2020-12-29, 23:39
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstruma
Är du insatt i ACT(Acceptance and Commitment Therapy) och hur det skiljer sig från MCT? Jag har läst två självhjälpsböcker i ämnet (de två stora) och tycker det känns vettigt, läst lite om MCT och tycker de är förvirrande lika.

Hursomhelst har jag fått viss ro med hjälp av filosofin bakom ACT och kan rekommendera folk att läsa på om det.

Metakognitiv terapi har inte samma tonvikt vid ens egna värderingar som ACT har, medan metakognitiv terapi är betydligt mycket mer "meta" rörande ens tankesätt.

I en av de tidigare böckerna jag länkande, den tyska - så beskriver den t.ex. att många med PTSD, ältar sönder sina trauman, de går igenom dem om och om igen.. Hela tiden, med den destruktiva metakognitiva uppfattningen att det hjälper.

I själva verket är det mer hälsosamt, att låta såret läka med tiden, än att hela tiden riva upp sårskorpan och älta traumat.

Du tycker att det är likt för att vissa tekniker inom MCT är för att rikta koncentration och där mindfulness existerar för att minska tanke-difussion (merging with thoughts*) och öka ens generella metakognitiva förmåga.

Mindfulness är alltså inte det direkt verktyget inom MCT, utan det är mer ett stärkande verktyg för att skapa en -starkare- förmåga att anta ett metakognitivt perspektiv.

Både MCT och ACT är dock 4e generationen av terapier.
MCT kommer med största sannolikhet ersätta KBT inom tid.
Citera
2022-02-14, 21:44
Medlem
Bästa jag någonsin provat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem