2022-02-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Jag tänker att om en husaffär resulterar i 4 rättsliga processer. En förundersökning som blev nedlagd, ett som ledde till åtal, det vill säga strafföreläggandet, en skadespråks anmälan som ledde till ett hemligt avtal och att hon köpte sig fri, och så själva stämningen om bättre rätt till huset.
Så det är 4 nu? häromdagen var det bara 3 enligt dig

Vilken är den där "skadespråks anmälan" ?

Du visar gång på gång att du TROR dig förstå hur saker hänger ihop. Du hittar en bit här och där och sen plockar du selektivt ur vad du läser och fantiserar ihop en verklighet som du tycker är rätt.

Vi andra förlitar oss på vad som står i aktbilagorna. Det vi "påstår" om hans omgivning är som b.la jag förklarat INDICIER. Det vill säga riktiga sådana som är baserade på existerande dokument.
Dina såkallade indicier, de som fnirp demonterat till molekylär nivå, är enbart baserat på personligt tyckande, trådsanningar och misstolkningar (och en skvätt lögner från expressen)

jag kan ge dig en liten sak att fundera på.
Du vet den där generalfullmakten. Varför blev det så bråttom att fixa den just när den fixades, och varför ville de sätta Esbjörn under godmanskap?
Han hade ju, enligt bland annat Majkgård, varit i behov av daglig hjälp under lång tid.

Som bonus, varför bevittnade exempelvis inte Esbjörns goda vän Ulf den fullmakten. Han som brukar vara så mån om att få snoka i alla Esbjörns avtal
Senast redigerad av rhdf 2022-02-10 kl. 20:00.
2022-02-10, 20:04
Medlem
Citat:
Det enda felet Esbjörn själv gjort i detta var ju att ångra sig. Att han kände sig överkörd av Ebba och att han när han försent insåg att kontraktet var påskrivet.
Det är vad Esbjörn har sagt ja.
Han har även sagt att han sålde frivilligt och utan tvång när han satt på MuF i Uppsala Tingsrätt

Primärt är det dock inte Esbjörn som gjort fel. Hans så kallade ombud hade istället kunnat se till så att ett möte med Ebba kom till stånd, istället för att gömma undan Esbjörn.
Det enda det ledde till var att Esbjörn både förlorade huset och en rätt rejäl portion av köpeskillingen
2022-02-10, 20:05
Medlem
Citat:
Jag gör som du och sällar mig till skaran som sett och upplevt det ni talar om.

Det Krmkr skrev om att dela ut skam är intressant. Den vinkeln hade jag inte tänkt på innan. Men det är oxå det Ebba använder sig av när hon hänvisar till sina två små barn. Eller att hon begick förtalet av omtanke för dagens barn.

Precis som du säger så har smuttskastningen av alla runt Esbjörn varit monumental. Med tanke på hur många stenar som vänts kan man väl konstatera att väldigt lite konkret skit och fakta på oegentligheter kommit fram. Verkar särdeles rekorderligt folk det där. Jag är övertygad om att om någon/ några skulle lagt ner den tiden på att leta skit om människor i Ebbas nätverk hade man hittat betydligt mer. Men det är ingen som letat på det sättet. För ens moral säger en att man inte ska dra in oskyldiga människor.

Själv försökte jag mig på att dra in Truls, för att exemplifiera för Ebbotarna vad de höll på med. Tyvärr gick det deras näsa fullständigt förbi. Och de drog genast på sig den offerkoftan de alltid gör när någon kritiserar Ebba.

Att Ebba begått tveksamheter i denna affär står klart för alla som är lite insatta. Men just putsande och friserandet av dessa oklarheter som sker här är för mig unikt i en tråd. När man måste putsa och frisera en sanning för att någon ska förstå så är det nog en lögn tänker jag. Sanningen är generellt ganska lätt att förstå.

Jag tänker att om en husaffär resulterar i 4 rättsliga processer. En förundersökning som blev nedlagd, ett som ledde till åtal, det vill säga strafföreläggandet, en skadespråks anmälan som ledde till ett hemligt avtal och att hon köpte sig fri, och så själva stämningen om bättre rätt till huset. Då har man skött den fastighetsaffären väldigt väldigt dåligt. Ur en väl skött fastighetsaffär är både säljare och köpare nöjda.

Att skylla allt på Esbjörn är ju oxå befängt. Ebba har ju en villkorlig dom som bevis på att hon själv ställer till det. Det enda felet Esbjörn själv gjort i detta var ju att ångra sig. Att han kände sig överkörd av Ebba och att han när han försent insåg att kontraktet var påskrivet. Det gick snabbt och det blev fel. Men till hans försvar kan man säga att han enligt Ebba sa nej redan från början.

