Tankar om Terjes tankar och den kanske "tomma" tanken
Citat:
Iiiih, vilket levnadsöde att dö till. Ser öde och obebyggt ut på Salthom nu dock. Han backade över sin framtid. Verkar dock finnas olika uppfattningar om anledningen till köpet av ön. https://muskobladet.se/sanningen-om-salholmarn/Ja håller med, är man lite dimmig huvudet kan man ju tro att vägen skulle fortsätta. Det krävdes nog lite fart för att komma upp på bergsknallen. Helt ok för Terjes bilmodell, men svårt för en liten personbil. Hans bil gick ju faktiskt också sönder när den hamnade med fronten i grönskan.
Det är rena rama landet där, fritidshus, skogstomter, små infartsvägar till husen. Sista skylten bilen passerat är en vit vägvisningsskylt med texten ”Salholmsvägen”.*
För att stödja min teori har nog föraren, som jag tror var Terje (bl a pga DNA), varit lite ”dimmig” - kört dimmigt, tänkt dimmigt och gjort lite tokiga saker. Som sågningen, öppen bildörr, bilplåten bak och glömt telefoner och dator. Han hade nog tänkt komma tillbaka till bilen, men som jag tror istället förolyckats.
*Googla gärna lite på ”Salholmaren”. En eremit som råkade köra ihjäl sin hustru och bosatte sig på den lilla vindpinade ön Salholmen utanför Muskö i början på 1900-talet. Han köpte Salholmen, byggde en koja där, gick alltid naken sommartid och levde på egenodlad mat och fiske. Fascinerande story.
Det är rena rama landet där, fritidshus, skogstomter, små infartsvägar till husen. Sista skylten bilen passerat är en vit vägvisningsskylt med texten ”Salholmsvägen”.*
För att stödja min teori har nog föraren, som jag tror var Terje (bl a pga DNA), varit lite ”dimmig” - kört dimmigt, tänkt dimmigt och gjort lite tokiga saker. Som sågningen, öppen bildörr, bilplåten bak och glömt telefoner och dator. Han hade nog tänkt komma tillbaka till bilen, men som jag tror istället förolyckats.
*Googla gärna lite på ”Salholmaren”. En eremit som råkade köra ihjäl sin hustru och bosatte sig på den lilla vindpinade ön Salholmen utanför Muskö i början på 1900-talet. Han köpte Salholmen, byggde en koja där, gick alltid naken sommartid och levde på egenodlad mat och fiske. Fascinerande story.
Tror du att upphittade ölburkar, spritflaskor i framsätet eller något liknande skulle kunna vara en anledning till avpublicering? Dvs om det ser ut som en fyllekörning så väljer Aftonbladet att i stället för att publicera alla data de har väldigt selektiv att avpublicera i stället? Kanske hittades en kanyl etc. Ska man skriva om detta eller heldre välja att inte skriva om något som distinkt skulle misskreditera den försvunne som man antar försvunnet för egen maskin/på eget grepp? (försöker bara förstå aftonbadets tankar)
Motorn kanske stannar efter kullen, han kollar om det finns diesel i tanken, mätaren visar tomt (kanske beroende på bilens lutning) och han ger sig ut på jakt efter diesel?
Citat:
Vet vi att belysningen inte fungerade på Terjes bil efter bommen?Vädret på Muskö 1-2/12 var lite kallt runt 2-5 minusgrader. Barmark med lite kvarliggande is efter snö i november. Solen gick upp 8.15 och ner 14.57.
Det var således beckmörkt när Terjes bil kom körande på småvägarna utan belysning. Utan bra sovsäck eller bilvärmen igång hade man nog inte kunnat övernatta i bilen.
Det var således beckmörkt när Terjes bil kom körande på småvägarna utan belysning. Utan bra sovsäck eller bilvärmen igång hade man nog inte kunnat övernatta i bilen.
Om motorn stannat så fanns det logiska anledningar för Terje att ge sig av från bilen, kanske för att hämta diesel eller hjälp på annat sätt? Att han var påverkad och tidigare hade forcerat bommen bör väl ha gjort att bärgningstjänst och polisen kanske inte var de första han tänkte söka hjälp hos?
Han kollar i soppatanken med sin pennficklampa och suckar, råkar stänga tanklocksluckan med tanklocket utanför i mörkrets dimma? Har Terje med sig sin motorsåg så har han ju en given värmekälla där om motorn nu stannat. Dimmigt kallt och kortsiktiga tankar.