2022-02-11, 14:19
Medlem
cordelias avatar
Har fått ett mycket märkligt utslag som jag funderar på om nån känner igen. Har viss erfarenhet av utslag, tex vanliga atopiska eksem och även lite typ sebboriskt. Har behandlat då med vanlig kortison och/eller dactacort. Men detta är något helt annat. Det började för 4 v sen med nån liten prick, sedan flera som växte ihop till cirkulärt. Sedan kändes det som att det började gå bort fast fortfarande illrött. Men nu fr o m igår så kommer det nya knottror i utkanten av utslaget liksom och det känns återigen irriterat och varmt. I mitten av utslaget är det nästan läkt (fast lite rött). Det är alltså som en ring som växer där innerdelen läker men det händer något i utkanten hela tiden. Har pratat med min husläkare men det gav inte mycket. Nu remiss till hud men väntetiden är ju så lång.. nån som känner igen detta?
Citera
2022-02-11, 14:23
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Första tanken är ringorm. Googla så får du se. Brukar hjälpa med vanligt fotsvampsmedel.
Citera
2022-02-11, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Har fått ett mycket märkligt utslag som jag funderar på om nån känner igen. Har viss erfarenhet av utslag, tex vanliga atopiska eksem och även lite typ sebboriskt. Har behandlat då med vanlig kortison och/eller dactacort. Men detta är något helt annat. Det började för 4 v sen med nån liten prick, sedan flera som växte ihop till cirkulärt. Sedan kändes det som att det började gå bort fast fortfarande illrött. Men nu fr o m igår så kommer det nya knottror i utkanten av utslaget liksom och det känns återigen irriterat och varmt. I mitten av utslaget är det nästan läkt (fast lite rött). Det är alltså som en ring som växer där innerdelen läker men det händer något i utkanten hela tiden. Har pratat med min husläkare men det gav inte mycket. Nu remiss till hud men väntetiden är ju så lång.. nån som känner igen detta?

Jag undrar om det är ett annat virus som går runt här. Jag har drabbats av utslag på ryggen också, som jag aldrig varit med om förut. Det jag har gjort för att göra det bättre. Är dubbladoser D-vitamin och C. Motionera ute i naturen och omega 3, både fisk och tabletter, broccoli. Och solat i solirum i små doser. Nu har det blivit bättre för mig i alla fall. Motion och styrketräning är viktigt, glöm inte det. Solarium är otrevligt, och det kan jag inte rekommendera. Och sen receptfri kortisonsalva att smörja dig med funkar bra.
Senast redigerad av vackrahav100 2022-02-11 kl. 14:33.
Citera
2022-02-11, 14:46
Medlem
maxatdunders avatar
Det hjälper nog att posta bild faktiskt. Jag fick ett utslag för inte så länge sedan och vet fortfarande inte om det var på grund av allergi från en drink, stressfaktor eller att jag varit ute i kylan, det eksemet kom lite varstans med små knottror som kliade lite granna och höll i sig i kanske 7-10 dagar. Behandlade med hydrokortison och lite mjukgörande men tror faktiskt att tiden var det som fick det att bli bättre och därav drog jag slutsatsen att det var tillfällig allergi, men svårt att veta.
Citera
2022-02-11, 15:07
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Första tanken är ringorm. Googla så får du se. Brukar hjälpa med vanligt fotsvampsmedel.
Jo precis. Tänkt det också men har använt dactacort utan någon antydan till förbättring
Citera
2022-02-11, 15:11
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Jo precis. Tänkt det också men har använt dactacort utan någon antydan till förbättring

Hur länge och hur ofta?
Citera
2022-02-11, 15:19
Medlem
cordelias avatar
Bild
http://www.bilddump.se/bilder/20220211151837-83.187.180.89.jpeg
Citera
2022-02-11, 15:20
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Hur länge och hur ofta?
2 ggr per dag i en vecka. Nu har jag fått stark grupp 3 kortison. Använt i en vecka utan effekt
Citera
2022-02-11, 15:53
Moderator
Maviels avatar
Tycker inte det liknar ringorm.

Är lite osäker på det och tycker du ska söka för det faktiskt. Inte bytt tvättmedel eller något dylikt? Sköljmedel?

Jag får ofta utslag just där av jobb kläder. Är känslig för just starka tvättmedel och sköljmedel.

Jag har fått dylika utslag av stressreaktion som varit kvar länge länge tidigare i mitt liv. Ingen har kunnat förklara det.
Citera
2022-02-11, 16:06
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
2 ggr per dag i en vecka. Nu har jag fått stark grupp 3 kortison. Använt i en vecka utan effekt

Okej, att du inte får någon effekt alls kan vara talande för att det är något annat utslag då. Själv hade jag ringorm på halsen under mer än ett halvår, fick viss effekt med svampdödande medel men utslagen kom tillbaka hela tiden. Upptäckte att rakvatten gav mer effekt men inte perfekt så det slutade med att jag blev desperat och började badda med klorin Säga vad man vill, men ormen försvann

Som jag minns det fick jag anstränga mig mer än två ggr per dag för effekt av svampdödande medlet.
Citera
2022-02-12, 22:45
Medlem
cordelias avatar
Har fått en preliminär diagnos nu. Granuloma annulare! Någon som känner till det?
Citera
2022-02-12, 22:50
Medlem
cordelias avatar
Granuloma annulare?

Nån som känner till hudsjukdomen granuloma annulare och kan förklara lite för mig? Kan tex utlösas av läkemedel men orsaken är okänd? Men vad händer i kroppen när man får sjukdomen liksom? Jag har fått en preliminär diagnos, ganska säker vad jag förstår men ingen biopsi tagen ännu. Började med små fläckar och _några_ försvann. Andra blev kvar och bildade en större fläck. Usch! känns det. Och svårt att förstå vad som händer i kroppen så tacksam för allt ni vet om den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in