Han dök inte upp på tillträdesdagen. Största felet han gjorde.
Han vill inte förhandla som tvinga fram en stämning.
Han skrev på en förlikning och ångra sig efter.
Han brydde sig aldrig om huset, bara om pengar
2022-02-10, 20:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det är ju då inte utan att man börjar undra hur mycket sanning det låg i att Esbjörn bodde i huset med dåvarande särbon under somrarna.. Visserligen ser ju insidan mysig och ombonad ut.
Å andra sidan, det hinner växa igen rejält på 12 år

Mja du bodde på somrarna är nog ganska överdrivet.
Han flyttade ju till Dalarna redan 2010 och särbon hade varit sjuklig flera år innan dess.
Bor man i Västerås med bekvämligheter och i stugan finns varken fungerande värme, toalett eller vatten.
Så någon vecka under sommaren går väl bra, men inte blev det mer boende än så om somrarna.
2022-02-10, 20:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ne verkar inte som Sture uttalat sig alls ännu.
Brännström kontaktar Esbjörn direkt o skiter helt i ombudet.
Aftonbladet har bara.
”TT har sökt mannens juridiska ombud, som i nuläget inte kan kommentera hovrättens beslut.”

Har Sture Tersaeus blivit häktad ännu för förfalskning av bevis ?

Kanske därför som pressen har svårt att nå honom? Häktad med restriktioner.
2022-02-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Kanske därför som pressen har svårt att nå honom? Häktad med restriktioner.

Det är ju ytterst märklig tystnad. Normalt sett brukar ju ombud vara rätt pigga på att yttra sig direkt.
Inte ens när media försöker få tag på honom får man någon kommentar.
2022-02-10, 20:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det är ju ytterst märklig tystnad. Normalt sett brukar ju ombud vara rätt pigga på att yttra sig direkt.
Inte ens när media försöker få tag på honom får man någon kommentar.

Binninge behövde de inte ringa, han kontaktade ju media som en besatt.
2022-02-10, 20:28
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825

Det kom ju fram redan vid polisförhöret efter Binninges okynnes anmälan.
Esbjörns egna ord handlade inte om att han inte förstod eller blivit lurad.
Nej orden om summan var ”Mja, det var väl lite lågt”.
Binninges ord var, Ebba ska betala minst 1.5 milj mer.
Stures ord var, om Ebba betalar lite till så ordnar det sig.
Pengar, det har bara handlat om pengar från första början.
Fast hon betalade marknadsmässiga 3.9 milj för sommarstugan.
2022-02-10, 20:34
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja du bodde på somrarna är nog ganska överdrivet.
Han flyttade ju till Dalarna redan 2010 och särbon hade varit sjuklig flera år innan dess.
Bor man i Västerås med bekvämligheter och i stugan finns varken fungerande värme, toalett eller vatten.
Så någon vecka under sommaren går väl bra, men inte blev det mer boende än så om somrarna.

Bodde inte Esb på Majkgårds ställe i Dalarna under semesterperioden?

Varför skulle han göra det om han var så fäst vid huset i Marielund?
2022-02-10, 20:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det är ju då inte utan att man börjar undra hur mycket sanning det låg i att Esbjörn bodde i huset med dåvarande särbon under somrarna.. Visserligen ser ju insidan mysig och ombonad ut.
Å andra sidan, det hinner växa igen rejält på 12 år

Det låg nog mycket lite sanning i det påståendet .
2022-02-10, 20:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825

Tillägas ska att:

I början av november försökte Katrin få till möte men Binninge hade flertalet ursäkter gång på gång!
Den 2a komunicerar Binninge i Expressen i stället för att kontakta advokaten.
Den 3e skickar Binninge brev och blåser av mötet igen Katrin föreslår ny tid
Den 4e mailar Binninge att han blåser av mötet ytterligare en gång samt meddelar att det är meningslöst med nya.

Han får till svar att han/Esb blir stämd till tinget om dom fortfarande inte vill träffas.
Det gjordes ett försök till den 23, då Binninge inte var med och Esb vände i dörren.

EB skickade in en stämning den 25e och Esb blev stämd den 27e
detta var mer än tre månader efter kontraktet var undertecknat
2022-02-10, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det inte till mig du svarar, men jag ville bara komma in här för att säga att jag håller med dig om att det naturligtvis inte bara är Esbjörn och Esbjörns ombuds omoraliska handlingar som ska/får lyftas här i tråden, när det gäller de handlingar som är hårt bundna till fastighetsaffären.

Ebba har absolut inte enbart verkat genom att agera genom rättssystemet i den här husaffären, vad än vissa skribienter försöker göra gällande.

Esbjörn och hans ombud har granskats in -och -ut. Binninges brott har ältats sida upp och sida ner, trots att det finns en alldeles egen tråd om honom. Esbjörn har fått heta både det ena och andra, hur brottsligt Esbjörn agerat, och det senaste var väl att någon tyckte (eller skulle?) polisanmäla honom för att han var i Ebbas fastighet och diskade. Ingen protesterade när någon skrev att så går det när man gör affärer med tattare (eller liknade). Man tappar hakan. Men Ebba får de följare/trogna hon förtjänar.

