2022-02-09, 21:20
Medlem
Hej! Finns det någon som har erfarenhet kring att nå fram till en karl som blir catfishad ( eller vad en nu ska kalla det)?
Han är på en dejtingsajt där kvinnor långtbortifrån letar män från Irland, lätt m visum osv om jag förstått rätt, och får kontakt med kvinnor. Därefter tar de kontakten vidare till FB, whatsapp eller snap och videochattar med varandra vilket får honom att tro att de är ärliga människor. Efter ett kort tag så säger de att de älskar honom, nu senaste tjejjen av tre, är supersvartsjuk, och han tror nog att det är ett bevis på att hon inte bara säger det utan verkligen älskar honom. Han har redan gått på det här innan men med denna "är det annorlunda. Jag känner det.". Precis som han sa om henne innan.
Han skickar dom pengar, lägger så mkt tid på att chatta så han glömmer ge sina barn uppmärksamhet de behöver och hans sociala liv blir lidande, föratt inte tala om hans sparkonto. Han pratar givetvis inte om detta med oss runtom längre för han skäms. Vi har påtalat de röda flaggorna och hjälpte honom upp, mentalt igen efter den förra tjejjen som nyss gjorde detta mot honom. Nu så är det samma sak igen. Han förstår nog att det här inte är hans bästa men fortsätter ändå.

Hur når man en person som blir utsatt för detta? Är det någon här som har något råd?
(Ursäkta om det är långt och kanske luddigt men fråga gärna så ska jag försöka förklara vidare/bättre.)
Citera
2022-02-09, 21:23
Avslutad
du kan ju försöka kontakta polis, sen försöka visa honom denna nya tinder dokumentär , samt googla åt honom scams med dejting och peka ut likheterna .
Citera
2022-02-09, 21:49
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
samt googla åt honom scams med dejting och peka ut likheterna .

Smart! Han har ju bara blivit blåst två gånger tidigare men om han läser på internet om andra som blivit blåsta så fattar han nog.
Citera
2022-02-09, 22:01
Medlem
revodnebs avatar
Det är väldigt svårt, har en kvinna i släkten som råkade ut för det här. Vet inte vad det är för fel på folk egentligen men tror det har med IQ nivå att göra faktiskt.
Citera
2022-02-10, 00:35
Medlem
Ja alltså vi runt om har ju redan påpekat att detta är likadant som det innan och visat honom alla röda flaggor, pedagogiskt och så tydligt vi kunnat. Lirkat och sagt rakt ut. Jag vet inte hur man ska nå honom.

IQ vill jag bestämt hävda inte har med saken att göra här, snarare desperation. Han har varit utan tjej så länge, innan detta, att han verkar vara villig att utsätta sig för vad som helst.

Jag är orolig att han ska känna sig så ensam, missförstådd och misslyckad när det spricker med denna tjejen, att han gör något dumt.
Citera
2025-07-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaijano
Ja alltså vi runt om har ju redan påpekat att detta är likadant som det innan och visat honom alla röda flaggor, pedagogiskt och så tydligt vi kunnat. Lirkat och sagt rakt ut. Jag vet inte hur man ska nå honom.

IQ vill jag bestämt hävda inte har med saken att göra här, snarare desperation. Han har varit utan tjej så länge, innan detta, att han verkar vara villig att utsätta sig för vad som helst.

Jag är orolig att han ska känna sig så ensam, missförstådd och misslyckad när det spricker med denna tjejen, att han gör något dumt.

SVT sände nyligen dansk dokumentär i 2 avsnitt om romansbedrägerier, kvinnor som lurats att skicka pengar till Nigeriabedragare/"sjökapten med trevligt utseende" (helt ovetande om att hans foto figurerade i sådana sammanhang. Lyckligt gift med en man sedan tio år tillbaka). En av offren, kvinna med barn och barnbarn och ordnat liv, nybliven ? pensionär, hängde sig när hon insåg att hon förstört sin ekonomi genom att ha utsatts för romansbedrägeri...
Citera
2025-07-05, 14:44
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
SVT sände nyligen dansk dokumentär i 2 avsnitt om romansbedrägerier, kvinnor som lurats att skicka pengar till Nigeriabedragare/"sjökapten med trevligt utseende" (helt ovetande om att hans foto figurerade i sådana sammanhang. Lyckligt gift med en man sedan tio år tillbaka). En av offren, kvinna med barn och barnbarn och ordnat liv, nybliven ? pensionär, hängde sig när hon insåg att hon förstört sin ekonomi genom att ha utsatts för romansbedrägeri...

Såg du den nyligen? Försökte hitta men dök inte upp något. Vad hette den?
Älskar ämnet, blir så förfärad över alla lurade stackare.
Citera
2025-07-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Såg du den nyligen? Försökte hitta men dök inte upp något. Vad hette den?
Älskar ämnet, blir så förfärad över alla lurade stackare.

Kanske någon månad sedan. Hette nog typ "Sjökaptenen och de 1 500 kvinnorna."
Citera
2025-07-05, 15:10
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Kanske någon månad sedan. Hette nog typ "Sjökaptenen och de 1 500 kvinnorna."

Tack! Tv4 play, Kaptenen och de 1000 kvinnorna.
Bara sett några minuter men herregud stackars kvinnor, är ju på riktigt för dem.
Citera
2025-07-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Tack! Tv4 play, Kaptenen och de 1000 kvinnorna.
Bara sett några minuter men herregud stackars kvinnor, är ju på riktigt för dem.

Ok, SVT sände liknande program ungefär samtidigt. Hittade repris av Lyxfällan också, kvinna, lärare i Borlänge...
Citera
2025-07-05, 17:23
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ok, SVT sände liknande program ungefär samtidigt. Hittade repris av Lyxfällan också, kvinna, lärare i Borlänge...

Ja precis hittade den sen, Lurad på kärlek och miljoner på Svt, men tyvärr borttagen nu.
Citera
2025-07-05, 17:34
Medlem
SmalFetLagoms avatar
Kollade precis på den danska dokumentären och man blir både sorgsen och förvånad.

Sorgsen över hur dessa känslokalla kriminella gäng utnyttjar fattiga människor i Nigeria för att systematiskt lura människor i andra delar av världen.

Förvånad att människor fortfarande inte har insett att främmande kontakter på sociala medier troligtvis har en mindre trevlig agenda och att man ALDRIG ska skicka pengar till någon man inte träffat i verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in