2022-02-10, 08:38
Medlem
Regeringen skall tydligen idag lägga fram ett förslag om att förbjuda anonyma kontantkort.
En utveckling som i mitt tycke är hemsk. Kriminella kommer alltid kunna köpa kontantkort som inte är kopplade till deras person. Kvar blir vi hederliga medborgare som skall bli än mer övervakade

Vad tycker ni om detta? Bra eller anus?

https://www.friatider.se/oregistrerade-kontantkort-ska-forbjudas

Citat:
Regeringens förslag innebär en registreringsskyldighet för förbetalda tjänster som kan nås via till exempel kontantkort.

Citat:
Registreringsskyldigheten föreslås börja gälla den 1 augusti 2022. Kontantkort som är i bruk vid ikraftträdandet ska som huvudregel registreras senast den 1 februari 2023.
Citera
2022-02-10, 08:41
Bannlyst
Ganska meningslöst. Eftersom det finns många andra sätt kommunicera idag. Skall man förbjuda anonyma epost adress också? Det håller inte. Hade man gjort det här för 20 år sedan, ja! Men inte idag.
Citera
2022-02-10, 08:44
Medlem
CxQIcKfds avatar
Tandlös lag som inte kommer att förändra ett skit. Men majoriteten är korkade och förstår sig inte på teknik som med allt annat så politiker gör bara det som gör att majoriteten KÄNNER sig säkra och att politiker "gör något" trots att de egentligen inte gör något.

Tar väl 50år innan de inser att VPN är en grej.
Citera
2022-02-10, 08:45
Medlem
Hemsk utveckling, både från gängens och regeringens håll. En tvättäkta kommuniststat full med kriminella apor.
Citera
2022-02-10, 08:55
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Jag, som inte ens är kriminell, använder inte ens telefonsamtal/sms som huvudsaklig kommunikation.
Jag använder appar som Skype, Viber, Facebook, Whats-App, SnapChat.
Där kan man skapa fejkkonton hur lätt som helst och skydda sig med VPN.

Vår inavlade regering ligger 15 ÅR efter som VANLIGT!
Citera
2022-02-10, 09:07
Medlem
Mackan52s avatar
Vem använder kontantkort förutom pensionärer

Det går ju att bara köra whatsapp som vilken nigerian som helst
Citera
2022-02-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vem använder kontantkort förutom pensionärer

Det går ju att bara köra whatsapp som vilken nigerian som helst

Man kan till exempel ha dem i uppringande larm för övervakning av fastigheter eller annan egendom.
Allt för att man inte skall kunna knyta ett visst nummer till en person.
Jag kan också tänka mig andra användningsområden. Till exempel när man vill kontakta myndigheter anonymt.
Citera
2022-02-10, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Regeringen skall tydligen idag lägga fram ett förslag om att förbjuda anonyma kontantkort.
En utveckling som i mitt tycke är hemsk. Kriminella kommer alltid kunna köpa kontantkort som inte är kopplade till deras person. Kvar blir vi hederliga medborgare som skall bli än mer övervakade

Ett dåligt förslag som jag tycker är bra.
Kriminella avslöjas pga en känsla av trygghet med anonymitet men som i verkligheten inte finns. När kriminella inte kan använda anonyma simkort kommer de inte ha samtal och föra kommunikation via dessa. Vad ska polisen då avlyssna?

Offentliga simkort är dock inte för att sätta åt gäng och nätverk utan för underlätta polisen att bötfälla dick pics.
Bra på så sätt att allmänheten förtjänar att känna sig övervakad.
Citera
2022-02-10, 09:19
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Kriminella kommer alltid kunna köpa kontantkort som inte är kopplade till deras person. [/url]
Hur då?
Citera
2022-02-10, 09:27
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur då?

Genom bulvaner, ge någon 500 spänn för att hämta ut ett kontantkort kan väl vara ett sätt. Precis som man sätter alkisar i styrelsen för bolag som ska skattefuska och sättas i konkurs.
Citera
2022-02-10, 09:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Givetvis verkningslöst på kriminella. Utan istället helt riktat mot privatpersoner som inte vill använda sitt vanliga nummer när dom registrerar sig på sociala medier som kräver mobilnummer. Syftet är att hindra anonymitet på nätet för vanligt folk. Prio Ett för snuten är som bekant att jaga pensionärer som skrivit "neger" på Facebook.

De kriminella kommer att använda utländska SIM. Samtidigt så kommer begreppet "Betalkortsmålvakter" snart att dyka upp i media. När samma människor som äger 380 bilar, även kommer att "äga" 1500 kontantkort.
Citera
2022-02-10, 09:30
Medlem
Citat:

Jävla Stasi metoder, vad kommer näst? När säger befolkning emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in