2022-02-08, 13:42
Medlem
holmiums avatar
Om TS är ekonom så är det väl ganska lätt att räkna på detta:

6 miljoner i skulder.

Hur många miljoner i inkomst behövs för att skatta fram pengar till levnadsomkostnader + att betala 6 miljoner i skulder ? Om TS inte har extremt goda band och relationer med Sverige så låter det definitivt lönsamt att dra till lämpligt land där inte svenska myndigheter förföljer honom.
Citera
2022-02-08, 15:05
Medlem
Symptms avatar
indien
Citera
2022-02-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Bortsett från det moraliskt tveksamma i att agera på det sättet så finns det andra aspekter på det som kan vara värt att fundera på. Jag har en släkting som resonerade som du, han hade dock bara vanliga skulder på ca 600 tusen och inga skadeståndskrav pga kriminellt beteende. Han stack till Thailand och "levde loppan", skrattade åt oss andra idioter som gnetade på hemma och gjorde rätt för oss. Det gick bra i åtta år, sedan blev han ganska allvarligt sjuk. Thailand hade ingen som lust att subventionera hans sjukvård så han blev bokstavligt talat åtsagd av den lokala polisen att antingen packa och flyga hem självmant eller genom deras försorg körd till flyget och ombord på planet till Arlanda. Hemma i "skitlandet Sverige" som han kallade det uppsökte han vård och efter det tog det inte lång tid innan såväl inkassobolag som KFM nosade upp honom. De 600 tusen hade blivit 1,3 miljoner med ränta på ränta och han fick utmätning av de få ägodelar han hade plus utmätning på sin redan låga pension. Idag sitter han som en bruten man i en sunkig etta i en sunkig förort och lever huvudsakligen på havregrynsgröt och knäckebröd till frukost, lunch och middag. Han har slutat att håna oss andra kan jag tillägga. Bara som ett råd att tänka på ALLA aspekter.

Då var han en idiot som inte skaffat sjukförsäkring!
Är som din bekanta och har mångmiljonbelopp i skuld i Sverige men på min thailändska bank så har dom inte rört några pengar än i alla fall!
Citera
2022-02-08, 16:48
Medlem
Ansök om skuldsanering.
Citera
2022-02-08, 16:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Hej!

Dragit på mig en jädra massa skulder bl.a. för brottsoffer så får ej skuldsanering. Privatskuld på 6 miljoner kr. Skulder jag helt enkelt inte vill betala av på.

Tack för svar

Vad menas med privatskuld? Är det en skuld till en privatperson?
Citera
2022-02-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Det som är kruxet är det i dig som fick skulderna att växa, kommer du verkligen leva hederligt eller fortsätta på samma bana som här. I vissa länder jagas man inte av KFM utan av gäng med tilhyggen som letar upp dig på jobbet/utanför huset/i affären.

Precis. Har man inte lyckats skaffa sig ett någorlunda drägligt liv i Sverige så kommer man få det tufft när man ska starta upp på nytt, från noll men som vuxen, i ett främmande land. Oavsett hur mycket bättre Sverige var på 60-talet mot nu så är det fortfarande så att man får vara nära på efterbliven för att inte leva ett relativt trivsamt liv här. Att folk föreslår Kambodja, Thailand osv. för någon som troligtvis lider av någon enklare utvecklingsstörning blir väl lite som försöka lära sina ungar att köra sporthoj innan de kan gå. Saknar man ambitioner så är Sverige level 1 medan Asien är Hard Mode.

Om jag var TS polare så skulle jag nog be honom skrota pluggplanerna, ta på sig rådjursögonen och gå till närmsta sockärring. Kanske gnälla hos någon läkare om ryggvärk osv.
Citera
2022-02-08, 23:22
Medlem
Adelaides avatar
Tror tyvärr inte att det är så enkelt som vissa tror att bara fly från sina skulder i Sverige.
Särskilt inte när du säger att du ska jobba inom nationalekonomi. Tror du alla kan bli nationalekonom? Du tror inte de kollar upp bakgrundsinfo? På såna typer av jobb görs alltid kreditupplysningar, och då lär de ju se dina skulder i Sverige?

