2022-02-11, 18:11
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commonality
Alla håller inte med om påståendet att könstillhörighet är subjektivt. Faktum är att en extremt liten bråkdel av mänskligheten håller med detta påståendet. Det är inte rätt att tvinga folk att säga saker. Punkt.

Bara ditt sätt att skriva "punkt",på det sätt du gör, visar vilken intolerant person du själv är. Du vill sätta en punkt, på dina villkor. Alltså kanske du inte har så stor talan i ämnet Tolerans.

På sin fritid kan lärare ifråga säga vad hon vill, men i som anställd i skolan måste hon följa reglerna där. Så himla svårt är det heller inte. Det är snarare så att man väl får vara fundamentalist för att protestera.
Citera
2022-02-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Bara ditt sätt att skriva "punkt",på det sätt du gör, visar vilken intolerant person du själv är. Du vill sätta en punkt, på dina villkor. Alltså kanske du inte har så stor talan i ämnet Tolerans.

På sin fritid kan lärare ifråga säga vad hon vill, men i som anställd i skolan måste hon följa reglerna där. Så himla svårt är det heller inte. Det är snarare så att man väl får vara fundamentalist för att protestera.

Reglerna ska inte bestämmas av en radikalideologisk elit. Det som är intolerant och tyranniskt är att använda staten som medel för att tvinga folk att använda ett visst språkbruk. 150000 kr böter.
Citera
2022-02-11, 18:16
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Reglerna ska inte bestämmas av en radikalideologisk elit. Det som är intolerant och tyranniskt är att använda staten som medel för att tvinga folk att använda ett visst språkbruk. 150000 kr böter.
Majoriteten i Sveriges Riksdag stödjer tolerans i hbtq-frågor.
Citera
2022-02-11, 18:17
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Det är inte alltför sällan det här är en extremt känslig fråga för barnen det gäller. Att be sina föräldrar berätta är inte ovanligt. Den enda som påstår att det (bara) är föräldrarna som vill det här är läraren själv. Innan det är klarlagt känns den diskussionen som en parentes.
Jag skulle som lärare aldrig gå ut i media med en lögn, särskilt inte om det var en waldorf-skola som är en ganska nischad skol-bransch och där denna lärare säkerligen är känd.

Jag har 5 barn. Jag tror inte någon under 14 år ens kan reflektera vad ordet HEN betyder eller vad det används till. Möjligen med ihållande propaganda från vuxna, barn gör som föräldrar vill. Särskilt kommer inte en 14-åring att ställa ultimata krav på en lärare, det finns bara inte. Ett barn har aldrig hört talas om DO. Det här är förälderns påhitt alltihop.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 18:20.
Citera
2022-02-11, 18:20
Medlem
löls avatar
Citat:

Tolerans i att tvinga någon mot sin vilja.
150.000kr bam!!
Citera
2022-02-11, 18:26
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPXFLUX
det har gått efter våra rådande grundlagar,, vad är det du stör dig på??
Säger du det.
Vilken av grundlagarna då?
- Regeringsformen
- Successionsordningen
- Tryckfrihetsförordningen
- Yttrandefrihets-grundlagen.
Det kan väl näppeligen heller vara Riksdagsordningen som de har grundat beslutet på, att skänka bort mina och andras skattepengar?

I mina mörkaste stunder funderar jag på om DO och liknade myndigheter borde få en klumpbudget där deras egna löner och ev. "ersättningar" ligger i samma pengapåse. Lyckas de inte prestera något men roffar åt sig allt i påsen själva så får de inga nya pengar i påsen nästa år. Bedriver de ingen verksamhet som samhället är i behov av så behövs de inte heller. Hur sjutton kunde den svenska nationen klara sig ända fram till 2009? Hur överlevde alla "kränkta" människor innan dess?
Citera
2022-02-11, 18:27
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag skulle som lärare aldrig gå ut i media med en lögn, särskilt inte om det var en waldorf-skola som är en ganska nischad skol-bransch och där denna lärare säkerligen är känd.

Jag har 5 barn. Jag tror inte någon under 14 år ens kan reflektera vad ordet HEN betyder eller vad det används till. Möjligen med ihållande propaganda från vuxna, barn gör som föräldrar vill. Särskilt kommer inte en 14-åring att ställa ultimata krav på en lärare, det finns bara inte. Ett barn har aldrig hört talas om DO. Det här är förälderns påhitt alltihop.

Hur gamla är dina barn? Jag har jobbat på högstadiet i över 10 år. Du underskattar gravt internets betydelse för de här ungdomarna. Liksom de flesta andra här är jag helt anti genusdagis och liknande. Men när ungdomar själva tänker ut grejer, till föräldrarnas förvåning och initiala bestörtning (vilket i min erfarenhet är majoriteten av fallen), tycker jag inte det är min sak som professionell utbildare att lägga mig i det. Så borde den här personen också resonera. Det är så man bör resonera om man ska arbeta med sådana här barn. Vilket jag gör. Med framgång.
Citera
2022-02-11, 18:32
Medlem
Citat:

Har inget med tolerans att göra.
Citera
2022-02-11, 18:34
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Har inget med tolerans att göra.

Det har att göra med hur regler bestäms, vilket du ju var inne på.
Citera
2022-02-11, 18:38
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Hur gamla är dina barn? Jag har jobbat på högstadiet i över 10 år. Du underskattar gravt internets betydelse för de här ungdomarna. Liksom de flesta andra här är jag helt anti genusdagis och liknande. Men när ungdomar själva tänker ut grejer, till föräldrarnas förvåning och initiala bestörtning (vilket i min erfarenhet är majoriteten av fallen), tycker jag inte det är min sak som professionell utbildare att lägga mig i det. Så borde den här personen också resonera. Det är så man bör resonera om man ska arbeta med sådana här barn. Vilket jag gör. Med framgång.
Mina är 13-25 år. Internet är viktigt och en stor inspirationskälla från klass 6 eller så, men de bli bara inspirerade av andra, de kanske byter klädstil, de kanske pratar om vego eller om kött, men de blir inte kravmaskiner och de diskuterar inte DO. Särskilt inte i skolan som alla barn har stor respekt för. Man går inte till en lärare "Du ska kalla mig XX" förrän i gymnasiet. Om ens då.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 18:40.
Citera
2022-02-11, 18:47
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Det som är kasst är att tvinga folk att säga saker de inte tror på.

Om du hade läst vidare i min post så hade du sett att läraren hade fullgoda alternativ till hon/han.
Citera
2022-02-11, 18:54
Bannlyst
Vad innebär "en icke-binär elev"?

Har man en kuk så är man Han.
Har man en fitta så är man Hon.

Det är inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto