2022-02-10, 19:35
Medlem
Q6s avatar
Börjar att bli komplicerat, att se skillnad på en han eller hon klarar jag av, en hen är inte helt enkelt.
Kan inte alla hen ha en propellerkeps eller liknande?
Citera
2022-02-10, 19:38
Medlem
Henssons avatar
Nu ska man ju komma ihåg att att DO inte är någon dömande instans.

DO har dock möjlighet att företräda enskilda individer i domstol i mål som vi bedömer är principiellt viktiga. Ett sådant mål inleds med att DO lämnar in en stämningsansökan till en domstol. Målen drivs av DO:s jurister men det är domstolen som avgör om diskriminering har skett och som beslutar om diskrimineringsersättning. Domstolens dom är juridiskt bindande.
Citera
2022-02-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Vad fan är det kalla nån för "kön"? Jag har blivit kallad för olika sorters penis. Räknas det som att kallas för "kön"?

Man kallar folk för han eller hon när man inte använder deras namn. Du förstår inte hur sjuk din fråga är för att själv är sjuk. Det normala framstår som sjukt för den mentalt sjuka. Det är som att förklara för en katt att den är en kvinna eller förklara för jämställdhetsmyndigheten att Sverige är jämställt.

Min fråga är varför man inte går tillbaka och ändrar i alla böcker från han/hon till hen. Det låter lika logiskt som att kalla folk för "kön".

Woke-tekniker funkar tyvärr inte på mig, du får anstränga dig mer och bli mer kreativ. Men, innan vi fortsätter samtalet vill jag att du genomgår mitt hemgjorda woke-test: Definiera vad en kvinna är.

Har bokat whiteboard och stuga, kolla när du har en lucka i behandlingarna så ska vi se om vi kan lösa det.

Kvinna är någon med XX kromosomer (gissar på ditt antal inte är helt korrekt där) som som har en vagina och med denna äggstockar(om ingen sjukdom tagit bort dessa osv)

Läs - tänk - skriv.
Citera
2022-02-10, 19:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
150 000! Det kan aldrig vara rimligt, och det kommer hon inte att få. Har ju intre direkt varit sexuell tortyr á la danskubåts-style!

Kan ingen länka till domen så man fattar vad som hänt?

Det är ingen dom. Det är ett beslut av DO. Skolan kan välja att stå på sig och ta det till rätten, men det kommer de antagligen inte att göra.
Citera
2022-02-10, 19:44
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ingen dom. Det är ett beslut av DO. Skolan kan välja att stå på sig och ta det till rätten, men det kommer de antagligen inte att göra.

Ja asså läs mina inlägg…Innan du slösar min tid.
Citera
2022-02-10, 19:49
Medlem
Är det inte en kvinnlig lärare och hon erbjöd sig att kalla eleven med sitt namn istället för hen?
Har för mig att det redan finns en tråd om detta.

Kan jag kräva att folk titulerar mig med <insert valfritt ord> och kräva skadestånd för att jag är kränkt ifall de vägrar?

150 000 kr får inte ens våldtäktsoffer.
Man måste vara bra jäkla kränkt för att få de pengarna.
Blir man mindre kränkt om man får pengar efteråt?

Man kan undra när det röstas fram en åsna som statsminister.
Citera
2022-02-10, 19:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Ja asså läs mina inlägg…Innan du slösar min tid.

Du behöver ju inte slösa din tid ännu mer genom att svara på inlägg du inte tycker tillför något.
Citera
2022-02-10, 19:52
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du behöver ju inte slösa din tid ännu mer genom att svara på inlägg du inte tycker tillför något.

Ber om ursäkt för min ton. Onödigt av mig att vara otrevlig
Citera
2022-02-10, 19:52
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag slås personligen av hur sällan jag behöver använda pronomen. Jag med och om folk med namn som regel. Visst skulle det kunna bli tjatigt men det är sällan jag behöver hon/han/hena.
- Jag och Kim gick på en promenad, då såg Kim en påse med vitt pulver som vi gemensamt bestämde oss för att undersöka. Efter att min gode vän sniffat på pulvret och utbrustit - KNARK! Kunde vi båda gå hem och lägga oss i respektive säng.
Typ.
Citera
2022-02-10, 19:53
Moderator
pewpews avatar
Självklart rätt. En lärare kan få ha vilken inställning den vill privat men att inte respektera barn och deras vilja i detta fallet är galet.

Man kan tycka precis vad man vill om om hen och ickebinär men i sin yrkesroll måste man följa det regelverk som är uppsatt. Precis som att man inte kan vägra göra abort som barnmorska kan man inte bryta mot reglerna i skolan som lärare.
Citera
2022-02-10, 19:54
Medlem
qups avatar
Jag säger bara - jag räds det samhällsklimat som kommer när pendeln når detta vansinnes motpol. Vi är påväg ditåt men har bara börjat åka.
Citera
2022-02-10, 19:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idevaerlden
Lite nyfiken på en sak, varför inte tilltala han med namn?

Detta problem är inte ens ett problem, eller gick läraren runt och kallade han för pojken hela tiden?
Känns som det finns mycket att kolla upp här innan vi unisont börjar Flashbackhata.

Läraren erbjöd att kalla eleven för dess namn, men det godtogs inte. Endast "Hen" var accepterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in