Citat:
Ursprungligen postat av
Hundvisslaren
I ärlighetens namn, nej. En svag indikation kan jag tänka mig. Under en valrörelse står mer på spel än ett telefonsamtal från en opinionsundersökare. Jag kan tänka mig att runt 30-40% mest klagar för att klaga, men det slår åt båda hållen. Titta på "independents" som ju ses som avgörande bortsett från de svarta väljarna som ligger på 85% för DNC.
Frågan som man bör undersöka är troliga väljare, som Rasmussen t.ex. gör. De listar för övrigt Biden högre än 538:s sammanslagning, vilket egentligen inte är förvånande. De mest benägna att rösta röstar nog på den sittande presidenten. Men det är en helt annan diskussion.
Inte sant. Merparten av svarta är independents. Likaså latinos. Du talar om registered voters.
https://www.brennancenter.org/our-work/analysis-opinion/large-racial-turnout-gap-persisted-2020-election
Det absolut bästa med att djupdyka i presidential polls är den metodik de använder sig av. Ingen presidential pollster i USA ställer frågan:
"gillar du president Biden ?"
eller
"röstade du i det senaste valet?"
eftersom de först måste sortera respondenten genom kontrollfrågor. Folk ljuger nämligen pga sitt confirmation bias där de svarar på ett sätt som de tror kommer glädja intervjuaren.
kontrollfrågorna ser ut i stil med
"vad heter kongressledamoten i ditt distrikt?"
"Vem röstade du på i schoolboard valet?"
"Hur mycket tror du att du får i sparränta i år ifall du sparar 100 dollar på ett sparkonto?"
osv"
Frågan är högst relevant ,och jag tackar för svaret.
Jag personligen tycker inte det eftersom Rasmussen använder sig av förinspelade frågor och enbart ringer till landlines(Fasta telefoner, eftersom det är olagligt att ringa mobiltelefoner med robot calls i USA)
Vilken åldersdemografi äger merparten av alla landlines idag?
Vilken åldersdemografi äger enbart en mobil i dagens usa?
(Är det kvalitativt bättre med förinspelade frågor och tonvalsknapptryckningar eller mänskliga pollsters?)
Rasmussen tillåter inga "vet ej" svar vilket skevar deras polls enormt eftersom väljare tvingas välja bort det alternativt de tycker minst om.
Rasmussen pollar enbart likely voters medan de flesta opinionsinstitut frågar alla som är registrerade. Detta tenderar att gynna republikanska politiker, eftersom GOP-väljare tenderar att rösta mer konsekvent. Varför är rätt uppenbart och jag lämnar det till en annan diskussionstråd. I teorin borde detta ge resultat som är mer relevanta för att förutsäga val.
I sannolikhetslära finns ett häftigt uttryck som jag själv inte kommit på : "law of large numbers" dvs man får ett mer nogrannt svar ju fler gånger man upprepar ett försök.
https://www.youtube.com/watch?v=7ESK5SaP-bc
(Monte carlo simulering)
Dvs pollar man 800 istället för 1200 så måste man vikta sitt svar så att man återger en så nogrann bild som möjligt. Detta försöker Rasmussen göra genom online polls vilket är den sämsta tänkbara formen eftersom det inte går att verifiera svaren.
lite avslutande housecleaning
#(DNC är en nationell kommitté. Democratic party är ett parti. )
#GOP-väljare har ett lägre spridningsmått än övriga partier i USA.
Är det fortfarande i ditt tycke mer troligt att Rasmussen är en bättre källa för att ta tempen på amerikanska väljares stöd till joe biden än 538 poll of polls ?