2022-02-14, 16:54
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Om det blir en väpnad konflikt i området, kommer detta bero på en false flag incident skapat av USA. Jag är 100% säker på den saken.

Jag gillar hur Ukraina själva ber USA att tona ner sin krigshetsande och alarmistiska retorik. USA lämnade Afghanistan och Irak. Nu behöver USA ett nytt storkrig!

Nu råkar det ju vara Ryssland som omringat Ukraina med 130000 soldater. Bara ett nerknarkat rysstroll kan få det till att det är Ukrainas eller USA:s fel.
2022-02-14, 16:55
Medlem
Idag lägger USA väldigt mycket fokus på övervakning långt inne i Ukraina. Så förmodligen har man egna styrkor där eller så tror man att ryssen redan är inne i Ukraina.
2022-02-14, 17:47
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Bjud in Ryssland i NATO istället. Det finns plats inne i den västliga värmen också för våra ryska vänner.
Finlandisera eller balkanisera kvasilandet Ukraina. Det är störtlöjligt att tro att någon i Väst är redo att dö för att Ukraina skall få bli NATO-medlem, för det är faktiskt vad det hela handlar om.
2022-02-14, 17:47
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
...men hur menar du att den gångna vägen var "ihärdigt utmejslad" av väst? Är oligarkernas plundringar västvärldens fel därför att man inte stoppade dem?

Det var raljant av mig, men också: ja.
2022-02-14, 17:52
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Finlandisera eller balkanisera kvasilandet Ukraina. Det är störtlöjligt att tro att någon i Väst är redo att dö för att Ukraina skall få bli NATO-medlem, för det är faktiskt vad det hela handlar om.

Det handlar om ingenting. Eller, bortsett från Rysslands ansats att hävda sig på den internationella scenen så är västs vapenskramlande retorik enbart ett sätt att kväva den inhemska opinionens kraftslag mot mellanårsval och partygate. Det är skönare att hitta en extern fiende än att vara fienden själv. Med ett sagt - olyckan kan mycket väl vara framme och nån stackare slinter lätt på knappen. Det är priset dessa vargar är villiga att betala.
2022-02-14, 18:11
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Det handlar om ingenting. Eller, bortsett från Rysslands ansats att hävda sig på den internationella scenen så är västs vapenskramlande retorik enbart ett sätt att kväva den inhemska opinionens kraftslag mot mellanårsval och partygate.
Kan mycket väl vara så för Biden&Co. Han är inte direkt populär på hemmaplan, och lär förlora nästa val, om han fortfarande är vid livet då. Putin har däremot inga problem med popularitetssiffror.

Citat:
Feb. 4, 2022
Putin’s Approval Grows Amid Ukraine Tensions – Poll

According to the Levada Center pollster, Putin’s job approval grew to 69% last month from 65% in December.
Putin’s disapproval dropped to 29% in January from 34% the previous month.
https://www.themoscowtimes.com/2022/02/04/putins-approval-grows-amid-ukraine-tensions-poll-a76256
2022-02-14, 18:33
Medlem
RealTides avatar
Ryska Duman ska nu debattera eller vad de kallar sitt system , diktera är det väl,
om att erkänna de ryskkontrollerade delarna i Östra Ukraina Donetsk och Luhansk.

Gör Kreml det är det ett brott mot
Helsingforsavtalet 1975
FN-stadgan
Budapestmemorandumet 1994
2022-02-14, 19:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
turkiet är med i Nato för att USA ska få tillgång till Mellanöstern och Israel snabbt.

Klart inte Turken kommer ge sig utan strid. Har krigsplacering i Bulgarien. Åker ner imorrn om det händer.

Men Turken utan NATO är ingenting. Sen skulle man säkert kunna få med sig Israel som går med bara för sportevs skull.
Jag tror nog att Turkiet har hyfsat god egen kapacitet, lite beroende på vem motståndaren är....
2022-02-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Om det blir en väpnad konflikt i området, kommer detta bero på en false flag incident skapat av USA. Jag är 100% säker på den saken.

Jag gillar hur Ukraina själva ber USA att tona ner sin krigshetsande och alarmistiska retorik. USA lämnade Afghanistan och Irak. Nu behöver USA ett nytt storkrig!
Jag tror att det avgörs i morgon då Tysklands Olof Sholz åker till Kreml.
Om Tyskland går med på att öppna Northstreem2 så skall vi se att "övningen" vid gränsen så sakteliga kommer att trappas ner

Annars kommer denna situation att fortsätta.
Detta är ett stresstest och ett led i handelskriget stormakterna emellan.

Lägger till ett frågetecken för säkerhets skull
Senast redigerad av rantaplan 2022-02-14 kl. 20:12.
2022-02-14, 19:58
Medlem
Dublett.
Senast redigerad av rantaplan 2022-02-14 kl. 20:09.
2022-02-14, 20:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ja USA är med i Nato, det betyder inte att Nato kommer slåss för ukrainska regimen.

Vare sig USA eller de andra NATO-länderna kommer att gå in i Ukraina med stridande trupp, och???? Har jag hävdat något annat?
2022-02-14, 20:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Initialt så "vinns" moderna krig med missiler och flyg, men i det långa loppet så har de metoderna misslyckats. Varken Afghanistan, Irak eller Libyen känns som stabila länder idag.
Sedan om Ryssland kan göra samma resa som ovanstående länder får vi inte reda på såvida inte USA/NATO bestämmer sig för att anfalla med dessa vapen du nämnde och skaffa sig inital kontroll över landet.

Ja, man kan segra initialt med flyg och missiler, men för att ta kontroll över ett område så måste marktrupp till. De exempel du nämner är bevis för det. Krigar sedan motståndaren asymmetriskt, med t.ex gerillakrigföring så kan det bli svår att helt besegra en sådan, trots modern teknik. Det roliga är att Ryssland har, exakt, samma problem med Ukraina. Kanske en orsak till att Ryssland kanske avstår ifrån en större militär aktion mot Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in