver? (Dvs norra sidan av vraket).
* Någon form av räcke och synlig havsbotten fram till 1:48:30 (kl 15:14:32) djup 81,3 m.
* 1:48:31 Klipp och hopp i tid framåt drygt 2 timmar till ca kl 17:30 djup 58,5 m. ROV är sannolik i närheten av aktern.
Om klippet på nästan 6 minuter vid 1:41:26 är den bortklippta sekvens som nämns så tolkar jag det som att ROV innan det rört sig mot nordväst bort från styrbords sida av vraket i ca 8 minuter utan att passera något särskilt för att sedan vända tillbaka i riktning mot vraket varefter drygt 6 klippts bort och ROV sedan åter är i direkt närhet av vraket, eventuellt i närheten av styrbords bog.
Alltså:
1. Ja det finns ett klipp i filmsekvensen där ROV gör en avstickare från bogområdet.
2. ROV rör sig mot nordväst i ca 8 minuter utan att passera annat än normalt bråte och vänder sedan tillbaka i motsatt riktning varefter drygt 6 minuter film är bortklippt.
3. ROV befinner sig under avstickaren på norra sidan av vraket, inte på södra sidan där ett stort föremål påstås ska ha synts på en sonarbild.
4. Varför just detta klipp på ca 6 minuter är gjort vet jag såklaer inte, men det finns inget uppenbart som tyder på att man klippt bort bilder på bogvisiret liggande intill södra sidan av vraket alternativt uppe på fördäck/BB skrovsida. Snarare verkar det som att man klippt bort returresan på en "ointressant" avstickare.