2022-02-11, 16:36
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som sagt, jag tror att i det här valet så kommer de "hårda" frågorna spela en större roll, vi får se om oppositionen nappar på S,s utspel, än så länge tycks gensvaret vara ljumt.

Elpriserna kommer att vara lägre men knappast diesel och bensin så där har ju medelklassen något gott att suga på, allt fler kommer ju att märka att det har blivit löjligt dyrt att tanka sin bil och elbilsalternativet funkar ju inte för alla.

Jag hyser ett gott hopp än så länge om att diskussionen inte kommer att präglas lika mycket av de "mjuka" frågorna, vi har för stora problem för det med de "hårda"

Jag håller absolut med om bränslepriserna. Visst det kan komma en sänkning p.g.a. världsmarknadspriset går ner men med ekonomier som går igång efter pandemin blir det högst sannorlikt tvärt om.

Bryr sig de väljare som måste lockas över blöckgränsen om bränslepriser dock? Osäkra mittenväljare, många från storstad, kvinnor, högutbildade, unga. De har nog råd att betala alternativt äger inte bil.

Jag tror att lägre bränslepris är att predika för de redan frälsta och en ickefråga för de som behövs vinnas.

Vård skola omsorg är ju ett gammalt såsse mantra men där måste M/SD/KD bli vassare om vågen skall tippa över till vår fördel. Samt ha beredskap för det oväntade och reagera blixsnabbt på det.

Historiskt sett har vi omkring 8% blocköverskridare bland de som röstar. De gillar C och L främst. Dessa partier har nu senast cirka 11% tillsammans. Inte många kärnväljare kvar där nu. En rysare väntar i höst.
Citera
2022-02-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag håller absolut med om bränslepriserna. Visst det kan komma en sänkning p.g.a. världsmarknadspriset går ner men med ekonomier som går igång efter pandemin blir det högst sannorlikt tvärt om.

Bryr sig de väljare som måste lockas över blöckgränsen om bränslepriser dock? Osäkra mittenväljare, många från storstad, kvinnor, högutbildade, unga. De har nog råd att betala alternativt äger inte bil.

Jag tror att lägre bränslepris är att predika för de redan frälsta och en ickefråga för de som behövs vinnas.

Vård skola omsorg är ju ett gammalt såsse mantra men där måste M/SD/KD bli vassare om vågen skall tippa över till vår fördel. Samt ha beredskap för det oväntade och reagera blixsnabbt på det.

Historiskt sett har vi omkring 8% blocköverskridare bland de som röstar. De gillar C och L främst. Dessa partier har nu senast cirka 11% tillsammans. Inte många kärnväljare kvar där nu. En rysare väntar i höst.
Här skulle M, KD och SD kunna slå undan benen på sossarna genom att gå till val på att avskaffa regionerna helt. Det skulle spara stora pengar och effektivisera vården. Samma lösning har blivit lyckad i både Norge och Danmark. Dessutom kan det alltid användas mot S som bl.a. var experter på att skylla på regionerna när saker inte gick bra under pandemin.

När det gäller friskolorna får de klura ut något bra som de kan använda i valrörelsen. För överlag tror jag inte friskolornas vara eller icke-vara är en stor valvinnare. De som är väldigt emot friskolor/vinster i välfärden och ser det som en valavgörande fråga röstar redan på V eller S.
Citera
2022-02-11, 17:04
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast det är fel. Över 60 procent av väljarna vill att deras partier ska samarbeta med SD. Den nivån ser du knappast i många andra partier. Det känns liksom 2012 när media sa att 93 procent röstade emot SD.
SD väcker minst anstöt idag? Haha! Ok. För att bara ha 20% då så får vi väl betrakta det som väldigt speciellt i svensk politisk historia.
Citera
2022-02-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det är klart, är man helt och hållet historielös och inte kan se tydliga skiften i samhället- där det ena statsbärande partiet har sjunkit från 45, till 28% på ett par decennier. Dettas samtidigt som det har växt fram ett helt nytt parti som låg på runt 0.2% när det statsbärande partiet hade 45, och nu växt till ett 20%-parti. Då kan det te sig smått, men för bildade människor som är intresserad utav historia, och för den delen metapolitik, så är det närmast revolutionerande i ett land som Sverige.

Om vi jämför Sveriges samhällsdiskurs/åsiktskorridor 2022 med 2012- vilken riktning tycker du att det har rört sig emot?
Revolutionerande skulle jag knappast säga att ett enfrågepartis resa upp i opinionen är...när det tog så pass lång tid som det gjort för att fastna vid 20%. Men det är väl kul att du tycker den är makaber? När fundamentet till själva rörelsen bottnar i ett missnöje?
Citera
2022-02-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Här skulle M, KD och SD kunna slå undan benen på sossarna genom att gå till val på att avskaffa regionerna helt. Det skulle spara stora pengar och effektivisera vården. Samma lösning har blivit lyckad i både Norge och Danmark. Dessutom kan det alltid användas mot S som bl.a. var experter på att skylla på regionerna när saker inte gick bra under pandemin.
Effektiviseringarna, eller ska vi säga Moderat-svamlet om att alla skulle jobba mycket smartare när marknadsmekanismerna fick styra, är det få som köper idag. Det är bara rovdjurskapitalister som tror på den skiten. Så här får ni nog tänka om. Rejält.
Citera
2022-02-11, 17:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
SD väcker minst anstöt idag? Haha! Ok. För att bara ha 20% då så får vi väl betrakta det som väldigt speciellt i svensk politisk historia.

Har inte sagt minst anstöt. Men utefter opinionsmätningar om vad väljarna tycker om SD så är det inte enligt ditt tyckande. Väldigt få tycker som dig. Därför faller din hänvisning till en slags allmän folklig uppfattning om SD väldigt fel.
Citera
2022-02-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
"Huvudregel kunna utvisas" betyder alltså undantag och hål likt en schweizerost, typiskt Sosse-snömos. Varför inte bara "ska utvisas"?

Tror ju mer sossarna driver denna typen av sena halvmessyrer desto mer kommer folk inse att SD och M har haft rätt i flera år.

Men folk vill inte ha SDs och Ms ekonomiska högerpolitik, och de partierna har aldrig visat de kan regera Sverige. Varje gång högern har styrt Sverige har det gått åt helvete, det finns noll positiva exempel på något högern har gjort för Sverige.
Citera
2022-02-11, 18:04
Medlem
Citat:
De två största städerna förvandlas rött, mitt framför näsan på folk, och ändå envisas idioterna med att säga: no big deal!

Trevlig utveckling. Vänstervågen kommer sprida sig mer allteftersom tiden lider. Garanterat. Om sen Socialdemokraternas hårdare tonläge mot invandrare blir en avgörande faktor framöver, det låter jag vara osagt, men kan absolut föreställa mig att den typen av retorik kan spela en avgörande roll.

Regeringen vill att fler som döms för brott ska utvisas
"Om du döms för ett allvarligt brott i Sverige och inte är svensk medborgare ska du som huvudregel kunna utvisas", säger integrations- och migrationsminister Anders Ygeman på en pressträff.

Jag tror att högerns inkompetenta lokalpolitiker blir det som ger vänsterblocket en valvinst.
Citera
2022-02-11, 18:05
Medlem
Citat:
Har inte sagt minst anstöt. Men utefter opinionsmätningar om vad väljarna tycker om SD så är det inte enligt ditt tyckande. Väldigt få tycker som dig. Därför faller din hänvisning till en slags allmän folklig uppfattning om SD väldigt fel.
Av det parti man ej röstat på så väcker SD och MP överlägset starkast negativa känslor. Vilket är vad jag talar om. Att folk därutöver vill se en mer representativ demokrati, i några mätningar, har jag ingen åsikt om.
Citera
2022-02-11, 18:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Av det parti man ej röstat på så väcker SD och MP överlägset starkast negativa känslor. Vilket är vad jag talar om. Att folk därutöver vill se en mer representativ demokrati, i några mätningar, har jag ingen åsikt om.

Det finns inga mätningar som säger att SD väcker mest negativa känslor hos en majoritet av väljarna.
Citera
2022-02-11, 18:36
Medlem
Citat:
Det finns inga mätningar som säger att SD väcker mest negativa känslor hos en majoritet av väljarna.
Nej, invandrarna tycker nog det skulle vara häftigt att få resa tillbaka igen, tror du inte?

Tycker annars denna undersökning är intressant:
För att vara ett av de största partierna i Sverige har Sverigedemokraterna låga siffror på de flesta politiska områden. Endast 5-7 procent anser att de har en bra politik på områden som sysselsättning, skatter, jämställdhet och miljö. Detta innebär i praktiken att inte ens personer som röstar på SD anser att deras politik är bra på de flesta av de områden som inkluderas i undersökningen.
Allmänhetens syn på partiernas politik
Citera
2022-02-11, 18:56
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Nej, invandrarna tycker nog det skulle vara häftigt att få resa tillbaka igen, tror du inte?

Tycker annars denna undersökning är intressant:
För att vara ett av de största partierna i Sverige har Sverigedemokraterna låga siffror på de flesta politiska områden. Endast 5-7 procent anser att de har en bra politik på områden som sysselsättning, skatter, jämställdhet och miljö. Detta innebär i praktiken att inte ens personer som röstar på SD anser att deras politik är bra på de flesta av de områden som inkluderas i undersökningen.
Allmänhetens syn på partiernas politik

Ja men Göteborgs Universitet har jag haft mycket kontakt med tidigare då jag deltagit i deras SOM-undersökningar. De är väldigt systemlojala - det vill säga att de tycker som du. Det har märkts i frågornas utformning. Miljö och mångfald var fint. Inget om invandring alls i början.

Det finns en folkrörelse till höger som skrämmer dig. Som kanske är mindre intresserad av miljö och jämlikhet än vad du är. Det handlar om invandringen där de har störst förtroende. Och de tycker inte alls som du. Men de har folkets öra. Det har inte du som systemlojal akademiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in