2022-02-14, 11:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Riks verkar lika intresserade av opinionsundersökningar som vi i tråden. De kommenterar de flesta. https://www.youtube.com/watch?v=GOGaKQLYP_U
Citera
2022-02-14, 11:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men hittills har ju Åkesson inte lyckets förhandla fram något i den stilen. Det ligger också i ytterpartiets dilemma att förhandlignspossitionen blir svag. Därför skulle det ur SDs synvinkel vara fördelaktigt om man inte surrade fast sig i förväg vid restalliansen, utan höll öpet för att också kunna stödja socialdemokratiska förslag.

Det är ju det vi diskuterar, i intervjun (bakom betalvägg så ingen vet ju exakt vad han sagt) så säger han att han kan göra det, det är tredje linjen om Kristersson vägrar både regering och ett detaljerat samarbete. Men eftersom Kristersson inte verkar vilja bilda någon regering så spelar det väl ingen roll.
Citera
2022-02-14, 17:24
Medlem
Vad vilja moderaterna egentligen?
Inför valet har man tryckt upp dekaler med texten ”Kristersson Sabuni 2022”.
https://samnytt.se/moderaterna-satsar-pa-liberalt-maktskifte/
Citera
2022-02-14, 17:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021

De vill nog ha fortsatt sossestyre. Det är en fördold DÖ.
Citera
2022-02-14, 17:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Ms utspel med L som verkar utesluta KD, hur kommer det påverka OU? Kan SD och KD går fram på Ms bekostnad?

Citat:

Riks (SD) talar om samma sak. Med rättmättigat förlöjligande. https://www.youtube.com/watch?v=kPFhuK7H_yo
Citera
2022-02-14, 21:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Problemet är, precis som Staffan Danielsson påpekade i sin intervju med Riks. C håller inte på att byta ut väljare. De har redan bytt ut dem klart.

Dessa 8% som nu stödjer C vill se Maggan som Statsminister. För 4 år sedan sa de Kristersson, men inte nu längre.
Visst är det så, det är jag väl medveten om.
Företagare på landsorten har gått över till M/KD/SD samtidigt som unga citykvinnor, s.k. liberaler, blir varma av lycka när Fjamåt ryter mot Åkesson under debatter. Samma vänsterkvinnor som inte har en susning om C's partiprogram.

Men, jag tror dock att C har kvar några tappra, även om få. Och det är min stora förhoppning att man överger C "med buller och bång". För någon vecka sedan så var det några bra artiklar i Expressen där förbannade och besvikna centerpartister (på landsbygden) övergav sitt parti till förmån för bl.a. SD.
Citera
2022-02-14, 23:01
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst är det så, det är jag väl medveten om.
Företagare på landsorten har gått över till M/KD/SD samtidigt som unga citykvinnor, s.k. liberaler, blir varma av lycka när Fjamåt ryter mot Åkesson under debatter. Samma vänsterkvinnor som inte har en susning om C's partiprogram.

Men, jag tror dock att C har kvar några tappra, även om få. Och det är min stora förhoppning att man överger C "med buller och bång". För någon vecka sedan så var det några bra artiklar i Expressen där förbannade och besvikna centerpartister (på landsbygden) övergav sitt parti till förmån för bl.a. SD.

Är det skillnad på unga citykvinnor och unga kvinnor på landet och i småstäder? Nej, ingen stor skillnad.
Citera
2022-02-14, 23:02
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Riks verkar lika intresserade av opinionsundersökningar som vi i tråden. De kommenterar de flesta. https://www.youtube.com/watch?v=GOGaKQLYP_U

Vad kommer Riks säga när/om sossarna bildar regering efter valet?
Citera
2022-02-14, 23:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad kommer Riks säga när/om sossarna bildar regering efter valet?

De kommer inte bli förvånade i alla fall. S bildar alltid regering i Sverige då SD är ensam opposition sedan 2014. Överraskningen vore ju så klart om M ville bilda regering med stöd av SD men de verkar ha en lite impotent ledning nu. Kanske rent bokstavligen.
Citera
2022-02-14, 23:26
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:

Vissa inom partiet gör bedömningen att media kommer ge L och MP massivt med utrymme under månaderna innan valet.

Jag har själv gjort bedömningen i andra trådar att L kommer stupa strax under 4% medan MP kommer klara 4%. Ett sådant resultat skulle omöjligöra maktskifte.

Följaktligen finns de som drar slutsatsen att hälpa till och lyfta L i håret över 4% och därmed nå över 50% för M+SD+KD+L.

Det funkar matematiskt. Men politik är inte en exakt vetenskap likt matematik. I värsta fall bygger den på något så orationellt som känslor.

En riskfylld strategi för att yttrycka sig milt. L har en del ledamöter som är väldigt volatila för att uttrycka sig diplomatiskt. Risken att falla på eget grepp här skall inte underskattas.

Tyvärr har vi liten möjlighet att påverka när det gäller vad media kommer att hårdexponera veckorna innan valet.
Citera
2022-02-14, 23:33
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De kommer inte bli förvånade i alla fall. S bildar alltid regering i Sverige då SD är ensam opposition sedan 2014. Överraskningen vore ju så klart om M ville bilda regering med stöd av SD men de verkar ha en lite impotent ledning nu. Kanske rent bokstavligen.

Så då kommer det vara samma sak om ett år. Riks kommer göra videor där de klagar på den nyss tillträdda S-regeringen och folk i kommentarerna kommer skriva "SD 2026". Tragiskt. Varför får vi inte fler att rösta på SD? Något fel gör vi/ni. Jag röstade på SD redan 2010 i mitt första val, det är faktiskt ganska patetiskt - om än glädjande - att folk nu säger att de röstade 7klöver 2010 eller 2014 men att något fick de att bli SD efter det. Ja godmorgon, vi andra kunde räkna ut vad som skulle hända och ville förhindra det.
Citera
2022-02-14, 23:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Vissa inom partiet gör bedömningen att media kommer ge L och MP massivt med utrymme under månaderna innan valet.

Vad tror de inom partiet; kan det leda till ett tapp till SD och KD? Finns nog en del moderater som kräks på L. Kanske rädda L men bli tredje parti?
Senast redigerad av HejaFinland 2022-02-14 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in