2022-02-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det bästa är att Ryssland får som de vill
Om man vill lägga sig platt för mobbaren, ja. Och det är nog många som tänker likadant, som bara vill fortsätta leva sina enkla liv. Men vad gör det med oss i längden om vi lägger oss platt varje gång mobbaren vill ha mer.
2022-02-13, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ah, 1000 sidor till, garanterar du?
Och, där, ågot om att om Navalny ändrar sig så faller avtalet, likaså om gaspriserna går upp?
I don't think so

also, get real
Eftersom du inte är native svensk tydligen så skriv hellre på engelska eller ditt modersmål så blir det lättare att förstå, jag kan köra google translate!
2022-02-13, 13:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Om man vill lägga sig platt för mobbaren, ja. Och det är nog många som tänker likadant, som bara vill fortsätta leva sina enkla liv. Men vad gör det med oss i längden om vi lägger oss platt varje gång mobbaren vill ha mer.
Men snälla du, vilka konsekvenser skulle detta innebära för Sverige? Mobbar Putin oss?

Vilka konsekvenser skulle en konflikt få för oss?
2022-02-13, 13:50
Medlem
arakas avatar
Ryssarna spelar tuffa för att NATO ska fatta att ett medlemskap i NATO för Ukraina inte är en så bra idé.
Förståeligt, USA gjorde samma sak iom Kubakrisen.
Så länge Ukraina inte är med i EU och NATO kommer ingenting att hända.
2022-02-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Är det någon som vet vad det kostar ryssarna att ha 100000+ soldater vid gränsen per dag? Kan inte vara gratis?

Ryssarna skickade trupper ganska sent. De skickade först material, Mycket senare skickade de dit trupperna. Soldater kostar hela tiden, men minst på basen, så de fick stanna där. Kostnaden är på sikt en minskad beredskap hos soldaterna. Då soldaterna kan ej träna om deras material är utsatt för offensiva aktioner. Dessutom tröttnar soldater när inget händer. Till slut, även om ryssarna använder mest kontrakterade soldater så kräver en större operation värnpliktiga och de muckar ju efter ett tag och nya ska bli soldater. Det tar tid.

Till ex så har Ryssarna skickat in sin NBC-skyddsbrigad från Ryska fjärran östern till Vitryssland. Först skickade man material. Sist kom trupperna med tåg. Ska dessa användas för att gå genom Tjernobyl? Inte vet jag, men att skicka ditt dem är ett bra sätt att fortsätta ha möjlighet till operativ överraskning då man tvingar Ukrainarna att förstärka området vid Tjernobyl. Ryssarna kanske anfaller endast från Krim. Då har Ukraina trupper på fel ställe. Samtidigt får ju trupperna från Fjärran Östern träna i Vitryssland där man har en övning.
2022-02-13, 13:52
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
USA och EU förbereder sig för det ryska "hybridkriget":

https://www.rt.com/russia/549200-us-braces-for-possible-russian/

https://www.rt.com/russia/549025-eu-banks-prepare-attacks/

Ja, de ryska hacker grupperna har garanterat fått klartecken av Putin att göra vad de vill nu. IT företag Gibon är hackat nu och mängder med företag i norrland ligger nere och blöder pengar. Detta kan eskalera till ett cyberkrig mellan Nato och Ryssland som vi aldrig tidigare har sett.
2022-02-13, 13:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Men snälla du, vilka konsekvenser skulle detta innebära för Sverige? Mobbar Putin oss?

Vilka konsekvenser skulle en konflikt få för oss?

VÄLDIGT många svenskars aktie/fond-portföljer kommer tappa i värde om Ryssland invaderar.
Medlem
Citat:
Som svensk bör man öht inte vilja dras in i det här. Nu riskerar vi att göra det ändå. Minsta utvecklad konflikt skulle få förödande effekter på svensk ekonomi förutom det vanskliga att ha en väpnad konflikt i vårt närområde.

Vi har absolut inget att vinna på vem än som går segrande ur detta. Det bästa är att Ryssland får som de vill och det är Minsk 2.0 vilket innebär att man accepterar faktum att Krim förblir ryskt för all framtid.

Jag är dock ganska nöjd med USA:s "misstag" här för som det är så har man med detta geopolitiska tilltag sått tvedräkt inom NATO. Det kommer att visa sig under resten av decenniet.

Nu skrev jag "Nu hoppas jag att inte blir en invasion." Men om det blir krig så hoppas jag på ett svagt Ryssland. Det senare är bra för Sverige.

Nu riskerar Ryssland att Sverige och Finland går med i NATO. Som jag inte säker på om jag vill.
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Han Skillt eller Skillit eller vad han heter år väl i högsta grad hårdnazist, och han krigade för Ukraina.

Javisst precis som han Jackie Arklöv! https://sv.wikipedia.org/wiki/Jackie_Arkl%C3%B6v

Återigen att tror du att nationella låter sig luras?

Det ser inte så ut om du frågar mig.
2022-02-13, 13:55
Medlem
Lyssnade på radion nyss där dom intervjuar en svensk bosatt i Ukraina som bilar 110 mil till Polen på uppmaning av utrikesdepartementet. Han får frågan om ifall det märks av att ett krig är på väg och han svarar nej allt ser ut som vanligt på vägen.

Antingen är Ukrainare iskalla eller så har dom mentalt förberett sig på en invadering länge nu.
2022-02-13, 13:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ja, de ryska hacker grupperna har garanterat fått klartecken av Putin att göra vad de vill nu. IT företag Gibon är hackat nu och mängder med företag i norrland ligger nere och blöder pengar. Detta kan eskalera till ett cyberkrig mellan Nato och Ryssland som vi aldrig tidigare har sett.

Om dessa ”hackers” är lika amatörmässiga som trollen i denna tråd har vi inget att frukta.
2022-02-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Man undrar varför folk ljuger eller är okunniga om Ryssland

Deras statsskuld är 16% Sveriges på 41%
Arbetslöshet 5% Sveriges 7%
Befolkning under fattigdomsgränsen 13% Sveriges 15%
Reserv av guld och valuta 432 miljarder dollar Sverige 62 miljarder dollar
Sjukbäddstäthet per 1000 8st Sverige 2st
Ryssland är ju en framgångssaga. BNP/capita (köpkraftsjusterad) något större än Chiles och något lägre än Panamas. Eller drygt hälften av Sveriges. När det gäller nominell BNP/Capita ligger Ryssland mitt i tabellen vid världsgenomsnittet, drygt 80% lägre än Sveriges.
En enorm mängd sjukhussängar på papperet, men en femtedel av dem finns på sjukhus som saknar rinnande vatten. Och trots alla sängar är Ryssarnas medellivslängd kortare än världssnittet (de ligger strax efter Bangladesh och strax före Bhutan).
Och när det gäller reserver, glöm inte de miljarder som Putte och hans kompisar har på sina konton i Schweiz, fast de slantarna lär inte komma ryssarna tillgodo.
Rysslands fattigdomsgräns ligger på $1,90/dygn (dvs ca 540 SEK/månad) medan den svenska fattigdomsgränsen ligger på 12100 SEK/månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in