2022-02-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ni säger att SD skall nå de här grupper, upplysa om det här etc. Men hur? Ni låter som miljöpartister, ni vill något svävande och sedan kritiserar ni utefter den halmgubben.
Läste du ens mitt inlägg? Genom att vara ute och prata med människor och låta gräsrötterna jobba. Mattias Karlssons turné är perfekt, mer sådant. Aktiv valstugerörelse, maximera Oikos (så vinner man unga som går till SD istället för KD eller M), vara duktig på att få in saker i gammelmedia mm mm.

Självklart skadar inte alternativmedia och jag börjar allt mer tro att satsningar som Riks faktiskt är bra. Dels håller de kvar väljare som annars gått till AFS men det leder också till att allt fler ändå hittar till SD. Riks verkar ha en strategi att sponsra vissa videor så att de syns på Youtube utifrån förväntad populäritet. Såg en äldre dam på Arlanda som satt och kollade på någon av "Samtal med samhället", det kan absolut vara vägen in till SD, men det är bara en del i pusslet.
Citera
2022-02-11, 14:11
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi i SD kommer inte ljuga för att få väljare, om väljarna vill ha det S propagerar för så får det bli så. Kristersson ville ju låna väljare av S, det vill inte vi. Vi vill att de skall uppskatta vår politik och bli SD-are.

Absolut. Övertyga några såssar. Det är ert jobb i detta samarbetet. Det gäller att få tillräckligt många över blockgränsen.

Du talar dig varm för att förskjuta den allmäna opinionen i SDs riktning. Gott så. Det är långsiktigt och bra. Men i årets val avgör tyvärr inte långsiktighet. På sikt ja men inte nu.

De där svajjiga blockbytarna måste vi i M och de i KD försöka vinna för många av dem skräms av SDs politik. Därav mitt tal om mjuka värden.

Exempel: Jag minns så väl då vi i M inte hade någon miljöpolitik. Det var ett väldigt långsiktigt arbete att få in i väljarnas medvetande att M kunde stå för det en god miljöpolitik. Idag rankar vi inte dåligt på miljö.

Slaget om väljarna står i mitten med mjuka frågor.
Citera
2022-02-11, 14:17
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Och här kommer vi till problemet med SD och Jimmie Åkesson; de tänker köra på precis samma sätt som de gjorde i tidigare valrörelser- det som Jimpan tycker är roligt och skoj. Dvs, en ny ”korvturneé” som bara riktar sig till de redan frälsta.

Ni som är aktiva i SD; sätt lite krav- för i helvete- att detta ska bli den första valrörelsen som bedrivs professionellt med dörrknackning och egna opinionsundersökningar på lokal nivå för att kunna maximera antalet röster. Lär av sossarna istället för att gnälla och köra på i gamla hjulspår. Ekonomiskt har ni resurserna- vad väntar ni på?

Nu är jag en (pensionerad) Moderat politiker men i allafall. Jag håller med dig i sak. SD måste bli bättre på att ha örat mot rällsen. Det måste M och KD också.

Åkesson är en ardenner. Han ska dra tunga lass, det är han bra på. Fingertoppskänslan får nog andra i SD stå för.
Citera
2022-02-11, 14:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Absolut. Övertyga några såssar. Det är ert jobb i detta samarbetet. Det gäller att få tillräckligt många över blockgränsen.

Du talar dig varm för att förskjuta den allmäna opinionen i SDs riktning. Gott så. Det är långsiktigt och bra. Men i årets val avgör tyvärr inte långsiktighet. På sikt ja men inte nu.

De där svajjiga blockbytarna måste vi i M och de i KD försöka vinna för många av dem skräms av SDs politik. Därav mitt tal om mjuka värden.

Exempel: Jag minns så väl då vi i M inte hade någon miljöpolitik. Det var ett väldigt långsiktigt arbete att få in i väljarnas medvetande att M kunde stå för det en god miljöpolitik. Idag rankar vi inte dåligt på miljö.

Slaget om väljarna står i mitten med mjuka frågor.

