2022-02-09, 16:38
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Den tanken har jag oskså fått då och då. Även om situationen inte är lika allvarlig som inom (L) så tror jag inte att Ulf Kristersson helt har partiet med sig på ett regeringssamarbete med (SD). Det kommer att finnas en rejäl minoritet som kräver uppgörelser med (C) istället i frågor där (SD) ligger närmare (S).

Nu är fokus på att rädda den egna riksdagsplatsen men när valet väl är avklarat kan folk börja bråka internt igen. Inte alls säker på att Uffe är särskilt lockad av detta. Det vore helt klart enklare att förlora och därmed slippa ta strid med galna (M) företrädare från Stockholm....

Tycker inte man ska lägga ner energi på att förstå vad M vill. Gör de ett gemensamt valarbete med L så kanske L kommer över 4 procent medan M förlorar väldigt många röster till SD. Och det permanent.
Citera
Siegfrids avatar

Moderatormeddelande

Postat av Siegfrid 2022-02-09, 16:54
Moderator
Här finns nu en länktråd där ni kan posta de opinionsundersökningar ni hittar så diskuterar vi dem här. Detta för att lättare hitta källorna. Observera att i länktråden ska ingen diskussion föras. Det är naturligtvis tillåtet att posta opinionsundersökningarna också här i denna tråd.

(FB) Länktråd för opinionsundersökningar

Håll också diskussionen till de partier som faktiskt blir föremål för opinionsundersökningar. Det betyder att bland andra Afs och Nyans är off topic om det inte finns en specifik undersökning som nämner dem.
Det finns egna trådar för dessa partier.

/Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2022-07-27 kl. 11:12.
2022-02-09, 20:18
Medlem
DN har nyss tillsammans med Ipsos släppt en hel del statistik.

Den första sektionen handlar om potential. Första siffran besvarar "Jag överväger på allvar att rösta på partiet" andra är "Jag kan tänka mig att rösta på partiet men inte i detta valet". Siffran i parantes är samma undersökning 2018:
S: 33 (28) - 22 (25)
M: 30 (28) - 22 (26)
SD: 22 (22) - 12 (9)
V 15 (15) - 17 (17)
KD: 11 (7) - 19 (17)
C: 10 (17) - 24 (17)
MP: 7 (9) - 18 (21)
L: 6 (12) - 22 (31)

C verkar ha bytt troliga väljare till potentiella. Jag gissar att det är den gruppen som gått till S men ändå kan tänka sig C igen. Att MP bara har 7% som överväger partiet är positivt, speciellt som 9% förra valet blev strax över 4% i slutändan. Jag tror att MP är ett parti som många innerstadsmänniskor uppger men aldrig egentligen i praktiken kommer att rösta på. Liberalernas tapp avspeglar väl bara hur det ser ut för partiet allmänt i opinionen. Att M har så stor potential är intressant, frågan är om det mestadels är högersossar? SDs siffror visar tydligt att de som funderar på SD också röstar på partiet, det finns inte så många "velpannor" som tvekar. Samtidigt är 12% ytterligare som ändå kan tänka sig partiet i framtiden en bra siffra. SD kan därför växa några procent till med rätt valkampanj.

Citat:
Undersökningen visar att Socialdemokraterna har ett bättre läge än inför valet 2018. Då svarade 28 procent att de allvarligt övervägde att rösta på S. Det låg väl i linje med valresultatet (28,3 procent). Nu är partiets potential 33 procent.

Även Kristdemokraterna ligger bättre till än sist, med en potential på 11 procent, att jämföra med 7 för fyra år sedan.

Bland förlorarna finns framför allt Liberalerna. Partiets potential har halverats sedan 2018 till 6 procent. Även Miljöpartiet har tappat något. I dag överväger 7 procent av väljarna på allvar att rösta på partiet.

En sektion handlar om stödröster. Där säger 1% att de helt säkert skulle kunna tänka sig att stödrösta på L, ytterligare 4% säger kanske. För MP säger 1% säkert och 7% kanske. DN väljer dock att vinkla det som att MP har en stark bas av stödröstare vilket väl är en fuling...
Citat:
Även här är läget mest kritiskt för Liberalerna. Endast 1 procent av väljarna uppger att de helt säkert skulle ge L sitt stöd om partiet ligger under eller nära riksdagsspärren. Ytterligare 4 procent svarar att de troligen skulle göra det. Till Liberalernas nackdel talar att betydligt fler M-väljare är beredda att stödrösta på KD än på L.

– Det är ett bistert besked till Liberalerna från de moderata väljarna, som indikerar att partiet har fortsatta problem, säger Nicklas Källebring.

Forskningen visar att väljarna helst stödröstar på partier som förväntas hjälpa deras favoritparti till makten. Statsvetaren Annika Fredén har i en tidigare DN-artikel påpekat att det fortfarande kan finnas en osäkerhet kring var Liberalerna hör hemma i det politiska landskapet. Partiet har nyligen bytt linje, från samarbete med S till att stödja M-ledaren Ulf Kristersson som statsministerkandidat.

