2022-02-13, 23:18
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
NATO inför inga sanktioner.
• NATO är inte en regering. NATO är en mellanstatlig organisation där medlemsstaterna försvarar varandra.

• NATO har inga egna förband. Det enda NATO har, är ett antal AWACS-plan för gemensam luftlägesbild.

• Medlemsstaterna inom NATO kan bestämma sig för samordnade sanktioner som regeringarna i de enskilda nationerna beslutar om, men NATO själva kan bara agera militärt på det sätt som medlemsstaterna bestämt.

• Och om du tycker att det är NATO som uppträder provokativt, så väljer du helt enkelt att blunda inför det faktum att man redan invaderat en del av den suveräna stat man fortsätter att hota...

• Du väljer även att blunda för Rysslands 150 000 man, utrustade med allt du behöver för att sprida död och förintelse.

• Och du väljer att stänga öronen för en regim vars retorik är en förolämpning mot hela världsordningen... allt pådrivet av en kortväxt ledare med stort ego och taskig impulskontroll.

• Om du påstår att någon annan än Moskva har skapat den här krisen, så är det väldigt svårt att ta dig på allvar.

Ryssland har utfört truppförflyttningar i sitt eget land.
Det innebär inte att man kommer inleda en större invasion av Ukraina.
2022-02-13, 23:20
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Helt enig.

Och man har utspritt över hela gränsen 130.000 ryska soldater kommer inte att räcka, fronten kommer att läcka som ett såll !

Så varför skulle Putin ge sig på ett sådant "kamikaze uppdrag". Ukraina kommer ju säkert få hjälp i tillägg i form utav kvalitativa underrättelser västerifrån..

Just nu ser jag inte att ryssarna går in..

Jag hoppas att du har rätt, men...
• Navalnys rättegång startar den 15 februari. Kan vara viktigt för Putin att 'maskera' den och få ryssarna att rikta uppmärksamheten åt ett annat håll. En detalj, visserligen, men troligen viktigare för Putin än de flesta föreställer sig.
Det är lättare att döma Rysslands viktigaste oppositionspolitiker till 15 års fängelse om det samtidigt startas ett krig i andra änden av landet.

• Vädret. Det har varit en mild vinter. Just nu är det minusgrader i Kyiv och kommer att så vara under de kommande två nätterna. Sedan blir det plusgrader och regn. Bildgoogla 'Rasputitsa' och du ser vad Sjojgu vill undvika. Även nattljuset kommer att förändras så att operationer försvåras.

• Den ryska övningen tillsammans med Belarus är över den 20 februari. Inleds invasionen/anfallet medan den pågår, kan det vara lättare att maskera vissa truppförflyttningar och grupperingar.

• En del förband som är kostsamma att förflytta, t ex helikopterförband, har grupperats på platser som inte ger anledning att tro att de är på väg hem (bilden är från Krim):
https://twitter.com/COUPSURE/status/1492973802610958343

• Jag var pessimist då jag startade den här tråden den 5 december. Än så länge har ingenting gjort mig mer optimistisk...
- - - - -

BREAKING: CBS News has learned that the Biden administration is preparing to withdraw all U.S. personnel from Kyiv within the next 24-48 hours.
Senast redigerad av HEDP502 2022-02-13 kl. 23:25. Anledning: Tillägg CBS News
2022-02-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Enligt TV4 står Nato beredda att införa sanktioner mot Ryssland i händelse av en invasion.

En invasion som aldrig kommer att inträffa om inte Nato begår övertramp och provocerar Ryssland.

Snart är det bara Aftonbladets läsare som tror att denna invasion kommer att inträffa.
Covid-19 är ju precis avslutat och nu måste vi vara rädda för Putin istället.

Hur skulle Nato, utan någon direkt trupp i Ukraina, kunna provocera Putin?
Hur provocerade Nato fram invasionerna av Krim och östra Ukraina?
2022-02-13, 23:26
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jasså?
Och varför svarar inte NATO på Rysslands invasion av Ukraina?

Du säger att invasionen redan har börjat.
Jag tror och har för mig att Nato endast skyddas av andra Natoländer, det är väl vad en allians handlar om? Eller är jag ute o cyklar igen... är verkligen Ukraina ett Nato-land?
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-02-13 kl. 23:27. Anledning: Svaret har getts i tidigare postningar ser jag nu.
2022-02-13, 23:30
Medlem
HRTs avatar
Tror den nu kommande veckan, alt nästa
2022-02-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag tror och har för mig att Nato endast skyddas av andra Natoländer, det är väl vad en allians handlar om? Eller är jag ute o cyklar igen... är verkligen Ukraina ett Nato-land?
Ukraina är inte med i Nato. Stämmer bra att endast Nato-medlemmar har (garanterat) skydd av organisationen.
2022-02-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ryssland har utfört truppförflyttningar i sitt eget land.
Det innebär inte att man kommer inleda en större invasion av Ukraina.