Det jag fetat i din text är ju det mest intressanta och talar om varför S nu går stenhårt ut för att bekämpa vinsterna i friskolesystemet, de mjuka frågorna ska få övertrumfa de hårda som energikaos m.m vilket alltid varit S,s strategi i modern tid, samhällsbygget med en fungerande infrastruktur har övergetts för just "mjuka" frågor.

Den gamla S-märkta politiken med just "hårda" frågor har tyvärr dött i partiet i sin jakt på medelklassväljare men jag personligen tror att det är just de "hårda" frågorna som kommer att avgöra valet, energikrisen kommer att fortsätta och det kommer även medelklassen att märka.
Citera
2022-02-11, 14:39
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det jag fetat i din text är ju det mest intressanta och talar om varför S nu går stenhårt ut för att bekämpa vinsterna i friskolesystemet, de mjuka frågorna ska få övertrumfa de hårda som energikaos m.m vilket alltid varit S,s strategi i modern tid, samhällsbygget med en fungerande infrastruktur har övergetts för just "mjuka" frågor.

Den gamla S-märkta politiken med just "hårda" frågor har tyvärr dött i partiet i sin jakt på medelklassväljare men jag personligen tror att det är just de "hårda" frågorna som kommer att avgöra valet, energikrisen kommer att fortsätta och det kommer även medelklassen att märka.

Absolut. Man kan ju tycka vad man vill om det men det är där vi befinner oss idag.

Vill vi vinna valet får vi förhålla oss till det och tala till de blockhoppande väljarna.

Edit: Det kommer inte vara kallt i September och elpriset är sannorlikt lägre då. Tyvärr är minnet kort hos många blockhoppare.
Senast redigerad av FarangDingDong 2022-02-11 kl. 14:44.
Citera
2022-02-11, 14:57
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Novus väliarbarometer Stockholm, historiskt när högerns vansinne i Stockholm inom några månader kommer få ett slut.

Stockholms kommunalval:

M: 18,7 (-2,3)
L: 5,3% (-4,7)
C: 4,2% (-3,7)
K: 3,6% (-1,5)
SD: 11,0% (3,1)
MP: 7,6% (-0,7)
S: 27,5% (5,2)
V: 20,4% (7,4)

Stockholms regionalval:

M: 18,6 (-3,7)
L: 4,2% (-3,8)
C: 5,9% (-2,1)
K: 5,7% (-2,0)
SD: 12,9% (3,2)
MP: 3,9% (-1,7)
S: 30,1% (3,9)
V: 17,2% (6,6)

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ökar kraftigt i Göteborg

https://pbs.twimg.com/media/FLQcehYWYAYGXgJ?format=png&name=small

S 25%
V 17%
MP 4%
L 5%
C 3%
SD 13%
M 21%
KD 3%
D 8%

Vänstervåg i Göteborg – samtidigt som D störtdyker. Socialdemokraterna större än på åtta år.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/inf%C3%B6r-valet-socialdemokraterna-%C3%B6kar-kraftigt-i-g%C3%B6teborg-1.65594684
De två största städerna förvandlas rött, mitt framför näsan på folk, och ändå envisas idioterna med att säga: no big deal!

Trevlig utveckling. Vänstervågen kommer sprida sig mer allteftersom tiden lider. Garanterat. Om sen Socialdemokraternas hårdare tonläge mot invandrare blir en avgörande faktor framöver, det låter jag vara osagt, men kan absolut föreställa mig att den typen av retorik kan spela en avgörande roll.

Regeringen vill att fler som döms för brott ska utvisas
"Om du döms för ett allvarligt brott i Sverige och inte är svensk medborgare ska du som huvudregel kunna utvisas", säger integrations- och migrationsminister Anders Ygeman på en pressträff.
Citera
2022-02-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
"Om du döms för ett allvarligt brott i Sverige och inte är svensk medborgare ska du som huvudregel kunna utvisas", säger integrations- och migrationsminister Anders Ygeman på en pressträff.
"Huvudregel kunna utvisas" betyder alltså undantag och hål likt en schweizerost, typiskt Sosse-snömos. Varför inte bara "ska utvisas"?

