2022-02-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag gissar att trädet fälldes av den som kvaddade bilen då det stod i vägen för att backa upp bilen igen men sen har det skitit sig ändå. Märkligt att tanklocket hänger utanför men att luckan är stängd förresten?
Jag håller med om att det är konstigt att tanklocket hänger utanför när luckan är stängd. Därför misstänker jag att något har hänt vid en bensinstation när Terje skulle tanka och att det inte var Terje som körde bilen. Troligtvis vid en automatstation. Frågan är var? Få sådana tar ju kontanter. Så det borde egentligen vara ganska lätt att ta reda på var han tankade. Tror det skulle kunna leda vidare.
Citera
2022-02-13, 20:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Tack! Uppifrån ser det ut som om det är kalmark en bit efter vändplatsen.
https://www.google.com/maps/place/Salholmsv%C3%A4gen+14,+148+95+Musk%C3%B6/@59.0246603,18.2153068,131m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46f589f9758257c7:0xf8544 175b92b9756!8m2!3d59.0243164!4d18.2163402
Om det var snö och mörkt när Terje körde över kullen kan det vara rimligt att anta att Tere trodde att han bara fortsatte på vägen? Eller fanns det andra tydliga stopptecken på platsen?https://www.facebook.com/watch/?v=337142685089764 Tallen ser ut att ha legat i samma läge även när snön låg på platsen. (en bit in i inlägget)
Men visst avpubliceringen är underlig! Svårt att förstå vad den kan bero på. Gissar på något som ställer Terje i dålig dager och som man därför inte vill publicera, men det känns ändå som en svag anledning att avpublicera. Hoppas att vi får facit och kan lära oss något av denna konstiga avpublicering. https://archive.fo/jVLAj

Ja håller med, är man lite dimmig huvudet kan man ju tro att vägen skulle fortsätta. Det krävdes nog lite fart för att komma upp på bergsknallen. Helt ok för Terjes bilmodell, men svårt för en liten personbil. Hans bil gick ju faktiskt också sönder när den hamnade med fronten i grönskan.

Det är rena rama landet där, fritidshus, skogstomter, små infartsvägar till husen. Sista skylten bilen passerat är en vit vägvisningsskylt med texten ”Salholmsvägen”.*
För att stödja min teori har nog föraren, som jag tror var Terje (bl a pga DNA), varit lite ”dimmig” - kört dimmigt, tänkt dimmigt och gjort lite tokiga saker. Som sågningen, öppen bildörr, bilplåten bak och glömt telefoner och dator. Han hade nog tänkt komma tillbaka till bilen, men som jag tror istället förolyckats.

*Googla gärna lite på ”Salholmaren”. En eremit som råkade köra ihjäl sin hustru och bosatte sig på den lilla vindpinade ön Salholmen utanför Muskö i början på 1900-talet. Han köpte Salholmen, byggde en koja där, gick alltid naken sommartid och levde på egenodlad mat och fiske. Fascinerande story.
Senast redigerad av coli 2022-02-13 kl. 20:39.
Citera
2022-02-13, 20:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag håller med om att det är konstigt att tanklocket hänger utanför när luckan är stängd. Därför misstänker jag att något har hänt vid en bensinstation när Terje skulle tanka och att det inte var Terje som körde bilen. Troligtvis vid en automatstation. Frågan är var? Få sådana tar ju kontanter. Så det borde egentligen vara ganska lätt att ta reda på var han tankade. Tror det skulle kunna leda vidare.

Ja så tänkte jag också - först. Men hur skulle någon annan än Terje kunnat köra bilen när allt DNA man funnit och analyserat (8 prover från bilen) enbart tillhört Terje?
Citera
2022-02-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja så tänkte jag också - först. Men hur skulle någon annan än Terje kunnat köra bilen när allt DNA man funnit och analyserat (8 prover från bilen) enbart tillhört Terje?
Kan vara så att han flydde i panik och han bara körde planlöst och hamnade där och bara chansade på koden på bomen. Var han förföljd eller?
Citera
2022-02-13, 20:28
Medlem
Nottelitens avatar
Nu har jag fått höra av några vänner till mig att det här fallet tas upp i morgondagens ÅstedNorge på norska Tv2, ska bli intressant att höra vad som kommer fram där
Citera
2022-02-13, 20:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Kan vara så att han flydde i panik och han bara körde planlöst och hamnade där och bara chansade på koden på bomen. Var han förföljd eller?