Även om du skulle jobba med något annat så finns det ett dilemma.
Flyttar du till Sydamerika eller Liechtenstein kanske du klarar dig. Men i USA t.ex kan de hitta dig. Amerikanerna är duktiga på att komma åt info från andra länder, de kollar oftast allt de kan komma åt om dig när du ska bosätta dig där, och då får ju kronofogden reda på vart du bor. Inget roligt slut.

Läste om ett fall där en svensk snubbe fick hem några böteslappar från Nya Zeeland efter en fortkörning som han hade gjort där under en semester. Hur fasiken de hittade honom i Sverige vet jag inte, men nu är vi ju på 2020-talet, allt är möjligt. En skuld på 6 miljoner från en privatperson lär ju dessutom vara ett rätt så högprioriterat ärende, så jag skulle säga att TS lever farligt oavsett vilket val han gör.
Citera
2022-02-08, 23:46
Medlem
gloedhet92s avatar
Citat:
Bortsett från det moraliskt tveksamma i att agera på det sättet så finns det andra aspekter på det som kan vara värt att fundera på. Jag har en släkting som resonerade som du, han hade dock bara vanliga skulder på ca 600 tusen och inga skadeståndskrav pga kriminellt beteende. Han stack till Thailand och "levde loppan", skrattade åt oss andra idioter som gnetade på hemma och gjorde rätt för oss. Det gick bra i åtta år, sedan blev han ganska allvarligt sjuk. Thailand hade ingen som lust att subventionera hans sjukvård så han blev bokstavligt talat åtsagd av den lokala polisen att antingen packa och flyga hem självmant eller genom deras försorg körd till flyget och ombord på planet till Arlanda. Hemma i "skitlandet Sverige" som han kallade det uppsökte han vård och efter det tog det inte lång tid innan såväl inkassobolag som KFM nosade upp honom. De 600 tusen hade blivit 1,3 miljoner med ränta på ränta och han fick utmätning av de få ägodelar han hade plus utmätning på sin redan låga pension. Idag sitter han som en bruten man i en sunkig etta i en sunkig förort och lever huvudsakligen på havregrynsgröt och knäckebröd till frukost, lunch och middag. Han har slutat att håna oss andra kan jag tillägga. Bara som ett råd att tänka på ALLA aspekter.

Jag skulle inte kalla det fetstillta för något vedervärdigt. Personen får testa på båda ytterligheterna av livet, om han är klock nog, så tar han vara på den tiden han är i nu. Tiden för betänkandet. Tiden för vila. Tiden är pengar.

OnT: .. för att citera Breaking Bad's Hank Schrader: "It's Easy Money - 'Til We Catch You."
Senast redigerad av gloedhet92 2022-02-08 kl. 23:57.
Citera
2022-02-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
CSN kan vara ganska envisa med att driva in skulder, även i länder där det hittills har varit omöjligt.

https://www.csn.se/om-csn/press/pressmeddelanden/2018-03-02-dom-i-usa-har-gett-gott-resultat-nar-csn-driver-in-studieskulder.html

https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ratt/vart-rattsliga-arbete-i-utlandet.html

Angående de övriga skulderna kan fordringsägaren överlåta skulderna till en internationell inkassobyrå/indrivningsbyrå med verksamhet i det landet som du befinner dig i, detta kan innebära att indrivningen fortsätter där. Det behöver inte bli så, men det finns en risk.

Du kan emigrera på ett sådant sätt att det blir väldigt svårt att ta reda på var du till slut befinner dig.

Sant men det lämnar ganska få länder. Som en var inne på är Danmark rätt fint!
Citera
2022-02-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Jobba svart som nationalekonom?

Why not? Vem vill betala skatt till denna regering som använder pengarna för migranter?
Citera
2022-02-12, 10:57
Medlem
Citat:

Sant så vill man inte sluta. Skuldsanering är nog att föredra och jobba svart. Skulderna preskriberas liksom inte. Som en annan var inne på kan man hålla sig undan 10 år utan att fordringsägare lyckas kontakta en kommer skulderna preskriberas.
Citera
2022-02-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad menas med privatskuld? Är det en skuld till en privatperson?

Japp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in