2022-02-12, 14:30
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Så planen är alltså samma strategi som fallerade 2018?

Det finns osäkra röster att hämta- men för det krävs organisation på både lokal och nationell nivå.

För att nå avsevärt högre resultat än 2018 så krävs en professionalisering. Ut och möt folk. Knacka dörr. Gör egna opinionsundersökningar, och rikta kampanjarbete utefter dom.Bli en riktig folkrörelse. Det är enda sättet att få nya röster utöver de redan frälsta. Lär av sossarna, om ni vill ta deras plats som ni tjatar om så är det enda vägen för att lyckas.

Som sagt för mycket 1900-tals tänk. Läget ser annorlunda idag än inför valet 1998.

Sedan är det så att om man har gått över till SD, så har man gått över. Det blir aldrig någon ketchup-effekt med SD.

Antalet osäkra väljare för SD är marginella. Kanske några som tänker rösta M, KD eller S. Men knappast för några andra partier. Det är ingen som står och väger mellan C och SD, eller mellan V och SD. I alla fall inte särskilt många.

Viktigare för SD:s del är för gräsrötterna att föra kulturkriget och även informationskriget för att vinna över narrativet.

Den stora förlusten 2018 var att SD förlorade narrativet mot S propagandamaskineri. Att de skulle gå ut så aggressivt var ingen beredd på. I alla fall inte gräsrötterna.
Citera
2022-02-12, 14:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I det stora hela så tror jag att detta är bra nyheter för det blågula blocket.
C har med detta cementerats som en del av vänstern.
Min förhoppning är nu att de sista (tappra) i C's högerfalang överger partiet till förmån för ett borgerligt alternativ, samtidigt som det återstår för C att konkurrera med S/V/MP om väljare.

Problemet är, precis som Staffan Danielsson påpekade i sin intervju med Riks. C håller inte på att byta ut väljare. De har redan bytt ut dem klart.

Dessa 8% som nu stödjer C vill se Maggan som Statsminister. För 4 år sedan sa de Kristersson, men inte nu längre.
Citera
2022-02-12, 14:55
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hur tror du det går för Afs i valet? Det är många som är missnöjda med SD och istället ska rösta på Afs.

Tror ni att Nyans kan slå AfS?

Vore riktigt illa om det blev så.

Svårt att veta när vi inte ens har färdiga Riksdagslistor.

Blir intressant att se om Hahne får fortsatt förtroende inom AfS och vilka lirare som Nyans hade tänkt bjuda på.

Sen om FI utesluter Schyman så har jag svårt att se dem inte sjunka ännu mer än sist.

Enligt Demoskop så tappade Övriga en hel procent i senaste mätningen.
Citera
2022-02-12, 15:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Blir intressant att se om Hahne får fortsatt förtroende inom AfS och vilka lirare som Nyans hade tänkt bjuda på.

Sen om FI utesluter Schyman så har jag svårt att se dem inte sjunka ännu mer än sist.

Röstar man inte utifrån sakfrågor och partiprogram?
Annars är man väl en imbecill?
Citera
2022-02-12, 17:16
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Röstar man inte utifrån sakfrågor och partiprogram?
Annars är man väl en imbecill?

Det går inte att neka att Schyman har spelat en viktig roll för FI. Det finns säkert de som fortfarande ser henne som partiledare även om hon inte varit det på länge.

Vad gäller Hahne så har du hela masspsykosen kring maskerna. Bara han själv gör hela partiet mindre trovärdigt.

Tragiskt att en sådan duktig debattör som Kasselstrand omringas av sådana dårar som Hahne.
Citera
2022-02-12, 17:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag håller absolut med om bränslepriserna. Visst det kan komma en sänkning p.g.a. världsmarknadspriset går ner men med ekonomier som går igång efter pandemin blir det högst sannorlikt tvärt om.