Tja, visst kan han varit förföljd. Har körde i princip med bilen till vägs ände. Och visst kan han ha flytt ut ur bilen och lämnat förardörren öppen i mörkret.

Men hur förklarar man den borttagna bakre nummerplåten och det fällda trädet?

Terjes bilmodell som klarade bergsknallen hade kanske också kunnat lirka sig förbi trädet i dagsljus. Så varför fälldes trädet? Bilen hamnade där vid 18-tiden 1/12. Den 2/12 upptäcktes och rapporterades den till polisen som en övergiven bil, då var trädet fällt. Troligen har någon fällt trädet i mörkret eller tidigt förmiddag.
Citera
2022-02-13, 20:38
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
En tidigare flamma som Terje högst troligt haft ihop det med.

Känns tjejen igen?

https://www.bildtagg.se/bild/xx9pezun2v02ze4j2002rjhv

Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gry_Jannicke_Jarlum

You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=r01NzloUaWc

Du tar helt fel.
På den tiden var Jannicke en kjent artist och hon var INTE sammen med Terje. Ei heller på det bildet från avisen.
Citera
2022-02-13, 20:46
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Uidentifisert mann hittat død i Follo ca. 40 km från Moss, kan det vara Terje?

Citat VG:
Det håndteres som et mistenkelig dødsfall fordi han er funnet på den tid og det sted og i den forfatning han er funnet, utdyper han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QLykW/mann-funnet-doed-paa-isen-mistenker-kriminell-handling
Citera
2022-02-13, 20:55
Medlem
colis avatar
Vädret på Muskö 1-2/12 var lite kallt runt 2-5 minusgrader. Barmark med lite kvarliggande is efter snö i november. Solen gick upp 8.15 och ner 14.57.

Det var således beckmörkt när Terjes bil kom körande på småvägarna utan belysning. Utan bra sovsäck eller bilvärmen igång hade man nog inte kunnat övernatta i bilen.
Citera
2022-02-13, 20:59
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Nån som vet va hundrase det er på hunden på T`s bilder? På nabotomten til der den døde mannen ble funnet holder "Amerikansk Bulldog Klubb" til.
Citera
2022-02-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tja, visst kan han varit förföljd. Har körde i princip med bilen till vägs ände. Och visst kan han ha flytt ut ur bilen och lämnat förardörren öppen i mörkret.

Men hur förklarar man den borttagna bakre nummerplåten och det fällda trädet?

Terjes bilmodell som klarade bergsknallen hade kanske också kunnat lirka sig förbi trädet i dagsljus. Så varför fälldes trädet? Bilen hamnade där vid 18-tiden 1/12. Den 2/12 upptäcktes och rapporterades den till polisen som en övergiven bil, då var trädet fällt. Troligen har någon fällt trädet i mörkret eller tidigt förmiddag.
Den som fällde trädet är i så fall gärningsmannen som fann Terje. Terje flydde till skogs. Nummerplåt tog gärningsmannen bort då hen fått tag på Terje och var på väg därifrån. Orsaken till att hen gjorde det var att fördröja upptäckt. Hen hade säkert tänkt ta framplåten också, men den satt ju så illa till så det inte gick. Sen drog hen därifrån. Frågan är vart.
Citera
2022-02-13, 21:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Uidentifisert mann hittat død i Follo ca. 40 km från Moss, kan det vara Terje?

Citat VG:
Det håndteres som et mistenkelig dødsfall fordi han er funnet på den tid og det sted og i den forfatning han er funnet, utdyper han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QLykW/mann-funnet-doed-paa-isen-mistenker-kriminell-handling
Intressant. Ute på isen alltså? Jag har alltid tänkt att något hände honom något redan i Norge. Och platsen är ju helt i linje med den väg han borde ha åkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in