2022-02-14, 14:32
Medlem
rtyuios avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Karen_(slang)
"Karen*is a*pejorative*term for a*white*woman perceived as*entitled*or demanding beyond the scope of what is normal. The term is often portrayed in*memes*depicting white women who use their*privilege*to demand their own way.Depictions may include demanding to "speak to the*manager", being*racist, or sporting a particular*bob cut*hairstyle."

Var och käkade lunchbuffé på en Kinarestaurang idag.
20 minuter innan de stänger buffén dyker en kärring upp med hennes make. Kärringen var kanske i 50 års åldern med kortklippt hår.
De betalar och går sedan fram till buffén.
Några av faten var lite mat, men fanns tillräckligt. Ett fat var tomt, fisken.
Hon vinkar till servitrisen och säger flertalet gånger. Ni får fylla på här och här och står och pekar till servitrisen. Sedan kommer hon till fatet som var tomt och pekar på det och sedan börjar tjafsa med servitrisen varför det är tomt? Servitrisen säger att det var fisk i det fatet, men om du vill ha kan vi fixa speciellt till henne. Kärringen argumenterar vidare. Till slut säger servitrisen att buffén stänger om 20 minuter. Då rådfrågar kärringen sin make om de verkligen ska äta här?
Nåväl, efter någon minut vinkar hon till servitrisen och frågar typ vad det är i varje fat där det fanns mat kvar vad det är för något kött trots att det står lappar vad maten/rätten heter.
Jag bara föreställer mig att detta är en "Karen" i hela sin vardag. En berättigad surkärring som gör livet surt för andra när hon än kan.

Jag undrar vad motsvarigheten till en "Karen" på Svenska? Vad ska vi döpa henne?
Har ni egna "Karens" ni stött på i livet? Berätta er historia.
Citera
2022-02-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Karen_(slang)
"Karen*is a*pejorative*term for a*white*woman perceived as*entitled*or demanding beyond the scope of what is normal. The term is often portrayed in*memes*depicting white women who use their*privilege*to demand their own way.Depictions may include demanding to "speak to the*manager", being*racist, or sporting a particular*bob cut*hairstyle."

Var och käkade lunchbuffé på en Kinarestaurang idag.
20 minuter innan de stänger buffén dyker en kärring upp med hennes make. Kärringen var kanske i 50 års åldern med kortklippt hår.
De betalar och går sedan fram till buffén.
Några av faten var lite mat, men fanns tillräckligt. Ett fat var tomt, fisken.
Hon vinkar till servitrisen och säger flertalet gånger. Ni får fylla på här och här och står och pekar till servitrisen. Sedan kommer hon till fatet som var tomt och pekar på det och sedan börjar tjafsa med servitrisen varför det är tomt? Servitrisen säger att det var fisk i det fatet, men om du vill ha kan vi fixa speciellt till henne. Kärringen argumenterar vidare. Till slut säger servitrisen att buffén stänger om 20 minuter. Då rådfrågar kärringen sin make om de verkligen ska äta här?
Nåväl, efter någon minut vinkar hon till servitrisen och frågar typ vad det är i varje fat där det fanns mat kvar vad det är för något kött trots att det står lappar vad maten/rätten heter.
Jag bara föreställer mig att detta är en "Karen" i hela sin vardag. En berättigad surkärring som gör livet surt för andra när hon än kan.

Jag undrar vad motsvarigheten till en "Karen" på Svenska? Vad ska vi döpa henne?
Har ni egna "Karens" ni stött på i livet? Berätta er historia.

Karin kanske?
Citera
2022-02-14, 14:48
Medlem
TheJackets avatar
Agneta, Gudrun
Citera
2022-02-14, 14:56
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Menar du kvinnor som tycker sig ha rätt till saker, såsom bidragspengar, att man respekteras deras kultur, att deras barn ska få springa lösa och störa andra?
För då ligger namn som Fatima nära till hands.
Citera
2022-02-14, 15:18
Avslutad
Maggan?
Citera
2022-02-14, 16:53
Medlem
Merapi .
en mycket (arg) aktiv vulkan. Karens får ju ofta och omotiverade utbrott.
Citera
2022-02-14, 18:26
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Agneta Gunilla Yvonne
Citera
2022-02-14, 20:00
Medlem
nordicwraths avatar
https://www.youtube.com/watch?v=gzCuQxWxV2M&t=42s

Margit?
Citera
2022-02-14, 22:40
Medlem
LostinDarknesss avatar
En soc-kärring innan du lyckas sätta henne på plats så får du se på en Karen ^^ Hade inte ens med soc att göra, men en kvinna kom fram och började gapskrika på mig för en skitgrej. Och berättade att hon arbetade på soc. Så då hade hon rätt att gå omkring o gapa på folk på stan ansåg hon.

För många många år sen hade jag dock med soc att göra under 1 år. Varenda en som arbetar i receptionen är tamifan i mig en Karen!
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-02-14 kl. 22:43.
Citera
2022-02-14, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Merapi .

Citera
2022-02-14, 22:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Merapi .
Där har vi nog avgjort denna namnfråga. Att argumentera mot ditt förlag är meningslöst.
Citera
2022-02-14, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Maggan?

Jag instämmer. Maggan är sannerligen Karens svenska motsvarighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in