Bryr sig de väljare som måste lockas över blöckgränsen om bränslepriser dock? Osäkra mittenväljare, många från storstad, kvinnor, högutbildade, unga. De har nog råd att betala alternativt äger inte bil.

Jag tror att lägre bränslepris är att predika för de redan frälsta och en ickefråga för de som behövs vinnas.

Vård skola omsorg är ju ett gammalt såsse mantra men där måste M/SD/KD bli vassare om vågen skall tippa över till vår fördel. Samt ha beredskap för det oväntade och reagera blixsnabbt på det.

Historiskt sett har vi omkring 8% blocköverskridare bland de som röstar. De gillar C och L främst. Dessa partier har nu senast cirka 11% tillsammans. Inte många kärnväljare kvar där nu. En rysare väntar i höst.

Resursen högutbildade unga kvinnor är ju tack och lov begränsad och det är många partier som ska slåss om dem vilket gör att deras röster devalveras om du förstår hur jag menar, om de vore en homogen grupp som taktfast röstade på t.ex C så skulle det bli svårt att få till ett skifte till de blågula men MP och dödsdömda L lockar ju en stor del av dessa unga kvinnor.

Jag har också påpekat att C tapp av kärnväljare kommer att bli deras fall, Annies taktik att förlita sig på de trendiga unga kvinnorna i storstäderna kommer enligt min mening bita henne i arslet, de är en väldigt ombytlig resurs som kan vända kappan efter vinden.

L tror jag gudskelov är bortom all räddning, oavsett det så är de helt opålitliga.
Citera
2022-02-12, 21:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det går inte att neka att Schyman har spelat en viktig roll för FI. Det finns säkert de som fortfarande ser henne som partiledare även om hon inte varit det på länge.

Vad gäller Hahne så har du hela masspsykosen kring maskerna. Bara han själv gör hela partiet mindre trovärdigt.

Tragiskt att en sådan duktig debattör som Kasselstrand omringas av sådana dårar som Hahne.

Som sagt. Jag anser att sakpolitiken är långt viktigare än personerna som framför den.
Och ju viktigare frågorna är desto mindre betyder personerna.
Hade AfS inte funnits och MP stod för den politiken på ett trovärdigt sätt så hade de fått min röst. Trots att både Stenevi och Bolund är mycket amatörmässiga politiker.
Citera
2022-02-13, 09:53
Medlem
Citat:
Som sagt för mycket 1900-tals tänk. Läget ser annorlunda idag än inför valet 1998.

Sedan är det så att om man har gått över till SD, så har man gått över. Det blir aldrig någon ketchup-effekt med SD.

Antalet osäkra väljare för SD är marginella. Kanske några som tänker rösta M, KD eller S. Men knappast för några andra partier. Det är ingen som står och väger mellan C och SD, eller mellan V och SD. I alla fall inte särskilt många.

Viktigare för SD:s del är för gräsrötterna att föra kulturkriget och även informationskriget för att vinna över narrativet.

Den stora förlusten 2018 var att SD förlorade narrativet mot S propagandamaskineri. Att de skulle gå ut så aggressivt var ingen beredd på. I alla fall inte gräsrötterna.

Ja, jag kan mycket väl ha fel om det faktiskt var så att allt gick enligt planerna 2018- men att S propagandamaskin chockade SD själva.

Sen var de ju ändå det parti som växte avsevärt mest, det kan vara lätt att glömma bort.

Den som lyssnar på podden ”Vita pillret” av den fd SD riksdagsledamoten Christoffer Dulny lär väl dock känna igen kritiken som jag gav prov på.
Citera
2022-02-13, 10:11
Medlem
McQwertys avatar
Citat:

Ja, jag tror att Nyans slår AfS lätt som det ser ut just nu. Men jag tror att båda får under 1%. Jag tror att tveksamma SD/AfS väljer SD eftersom varje röst är viktig för det blågula blocket till skillnad från förra valet.

