2022-02-12, 17:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Behöver fortfarande att säljaren vill förhandla. Svårt att backa från något då.

Det är hemskt att se hur en vit äldre man kämpar mot en ensamstående arbetande mamma för mannen blev girig. Mannen låter hellre sitt så kallade älskade sommarställe förstöras, något han låtit ske i årtionden.

Den äldre man som inte vill följa svensk lag för han vill ha mer pengar.

Vit äldre man?

What are you talking about???

Det är inte Ebbas ansvar att se till att huset ombesörjs på rätt sätt.
Ibland ser jag sådana inlägg, såsom det här, där det anses att eftersom huset var eftersatt så var det rätt att Ebba tog över det.

Kommunen kan ibland ha synpunkter på hur tomt och liknande sköts om det är i ett bostadsområde. Då kan ägaren få en uppmaning att göra det som de uppmanar om annars kan man få vite. Men detta ansvar är inte Ebbas, så länge Esbjörn är ägare, utan isf kommunens.

På vilket sätt har Esbjörn inte följt lagen?

Kanske blev han "girig" för att det var den enda utvägen som fanns kvar?

Trots allt har faktiskt Ebba fått huset till under marknadsvärdet.

Vet inte hur man kan tlka detta som omsorgsfullt.
2022-02-12, 17:53
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vit äldre man?

Ibland ser jag sådana inlägg, såsom det här, där det anses att eftersom huset var eftersatt så var det rätt att Ebba tog över det.

Kommunen kan ibland ha synpunkter på hur tomt och liknande sköts om det är i ett bostadsområde. Då kan ägaren få en uppmaning att göra det som de uppmanar om annars kan man få vite. Men detta ansvar är inte Ebbas, så länge Esbjörn är ägare, utan isf kommunens.

Under vilket marknadsvärde? Normalt förutsätter en värdering en sanerad, röjd och städad fastighet, något som inte var fallet här. Så kan inte skillnaden på 234 000 vinstskattade pengar vara ett avdrag för att Ebba tog över det ansvaret? Ingen tar över det ansvaret gratis, när fastigheten ser ut som den gör.
2022-02-12, 17:58
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Vit äldre man?

Jo eftersom hon är ägare är det hennes ansvar.
(Du använder Presens inte Imperfekt).
Citat:

Nu är ju inte längre Esbjörn ägare utan Ebba är det.
(Du använder Presens inte Imperfekt även här).
Håller dock med om att det var märkligt att Esbjörn inte fick ett åläggande medan han var ägare.
Citat:
Han har inte hållit avtal.
Citat:
Han kanske blev girig eftersom han redan var girig..
Citat:
Nej det har hon inte.
Citat:
Brukar du alltid ha så här mycket fel?
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-02-12 kl. 18:18.
2022-02-12, 18:07
Medlem
Citat:
Vit äldre man?

Dök han upp på tillträdesdagen?
2022-02-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det är inte frågan om att det skall delas något med någon.
Dispositionsrätt innebär, som ordet antyder, att Esbjörn har rätt att disponera fastigheten i viss form. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositionsr%C3%A4tt

I sin enkelhet kan det vara så att han fått lov att förvara saker i ett av förråden tills han hittar ett bättre ställe att förvara dem. Det innebär inte på något sätt att han ÄGER det förrådet, eller att han delar det med någon. Ebba äger förrådet och han äger sakerna i det

Det kan ju förklara varför han varit där och röjt den senaste tiden? Det låter mer troligt i mina öron än att han skulle ha en egen nyckel och kunna komma och gå som han ville i huset.
2022-02-12, 19:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Hon skulle stått på sig och köpt det hus hon redan ägde då kan man tänka. Jag menar det var ju precis lika mycket hennes som Niklas. Hennes föräldrar bor ju dessutom
I ett hus på den tomten. Så det hade ju varit naturligare om Ebba tog över det.

Gör dom jag trodde dom bodde på Marielund 62 och att det var hans föräldrar som bodde där!
2022-02-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det kan ju förklara varför han varit där och röjt den senaste tiden? Det låter mer troligt i mina öron än att han skulle ha en egen nyckel och kunna komma och gå som han ville i huset.
Enligt kubun kan Esbjörn komma och gå som han vill I tre år
2022-02-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vad var fastigheten värd enligt de som värderade stället? 4,2 miljoner, respektive 4,6 miljoner ett halvår senare. Har dessa inte gjort en rättvisande värdering?

