Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Västvärlden.
Jag hoppas att du snart förstår det också, att det är ohållbart att vaccinera folk 4ggr/år.
Vad tror du att vi kommer uppnå? Att utrota viruset från jordens yta genom vaccination?
Den drömmen kan du släppa
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det vore väl fint? Om inte annat kan man säkert bespara en hel del människor från svår sjukdom och död.
Fast ingen har ju ens kommit på idén att försöka utrota vanlig säsongsinfluensa. Omikron har samma allvarlighetsgrad, om inte lägre. Till hösten kommer, säkert, alla 65 plusare, plus personal inom vård och äldreomsorg att bli erbjudna vaccin specifikt emot Omikron.Hur det blir för oss andra, återstår att se. Jag skulle, iof, kunna ta ett sådant vaccin, liksom jag, iof, kan vaccinera mig mot säsongsinfluensa. Men jag känner inte någon panik att ta det snabbt.
Redan i skiftet mellan november/december så hade 95 procent av 20-65 åringarna immunitet emot Delta-varianten. Omikron, som är mer smittsam, kommer att drabba, alla! Då finns det, hos befolkningen ett grundskydd emot SARS-COV2. Orsaken till att SARS-COV2 klassades som samhälls- och allmänfarlig var att:
1. Den var mer dödlig än influensa.
2. Det fanns ingen som helst immunitet hos befolkningen mot den sjukdomen.
I och med Omikron och den immunitet som, nu, finns hos befolkningen så är ovanstående inaktuellt.
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte en omklassificering sker innan den sista mars i år.