MP har möjlighet att hämta hem stödröster från ett större antal partier, visar DN/Ipsos mätning. Nästan var fjärde V-väljare är beredd att hjälpa de gröna över spärren. Drygt var tionde S-väljare ger samma svar. Men potentiella MP-röstare finns även bland Liberalernas och Centerns sympatisörer.
Enligt grafiken i DN säger 40% av väljarna att de enbart kan se sig rösta på ett parti till höger (SD, L, M och KD) och 41% säger samma sak om S, V, MP och C. 8% säger sig överväga båda sidor:
Citat:
I DN/Ipsos undersökning är det 8 procent av väljarna som uppger att de överväger partier i bägge regeringsunderlagen. Vad de beslutar sig för kan alltså avgöra valet. Störst andel vankelmodiga finns bland Liberalernas och Centerpartiets väljare.
https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-sa-stor-chans-har-krispartierna-att-klara-sparren/
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-02-09 kl. 20:23.
Citera
2022-02-09, 22:56
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Den första sektionen handlar om potential. Första siffran besvarar "Jag överväger på allvar att rösta på partiet" andra är "Jag kan tänka mig att rösta på partiet men inte i detta valet". Siffran i parantes är samma undersökning 2018:
V 15 (15) - 17 (17)

C verkar ha bytt troliga väljare till potentiella. Jag gissar att det är den gruppen som gått till S men ändå kan tänka sig C igen. Att MP bara har 7% som överväger partiet är positivt, speciellt som 9% förra valet blev strax över 4% i slutändan. Jag tror att MP är ett parti som många innerstadsmänniskor uppger men aldrig egentligen i praktiken kommer att rösta på. Liberalernas tapp avspeglar väl bara hur det ser ut för partiet allmänt i opinionen. Att M har så stor potential är intressant, frågan är om det mestadels är högersossar? SDs siffror visar tydligt att de som funderar på SD också röstar på partiet, det finns inte så många "velpannor" som tvekar. Samtidigt är 12% ytterligare som ändå kan tänka sig partiet i framtiden en bra siffra. SD kan därför växa några procent till med rätt valkampanj.

En sektion handlar om stödröster. Där säger 1% att de helt säkert skulle kunna tänka sig att stödrösta på L, ytterligare 4% säger kanske. För MP säger 1% säkert och 7% kanske. DN väljer dock att vinkla det som att MP har en stark bas av stödröstare vilket väl är en fuling...

Enligt grafiken i DN säger 40% av väljarna att de enbart kan se sig rösta på ett parti till höger (SD, L, M och KD) och 41% säger samma sak om S, V, MP och C. 8% säger sig överväga båda sidor:

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-sa-stor-chans-har-krispartierna-att-klara-sparren/

Citat:
Störst andel vankelmodiga finns bland Liberalernas och Centerpartiets väljare.

"Den breda mitten".
Citera
2022-02-09, 23:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
V 15 (15) - 17 (17)

man ser hur L och C straffats för att de bytte sida efter valet 2018.
Citera
2022-02-10, 11:27
Avstängd
OliverCromwells avatar
Intressant besked från V nu att de öppnar för att regera med C efter valet.

Hur de hade tänkt att få ihop det vet väl ingen. Förmodligen inte ens dom själva.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ali-esbati-v-utesluter-inte-att-regera-med-c
Citera
2022-02-10, 11:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Intressant besked från V nu att de öppnar för att regera med C efter valet. Hur de hade tänkt att få ihop det vet väl ingen. Förmodligen inte ens dom själva. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ali-esbati-v-utesluter-inte-att-regera-med-c

Ja nu förväntar jag mig att media pressar C om de skall regera med V. Ganska viktigt nu vilken sida de väljer. De kommer tappa om de inte kan bestämma sig, men om media låter dem slippa frågor om det så kan de snubbla vidare runt 6-7 %.
Citera
2022-02-10, 12:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Om detta är sant, så är det uppenbart att Kristersson och M VILL förlora valet.

Strategerna inom M är rena amatörer utan kontakt med verkligheten.
Samma visa som senaste valet.

M vägrade SD och kröp för C, samtidigt som C kröp för S.

Vad Kristersson så "skickligt" lyckas med är att gå till val utan ett trovärdigt regeringsalternativ. Han gjorde det vid senaste valet och han ser ut att göra det igen,

M är i behov av ett stålbad. Stureplansmoderaterna för partiet i en riktning som inte skapar någon tillit.
Citera
2022-02-10, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Samma visa som senaste valet.
M vägrade SD och kröp för C, samtidigt som C kröp för S.
Vad Kristersson så "skickligt" lyckas med är att gå till val utan ett trovärdigt regeringsalternativ. Han gjorde det vid senaste valet och han ser ut att göra det igen,
M är i behov av ett stålbad. Stureplansmoderaterna för partiet i en riktning som inte skapar någon tillit.

M borde splittras i två partier. Ett litet konservativt M som SD kan samarbeta med och ett liberalt M som kommer tappa alla sina välja och tävla med L och C om den klicken 10 % liberaler.
Citera
2022-02-10, 14:30
Medlem
Citat:
Hur de hade tänkt att få ihop det vet väl ingen. Förmodligen inte ens dom själva.

Alla fattar att S, V och C kommer behöva samarbeta om de vinner valet. V försöker få sig själva att framstå som mer mogna samtidigt som C framstår som smått galna när dem yrar om den breda mitten och att de aldrig kommer samarbeta med V.
Citera
2022-02-10, 15:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
man ser hur L och C straffats för att de bytte sida efter valet 2018.

Riks drar samma slutsats. https://www.youtube.com/watch?v=iGMn02H_U_I
Citera
2022-02-10, 18:25
Moderator
TheLuckys avatar
Opinionen måste straffa S. Dyrare el-priser, friskolorna ska få mindre pengar för att inte kunna göra vinst, inga gräddfiler för dem som har sjukförsäkringar, man ska ge högre pension till dem som inte arbetat med mera. Allt emot vad flertalet tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in