Utan Schyman är F! ingenting.
Senast redigerad av McQwerty 2022-02-13 kl. 11:06.
Citera
2022-02-13, 10:20
Medlem
Islamistprotesterna, allt prat om desinformationskampanjer samt Nyans allt större plats i media kommer att pågå länge till tror både jag och flera experter. Förhoppningsvis är det en taktik från Nyans och retoriken fortsätter trappas upp till rent våld och stora protester samt bojkotter av svenska varor från muslimska länder. Dvs vi når nivån där VDar i tidningar som DI berättar om hur de tappar marknadsandelar för att deras varor bojkottas i delar av världen.

Det är två partier som kommer att gynnas av ovanstående. SD som tar väljare från främst S i frågan, samt Nyans som också mest tar väljare från S, MP och V. Islamismen i Sverige blir ännu en spik i kistan för massinvandringen som SD kan profitera på.

Dessutom som en positiv sidoeffekt börjar allt fler svenskar ifrågasätta varför dessa islamister ens har svenska medborgarskap och vad som kan göras åt det (dvs idén att vi måste börja återkalla medborgarskap blir en allt mer accepterad åsikt).
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-02-13 kl. 10:23.
Citera
2022-02-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Islamistprotesterna, allt prat om desinformationskampanjer samt Nyans allt större plats i media kommer att pågå länge till tror både jag och flera experter. Förhoppningsvis är det en taktik från Nyans och retoriken fortsätter trappas upp till rent våld och stora protester samt bojkotter av svenska varor från muslimska länder. Dvs vi når nivån där VDar i tidningar som DI berättar om hur de tappar marknadsandelar för att deras varor bojkottas i delar av världen.

Det är två partier som kommer att gynnas av ovanstående. SD som tar väljare från främst S i frågan, samt Nyans som också mest tar väljare från S, MP och V. Islamismen i Sverige blir ännu en spik i kistan för massinvandringen som SD kan profitera på.

Dessutom som en positiv sidoeffekt börjar allt fler svenskar ifrågasätta varför dessa islamister ens har svenska medborgarskap och vad som kan göras åt det (dvs idén att vi måste börja återkalla medborgarskap blir en allt mer accepterad åsikt).

Jag delar den uppfattningen. Vi kunde skönja ett försök till motattack, och ett försök att neutralisera hela frågan nu nyligen när Sveriges imamråd ut i en kommuniké (sannolikt på befallning från deras riktiga finansiärer; dvs olika myndigheter och paraplyorganisationer som drivs med skattekronor).

https://www.varldenidag.se/nyheter/imamer-tar-avstand-fran-hatretorik-om-sverige/repvbk!l77wg@EHGRc4JuBHSxZF5w/

Detta hade kanske fungerat för 20 år sedan när den muslimska diasporan i Sverige var avsevärt mindre, men knappast idag med all social media och då det uppenbarligen finns olika muslimska organisationer med olika intressen.

Detta kan segla upp till att bli den högsta valfrågan OM det tex skulle ske någon typ utav vansinnesdåd mot sociala myndigheter, eller börja råda en stämning i den arabiska världen som vi kunde se efter händelserna med Muhammed-karikatyrerna från Jylland-posten, eller försvarandet från stora delar av den muslimska världen efter halshuggningen av Samuel Paty i Frankrike häromåret.
Citera
2022-02-13, 10:57
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Detta kan segla upp till att bli den högsta valfrågan OM det tex skulle ske någon typ utav vansinnesdåd mot sociala myndigheter, eller börja råda en stämning i den arabiska världen som vi kunde se efter händelserna med Muhammed-karikatyrerna från Jylland-posten, eller försvarandet från stora delar av den muslimska världen efter halshuggningen av Samuel Paty i Frankrike häromåret.
Har vi gått från gängmord till terrorattacker på svenskar nu? Är det vad ni tror eller hoppas på kommer väcka liv i lag och ordning-frågorna?

Metapolitik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in