2022-02-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Säg att 30st av 50st uthängda pedofiler på dumpen får för sig att gå ihop och stämma Sara civilrättsligt för förtal, har dom en chans? Menar, vad har dom att förlora. Dom har blivit av med jobb och familj, allt.
Känns som det kan bli kostsamt för den ansvarige utgivaren tillika Sara.
De uthängda kan ju vända sig till JK för en förundersökning. Skulle inte JK vilja ta i det kan de föra enskild talan om straff- och skadestånd för yttrandefrihetsbrott.
Citera
2022-02-14, 21:14
Medlem
Citat:
Jag har ingen direkt koll på det juridiska heller med allt vad dumpen, Sjöberg och Sara innebär. Men jag är nyfiken, och det känns som att allt dom gör hamnar i gränslandet mellan lagligt/olagligt. Håller med att det i vissa fall faktiskt mer eller mindre hetsas fram saker, dom har presenterat klent med bevis till & från.

Hade velat ha mer information om deras uthängningar än bara screenshots från någon konversation på kik och en video när konfrontationen sker.
Vad jag kan förstå utan närmare undersökning, tyder en del på att brottet kan va5a grovt förtal. Grovt pga omfattande spridning samt att utgivaren ringt upp de utpekades släktingar…patrik slipper allt ansvar vad gäller yttrandefrihetsbrott
Senast redigerad av Hayek10 2022-02-14 kl. 21:18.
Citera
2022-02-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Tror vi kommer att få se Brandmannen i debattprogram på TV och då kanal 1 eller 2 ganska snart. Han kommer att kämpa med näbbar och klor för att rentvå sig. Vore tacksam om någon som kommer in på Dumpen kan ta ett screenshot på hela Brandmannens konversation med fiskaren.

Vad skulle han ha att vinna på det? En intervju skulle typ se ut så här:

Intervjupersonen: Så du reagerade inte nämnvärt när kvinnan du skickade onanivideos till ville att du skulle vara sexuellt aktiv med hennes 7 åriga barn?
Brandmannen: Nej jag ville bara träffa kvinnan.
Intervjupersonen: Så det var därför du pratade om att barnet skulle föra in din kuk i kvinnan?
Brandmannen: Hmmmm
Intervjupersonen: Och du tror inte en normal person hade anmält och stängt ned konversationen om en kvinna man vill möta för sex börjar prata om sin 7 åriga dotter och att hon gärna vill att ni har sex tillsammans?
Brandmannen: Va? Öh. Nä asså jag ville bara träffa kvinnan.
Intervjupersonen: Så det var alltså därför du stämde träff med just den här kvinnan som ville ha sex med barn?
Citera
2022-02-14, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Det är ju fint hur du kan rationalisera ett asocialt beteende. Kommer inte att imponera på någon domstol. Vad tycker du man ska göra med peddos? Vad tycker du Sjöberg ska göra?
Ingenting förrän pedofiler begår lagbrott, mer än måhända upplysning att övergrepp och gromning är förbjudet. Behövs mer än så?

Citat:
Såklart dom åker på att betala om dom förlorar. Men har dom ens en chans att vinna ett sånt mål?
Frågan kommer teoretiskt ner till om Högsta domstolen skulle anse att det publicistiska värdet med Dumpens uthängningar överstiger oskyldiga medborgares rätt till privatliv och att inte behöva tåla att framställas som perversa och eller brottsliga pedofiler.

Som påpekat: Skulle homosexuella, kvinnor eller barn behöva tåla detsamma? (nakna barn är inte detsamma som barnporr)
Det finns bara en tunn fernissa av juridiskt nyhetsvärde - så ja de hade vunnit. Kanske inte alla men de flesta.
Citera
2022-02-14, 21:19
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså jag har faktiskt inte så bra koll på detta. Men min spontana tanke när jag kollade på Dumpen.se och deras videos var om detta verkligen är lagligt. De utser sig ju trots allt för att vara någon annan (kanske inte olagligt dock) och i vissa chattloggar tycker jag att de hetsar fram saker och ting vilket kanske kan klassas som brottsprovokation? Förvisso är det nog bara polisen som kan fällas för det. Men jag hade en skeptisk känsla. Det har ju dock inte skett några rättsliga följder mot dem och det är ju inte något som diskuteras så antar att de följer lagen. Om alla pedofiler går ihop kan de säkert göra ett bra case med en bra advokat men undra om de inte ska fokusera på lite andra områden i livet som att bli friska från detta. Är ju inte alls säkert att de skulle vinna heller.