Trollvarning ser jag att någon skriver i tråden till nya skribenter. Ja, med det menas förstås alla som har minsta invändning mot Ebba. Det var ett av de första svaren jag fick när jag kom in i tråden, att det inte var tillåtet att skriva om Ebba, eftersom det redan var passerat...

De metoder som Ebba har använt för att få huset, det är inte gjorda av en slump.
Hon arbetar metodiskt och målmedvetet.

Ebba har alltid svar på tal, sådant som kan tolkas om man vill som slipat och manipulativt.
Det är mycket känsloord; två barns framtida boende, familj, beklämd, i hjärtat är jag oskyldig...och mycket tillrättalagt; en stämning är ínformation och att bryta mot lagen är bara att säga sanningen; en spade är en spade.

Vem litar på den sådan person, särskilt när det handlar om en fastighetsaffär? Tyvärr verkade Esbjörn ha gått i fällan.

Nu kommer det som ett brev på posten, att jag är ett troll, ljuger osv.

Smutskastningen mot Esbjörn (förtalet som är det onämnbara) är inget annat än ett brott som Ebba har gjort för att sänka Esbjörn, det genom att sänka ombudet och därigenom lättare komma åt fastigheten.

Smutskastning har också skett i sociala medier mot två personer, som Ebba säger "nu gör anspråk på fastigheten" den ena borde vara M*atz och den andra borde vara M*jkgård. Som jag ser det finns det inga bevis för att någon annan än M*atz kan ha haft ekonomiska intressen i fastigheten.

Det putsas och putsas på "Ebbas sida", på det viset att Ebba inte har gjort något som helst fel (ängel) i den här affären, hon har ingen dom på sig osv.

Det stämmer inte.

- Vi vet inget om vad som föregick själva påskriften av avtalet, de bådas versioner skiljer sig avsevärt åt. Vi vet varken hur det gick till när priset avtalades eller hur det gick till när Esbjörn avsade sig mäklare.

- Ebba har absolut gjort ett brott, för att komma åt fastigheten, hur det än putsas här i tråden. Skälet till att det gjordes det är det vill Ebba- falangen lyfta som en hjälteinsats, något som var nödvändigt att göra. Precis som Ebba vill.

Det är inte ärligt att slira på sanningen på det här sättet som Ebba gör om sitt brott och det gör att Ebbas trovärdighet minskar för hur hon har agerat mot Esbjörn innan kontraktet skrevs på.

Det är ingen slump något som Ebba gör, utan det är en plan där hårt sätts mot hårt direkt. Steg för steg.

Ett strafföreläggnade med både dagsböter och villkorlig dom är att jämföra med en dom, inget annat än ett brott hon har bestämt sig för vara värt att göra för att klämma åt Esbjörn.

Lagarna verkar i tråden enbart gälla Esbjörn, medan Ebba är beundransvärd när hon bryter mot lagen.

Från åklagarmyndigheten:

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/

AB:

Ja, det är intressant att somliga har en sådan stark önskan att definiera föreliggande affärstvist i vitt och svart, ont och gott, gudomligt och djävulskt - helt utan utrymme för nyansering och djupare analys. Man får väl, med tanke på deras varaktiga hängivenhet att hemfalla till en sådan grotesk dikotomi, anta att det illustrerar deras intrapsykiska fungerande. Det är inte helt utan att man roas av de arkaiska strukturer de så villigt avslöjar inför öppen ridå.

Som om världen var simpel som en saga om den goda och onda fen och deras respektive anhängare. Än mindre denna historia där Ebba helt uppenbart har begått djupt felaktiga handlingar, i så pass hög grad att hon tom blivit straffad för dem och är underkastad villkorlig dom. Hela inställningen till fallet hos somliga antar personlighetsstörda dimensioner, vilket alla som jobbat med patientgruppen vet är i princip omöjlig att nå framgång med. Detta för att det varken finns utrymme för äkta efterforskning eller sann nyfikenhet över tillvarons komplexitet. Mentalisering och sökande efter riktighet, är underordnade deras primitiva naturs begär av förenkling och förklening.

Både Ebba och Esbjörn har begått tvivelaktiga handlingar. Det har båda misslyckats med att ha lagen på sin sida.

Esbjörn är en gammal man med en lindrig kognitiv funktionsnedsättning, med dokumenterade syn- och hörselfunktionshinder, som till sin förtvivlan blivit av med sitt föräldrahem och bekostat stora summor på juridiska ombud. Han vann sympati men föll på eget grepp, eftersom han är en envis och klantig gammal gubbe.

Ebba vann ett hus, blev straffad för lagbrott och har dragit ner sig själv och sitt parti i smutsen. Vad som fick Ebba att klanta till det så till den milda grad, återfinns inte i fysiska eller kognitiva svårigheter, utan i hennes personlighet.

Nej, det här är inte en historia om goda hjältar och onda skurkar.
Här återfinns bara förlorare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in