Eh, nja vänta nu,

man har genomfört ganska omfattande truppförflyttningar i sitt eget land, OCH omfattande truppförflyttningar till Vitryssland också. Du kanske glömde det?

Och man har genomfört en hel del aktiva krigsförberedelser. Så det är inte bara lite truppförflyttningar i sitt eget land nej.

Dessutom har man uttalat diverse hot..

Och om man då är Ukraina som redan sen innan har delar av sitt territorium terroriserat av Ryssland, och faktiskt i praktiken befinner sig i krig med det landet. Och man dessutom får sina sjövägar blockerade av svartahavsflottan och whatnot så är det inte ett dugg konstigt att man glatt tar emot några NLAW av britterna och liknande Neej. Det är fullt logiskt!

Mer talar för en rysk offensiv, än emot kan man liksom säga efter att ha följt händelseutvecklingen.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-14 kl. 00:33.
2022-02-14, 00:35
Medlem
Grontarskonts avatar
Fast ryssen är ju redan inne i Ukraina. Ukraina borde få hjälp att kasta ut ryssdjävlarna!
2022-02-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Fast ryssen är ju redan inne i Ukraina. Ukraina borde få hjälp att kasta ut ryssdjävlarna!

Motivationen har från omvärldens sida inte varit så stor verkar det som.

Ingen vill kriga mot Ryssland.

Ukraina är fattigt och korrupt.

Ukrainas armé är relativt omodern.

Finns stora ryskspråkiga grupperingar i landet, vilket kan komplicera den moderna historieskrivningen och öppna upp för kritik.

De flesta länder vill nog därför stödja Ukraina och så, men att aktivt gå in och kriga är en helt annan femma. Dessutom har få länder resurserna som krävs. Så därför..
Senast redigerad av Macke85 2022-02-14 kl. 00:42.
2022-02-14, 01:39
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Mer talar för en rysk offensiv, än emot kan man liksom säga efter att ha följt händelseutvecklingen.

Absolut inte.
Det är tomma ord som vanligt.

Däremot finns en risk att Ryssland provoceras ytterligare.
Inte av Ukraina, men av USA och dess allierade.
USA har själva skapat anledningar till att inleda väpnade konflikter förr...
USA skulle tjäna enorma mängder pengar på en rysk invasion av Ukraina.
2022-02-14, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Känns som om det börjar på tisdag, får hoppas ukrainarna kan skjuta ner det mesta, tar de kål på 20.000+ ryska soldater så kan det bli svårt för Putler.

Invasion brukar kräva 10 gånger fler attackerare än försvarare.

Ukrainska armen är mycket större nu än 2014.
Då var inte en attack förväntad som nu.

Ska berätta en hemlis för dig.

Ryssland är världens 2:a största och starkaste militärmakt i världen efter USA.

Ryssland är överlägsna Ukraina i luftrummet och till sjöss. De har moderna robotsytem, misiler, attackhelikoptrar. Något Ukraina saknar eller har väldigt lite av.

Enda avseendet Ukraina kan göra motstånd är på marken möjligtvis, men dagens krig är komplexa och de utkämpas inte så mycket på marken soldat vd soldat sas.

Varför tror du USA inte vill skicka trupper till Ukraina? Hade Ryssland varit en svagare militärnation så hade de garanterat skickat förband redan.
Senast redigerad av PackMan123 2022-02-14 kl. 02:12.
2022-02-14, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Ska berätta en hemlis för dig.

Ryssland är världens 2:a största och starkaste militärmakt i världen efter USA.

Ryssland är överlägsna Ukraina i luftrummet och till sjöss. De har moderna robotsytem, misiler, attackhelikoptrar. Något Ukraina saknar eller har väldigt lite av.

Enda avseendet Ukraina kan göra motstånd är på marken möjligtvis, men dagens krig är komplexa och de utkämpas inte så mycket på marken soldat vd soldat.

Varför tror du USA inte vill skicka trupper till Ukraina? Hade Ryssland varit en svagare militäraktion så hade de garanterat skickat förband redan.

Russo vill framställa sig som sådan men har inte råd att köpa 50st av sin senaste pansarvagn.

Rysk ekonomi är 2.5 gånger större än sveriges och lika stor som spanien, Ryssland har inte råd att vara nummer 2.

Kanske nr 20.

Kineserna är nr 2.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in