Tror ju mer sossarna driver denna typen av sena halvmessyrer desto mer kommer folk inse att SD och M har haft rätt i flera år.
Citera
2022-02-11, 15:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning

Vänsterpartiet: 10,0 procent (+ 0,7 %)
Socialdemokraterna: 28,2 (- 1,0)
Miljöpartiet: 2,8 (Oförändrat)

Centerpartiet: 7,9 (- 0,4)
Liberalerna: 3,2 (Oförändrat)

Sverigedemokraterna: 19,2. (+ 1,4)

Kristdemokraterna: 5,6 (+ 0,2)
Moderaterna: 22,0 (+ 0,2)

Övriga: 1,2. (- 1,0)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L5QXMx/sju-manader-fore-valet-blaser-vinden-at-hoger

Det viktigaste är att at L och MP ligger under spärren, men att S minskar är också viktigt, vilket kanske antyder att Magdalena Anderssons smekmånad börjar klinga av.

Som jag ofta tidigare påpekat fascinerar det mig att hur det än går, så lyckas inte SD att permanent etablera sig över 20%, och inte heller nu.

Men, om denna OU antyder någon sorts riktning allt närmare valet, så är det fullt realistiskt att det kan bli regeringsskifte i september, så ingen behöver känna sig slagen på förhand.
Citera
2022-02-11, 15:29
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
"Huvudregel kunna utvisas" betyder alltså undantag och hål likt en schweizerost, typiskt Sosse-snömos. Varför inte bara "ska utvisas"?

Tror ju mer sossarna driver denna typen av sena halvmessyrer desto mer kommer folk inse att SD och M har haft rätt i flera år.
Rätt här är att Socialdemokraterna försöker ta över frågan. Och det signalerar kompetens, om inte annat.

Ödmjukhet, eller lyhördhet, det är det sista jag förknippar SD med. Fortfarande harvar ni runt 20-strecket, och är by far det minst omtyckta partiet i landet. Så den "hårda linjen" ni så maniskt göder är sannolikt inte den bästa.
Citera
2022-02-11, 15:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Absolut. Man kan ju tycka vad man vill om det men det är där vi befinner oss idag.

Vill vi vinna valet får vi förhålla oss till det och tala till de blockhoppande väljarna.

Edit: Det kommer inte vara kallt i September och elpriset är sannorlikt lägre då. Tyvärr är minnet kort hos många blockhoppare.

Som sagt, jag tror att i det här valet så kommer de "hårda" frågorna spela en större roll, vi får se om oppositionen nappar på S,s utspel, än så länge tycks gensvaret vara ljumt.

Elpriserna kommer att vara lägre men knappast diesel och bensin så där har ju medelklassen något gott att suga på, allt fler kommer ju att märka att det har blivit löjligt dyrt att tanka sin bil och elbilsalternativet funkar ju inte för alla.

Jag hyser ett gott hopp än så länge om att diskussionen inte kommer att präglas lika mycket av de "mjuka" frågorna, vi har för stora problem för det med de "hårda"
Citera
2022-02-11, 16:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Rätt här är att Socialdemokraterna försöker ta över frågan. Och det signalerar kompetens, om inte annat.

Ödmjukhet, eller lyhördhet, det är det sista jag förknippar SD med. Fortfarande harvar ni runt 20-strecket, och är by far det minst omtyckta partiet i landet. Så den "hårda linjen" ni så maniskt göder är sannolikt inte den bästa.

Fast det är fel. Över 60 procent av väljarna vill att deras partier ska samarbeta med SD. Den nivån ser du knappast i många andra partier. Det känns liksom 2012 när media sa att 93 procent röstade emot SD.
Citera
2022-02-11, 16:12
Medlem
Citat:

Det är klart, är man helt och hållet historielös och inte kan se tydliga skiften i samhället- där det ena statsbärande partiet har sjunkit från 45, till 28% på ett par decennier. Dettas samtidigt som det har växt fram ett helt nytt parti som låg på runt 0.2% när det statsbärande partiet hade 45, och nu växt till ett 20%-parti. Då kan det te sig smått, men för bildade människor som är intresserad utav historia, och för den delen metapolitik, så är det närmast revolutionerande i ett land som Sverige.

Om vi jämför Sveriges samhällsdiskurs/åsiktskorridor 2022 med 2012- vilken riktning tycker du att det har rört sig emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in