Tror inte smartaste för en pedofil är att teama upp en mängd andra pedofiler i nån form av fackföreningsrörelse. Skadeståndet med svenska mått mätt är inte värt den sinnessjuka streisandeffekt de skulle uppnå med målet. Det här är väldigt ljusskygga personer som just nu vill bli bortglömda. En rättsprocess hade dragit åt sig både gammelmedia och hela internet.
Citera
2022-02-14, 21:23
Avslutad
Jag tror Carlbom att en eller flera pedofiler som öppet och tydligt gått ut med att vi stämmer Sara till en början hade blivit bespottade men efter ett tag med all rätt hade setts som hjältemodiga med stort civilkurage.
Särskilt om de inte hade skelett i garderoben.
Citera
2022-02-14, 21:24
Medlem
mossadmartins avatar
Jag har inte kommit in på Dumpen på hela kvällen. Nån som lyckats komma in?
Citera
2022-02-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Ingenting förrän pedofiler begår lagbrott, mer än måhända upplysning att övergrepp och gromning är förbjudet. Behövs mer än så?

Frågan kommer teoretiskt ner till om Högsta domstolen skulle anse att det publicistiska värdet med Dumpens uthängningar överstiger oskyldiga medborgares rätt till privatliv och att inte behöva tåla att framställas som perversa och eller brottsliga pedofiler.

Som påpekat: Skulle homosexuella, kvinnor eller barn behöva tåla detsamma? (nakna barn är inte detsamma som barnporr)
Det finns bara en tunn fernissa av juridiskt nyhetsvärde - så ja de hade vunnit. Kanske inte alla men de flesta.

Så du anser att pedofiler är små oskyldiga dilamm fram till den sekunden som dom fysiskt trycker kuken in i barnet och skall då där efter bestraffas?
Citera
2022-02-14, 21:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Jag har inte kommit in på Dumpen på hela kvällen. Nån som lyckats komma in?

Konstigt. För mig har det funkat hela dagen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av harmyntskatt
Så du anser att pedofiler är små oskyldiga dilamm fram till den sekunden som dom fysiskt trycker kuken in i barnet och skall då där efter bestraffas?
Precis som jag anser att alla som någon gång tänkt på t.ex. mord eller våldtäkt är oskyldiga mördare och våldtäktsmän.

Likaså exempelvis stöld m.m.
Citera
Medlem
notyourprincesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Jag tror Carlbom att en eller flera pedofiler som öppet och tydligt gått ut med att vi stämmer Sara till en början hade blivit bespottade men efter ett tag med all rätt hade setts som hjältemodiga med stort civilkurage.
Särskilt om de inte hade skelett i garderoben.

"Särskilt om de inte hade skelett i garderoben."
De ÄR skelettet.
Citera
2022-02-14, 21:35
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
"Sajten som har hängt ut en Ångebo som pedofil på nätet vill dels hindra pedofiler från att begå brott, dels vill de skrämma potentiella förövare.

– Jag står för mitt och det jag har gjort, men jag är ingen pedofil och nu utsätts hela min familj för hot och trakasserier, säger den utpekade mannen."

Nu kan inte jag läsa hela artikeln dock. Hade gärna gjort det. Någon som kan kanske?

Ska han slå tillbaka mot Dumpen så är väl minfamiljdrabbasocksåavpöbelnmentaliteten-kortet ett smart drag att använda sig av. Han har ju uppenbarligen bevisat att han vågar vända sig till media. Även om det är lokalt.

Ja det kortet går ju alltid att dra, MEN han hade aldrig hamnat i den sitsen om han inte bestämt träff med en "mamma" och hennes dotter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in