Vad är övertagandet av ansvar för sanering, röjning och städning värt? Är det värt 234 000 som är en uppskattning av vad det kostade Esbjörn i användbara pengar?

Vad begick Ebba för handlingar, som var olagliga eller omoraliska för att komma över fastigheten? Dvs allt som hänt till och med Esbjörns påskrift men inte efter den.

En sak som jag reagerat på är att det inte finns någon friskrivningsklausul i kontraktet, känns som att det är standard på risiga objekt..
2022-02-12, 22:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Grovt förtal är oxå ett brott och att känna lust till någons annan hus är väldigt mycket ett moralisk fel.

Alla hus har en ägare. Ca 50 000 av alla villor byter ägare varje år. Jag finner det totalt osannolikt att ingen av alla dessa köpare känner någon som helst lust att köpa dessa villor. Det är självklart att de flesta köpare vill ha husen de köper. De känner så starkt för husen att de ofta betalar mer pengar än vad de borde.

Ville Ebba ha Esbjörns fastighet? Ja, eftersom hon bad den gemensamma bekanta sondera läget.

Ville hon ha det till vilket pris som helst? Nej det tror jag inte. Inget tyder på det.

Slutsatsen är att om Ebba är väldigt mycket omoralisk, så är hon inte ensam. Jag förutsätter att du som enda person i hela Sverige blev tvingad att köpa ditt hus och att du av godhet betalade överpris, för att inte riskera att utnyttja köparen.
2022-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Alla hus har en ägare. Ca 50 000 av alla villor byter ägare varje år. Jag finner det totalt osannolikt att ingen av alla dessa köpare känner någon som helst lust att köpa dessa villor. Det är självklart att de flesta köpare vill ha husen de köper. De känner så starkt för husen att de ofta betalar mer pengar än vad de borde.

Ville Ebba ha Esbjörns fastighet? Ja, eftersom hon bad den gemensamma bekanta sondera läget.

Ville hon ha det till vilket pris som helst? Nej det tror jag inte. Inget tyder på det.

Slutsatsen är att om Ebba är väldigt mycket omoralisk, så är hon inte ensam. Jag förutsätter att du som enda person i hela Sverige blev tvingad att köpa ditt hus och att du av godhet betalade överpris, för att inte riskera att utnyttja köparen.

Ebba är uppenbarligen villig att betala ett högt pris. Offra både sitt partis opinionssiffror och göra sig skyldig till brott.
2022-02-12, 23:35
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Ja jag har sagt det innan men är detta inte ett uppenbart fall av valpåverkan?
2022-02-12, 23:38
Medlem
Citat:
Grovt förtal är oxå ett brott och att känna lust till någons annan hus är väldigt mycket ett moralisk fel.

Den intressanta bloggen har ett inlägg om det oxå.

https://catharina-drougge.blogspot.com/2022/02/det-varas-for-moralismen.html?m=1

Ja oj vad jag har undrat varför det är så.

Man måste förstå ett sekt beteende iallafall. Och med vilka medel de högt uppställda styr sin församling.

Jag tänker att Ebba har skött denna affär lite som hur man värvar någon till en sekt. Först med Esbjörn, hon kattfiskade med charm, lock och pock för att få honom att gå med på att sälja. Sen gjorde hon det snabbt och Effektivt för att överrumpla honom. Och sedan hanterar hon frågor om saken genom korta aggressiva ologiskt svar. Där hon försöker få motparten att känna sig tillplattad.
Typ, men det är väl inte Sveriges radios jobb att bestämma om jag ska strida för huset eller inte. Har du inte viktigare frågor att ställa.

Någon borde fråga esb varför han ångra sig. Varför han inte dök upp på tillträdesdagen. Varför han gjorde sig okontaktbar. Varför han skrev på förlikningen. Hur hade de tvingat honom skriva.

Undrar om Busch tog med sig en vän pga esb hade varit aggressiv mot Busch. Hotat henne, gjort sexuella kommentarer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in