2022-02-11, 23:24
Medlem
Halmstad var med i kvällens avsnitt av På spåret. Det slog mig, kan det va landets schysstaste lilla stad?

Det geografiska läget är ju inte helt fel!

Staden ligger vid vattnet. På västkusten. I det vackra landskapet Halland. Mitt emellan metropolerna Göteborg och Malmö. På hanterbart avstånd från båda dessa städer, men ändå precis tillräckligt långt ifrån för att vara en egen stad och inte någon perifer satellitkommunikation i skuggan av något storstadsområde. Har hamn (och en flygplats). Det är väl relativt platt, så promenad och cykelvänlig alltså?

Sommarstad

Tylösand. Sveriges jäkla nationalbeach Nr.1 liksom.. Jag vet inte om Tylösand är min personliga favoritstrand, men ärligt? Att ha Tylösand på sitt CV skulle väl vilken svensk kommun som helst vilja?

Mellbystrand!!

Mycket historia. Militärstad. Kända konstnärer.. Massa kända människor rent allmänt från Halmstad. Ganska fin stad.

Halmstad BK med sin klassiska gamla fotbollsarena. Ja listan kan göras lång över positiva grejer med Halmstad. Det känns som att Halmstad är en stad med så bra rykte. Aldrig man hör nåt negativt om stället. Staden är inte, likt många andra svenska städer känd för någon massiv tung industri. Det är objektivt kanske inte Sveriges allra vackraste stad, men som jag minns det även om det var länge sedan jag var där, så är det ju ändå fint i Halmstad onekligen!

Vad är på minussidan? Dialekten? Att det regnar en del?
Senast redigerad av Macke85 2022-02-11 kl. 23:31.
Citera
2022-02-11, 23:31
Medlem
Exakt allting du skrev kan också appliceras på Helsingborg.

Ligger vid vattnet.
På västkusten
Bra geografiskt läge.
Mellan Göteborg och Malmö.
Har hamn.
Har flygplats (Ängelholm)
Anrikt fotbollslag i Allsvenskan.

Etc.
Citera
2022-02-11, 23:35
Medlem
Hamleyss avatar
nej halmstad är ok. Inte mer
Citera
2022-02-11, 23:35
Medlem
4yoonlys avatar
Har ingen koppling alls till Halmstad själv, men visst har man varit där och det är en mycket trevligt ställe. Och som du säger, Tylösand och Laholm/Mellbystrand osv osv...

Gött väder, fina stränder och trevliga personer!
Citera
2022-02-11, 23:37
Avstängd
kyrkstockens avatar
Nej, Ystad är sveriges finaste stad. Den enda staden som inte revs i sverige.

Anledningen är att det fortfarande fanns ett civilsamhälle där. En frivillig brankår tex.
Citera
2022-02-11, 23:40
Medlem
Straminskys avatar
Så mycket har skjutningarna ökat i Halland | SVT Nyheterhttps://www.svt.se › nyheter › lokalt › skjutningarna-okar...
15 sep. 2021 — Halland har sin beskärda del när det gäller gängkriminalitet, ... utveckling i Halland som i övriga Sverige och Halmstad ligger i spetsen.

" sommarstaden Halmstad, som ofta förknippas med långa stränder och Gyllene Tider, finns en mörkare baksida. Man placerar sig på topp tio-listan över flest skjutningar per 100 invånare – samtidigt som narkotikaanvändningen, enligt polisen, kryper allt längre ned i åldrarna."
Citera
2022-02-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Exakt allting du skrev kan också appliceras på Helsingborg.

Ligger vid vattnet.
På västkusten
Bra geografiskt läge.
Mellan Göteborg och Malmö.
Har hamn.
Har flygplats (Ängelholm)
Anrikt fotbollslag i Allsvenskan.

Etc.

Absolut MEN..

Och det här skriver jag trots att jag själv anser att Helsingborg är min personliga favoritstad snarare än Halmstad. Helsingborg vann väl nån omröstning om Sveriges vackraste stad för inte så länge sedan. Föga förvånande.

Men försöker i trådstarten se det rent objektivt..

Helsingborg är i mitt tycke en väldigt vacker stad, och jag föredrar personligen att lyssna på skånskan i Helsingborg snarare än halländskan i Halmstad. Skulle jag själv välja att bosätta mig i någon av de två städerna så skulle ju faktiskt valet falla på just Helsingborg. Men ryktet som den staden har är väl (tyvärr) sämre..?

Helsingborg som tätort är nästan dubbelt så stor. Halmstad vinner därmed en hel del på att vara lite mer pittoreskt än Helsingborg. Halmstad vinner liksom punch
above weight-tävlingen där kan man säga. Medans Helsingborg ändå trots allt är en av Sveriges större städer, och tyvärr tar det kanske lite bort en del av charmen?
Senast redigerad av Macke85 2022-02-12 kl. 00:09.
Citera
2022-02-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Så mycket har skjutningarna ökat i Halland | SVT Nyheterhttps://www.svt.se › nyheter › lokalt › skjutningarna-okar...
15 sep. 2021 — Halland har sin beskärda del när det gäller gängkriminalitet, ... utveckling i Halland som i övriga Sverige och Halmstad ligger i spetsen.

" sommarstaden Halmstad, som ofta förknippas med långa stränder och Gyllene Tider, finns en mörkare baksida. Man placerar sig på topp tio-listan över flest skjutningar per 100 invånare – samtidigt som narkotikaanvändningen, enligt polisen, kryper allt längre ned i åldrarna."

Ja men välkommen till år 2022. Våld, organiserad kriminalitet och skjutningar och obefintlig integration finns faktiskt över allt!

Växjö, Borlänge, Värnamo, Borås, Falun, Eskilstuna, Västerås, Trollhättan ja var fan som helst finns problem. Det är ju knappast utmärkande för Halmstad även om alla vuxna människor fattar att problem finns där också.
Citera
2022-02-11, 23:51
Medlem
När jag tänker Halmstad, då tänker jag Basshunter. Det känns som att Basshunter är en väldigt bra ambassadör för Halmstad. Hans persona sammanfattar Halmstad ganska bra.

Men Peter Wahlbeck ger jag er, han är / har varit rolig
Citera
2022-02-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
När jag tänker Halmstad, då tänker jag Basshunter. Det känns som att Basshunter är en väldigt bra ambassadör för Halmstad. Hans persona sammanfattar Halmstad ganska bra.

Men Peter Wahlbeck ger jag er, han är / har varit rolig

Är väl kanske inte riktigt överdrivet förtjust i någon av dom

Men ja.. Jag kan tänka mig att Halmstad möjligen kan vara ett lite tråkigt ställe året runt?
Senast redigerad av Macke85 2022-02-12 kl. 00:10.
Citera
2022-02-12, 00:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
om det inte finns några invandrare där så är det sveriges lugnaste och finaste stad men så länge det finns invandrare då är det inte längre sveriges finaste by/stad

Då kan jag lugna dig med att det inte finns några invandrare i Halmstad. Inte en enda. Den sista invandraren kom till Halmstad runt 1632, och det är ju rätt längesedan. Han kom från Växjö.
Citera
2022-02-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Då kan jag lugna dig med att det inte finns några invandrare i Halmstad. Inte en enda. Den sista invandraren kom till Halmstad runt 1632, och det är ju rätt längesedan. Han kom från Växjö.

ändå så följer du en invandrar familj i kunga huset ;P
^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här