2022-02-09, 20:13
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jättebra om du skulle göra detta.

Nu har jag inte Facebook och det lilla jag då ser säger mig ingenting. Inga skolor eller arbetsplatser visas.

Citat:
Ursprungligen postat av OdenSarimner
Fint, jag har gått genom dom flesta kontakter och kan konstatera att väldigt många har varit inaktiva i många år. Däremot så har jag inte brytt mig att undersöka om dom är fake eller verkliga kontakter eftersom jag antar att dom flesta är påhittade eftersom dom aldrig uppdateras. Vore kul att veta vad du tycker om Terjes Facebook senare ikväll.

Det jag har fått reda på om TJ är att han hade låg inkomst, passar med låg sjukpension, han äger bilen och är skuldfri på den, de senaste månaderna innan han försvann har han försökt sälja bort saker han har tidigare samlat och sorterade gamla foton med mera, han har en förhistoria i området Horten/Nykirke som kan dokumenteras sporadiskt under minst 40 år, han äger huset i Nykirke och har ägt det sedan 2007 ...
Reportaget om försvinnandet har inte tagits bort från Dagbladet utan måste antingen använda länken nedan här eller söka på namn.
Jag har inte facebook själv men hittade flera på hans facebook som varit vänner med TJ som finns, ingen som inte finns, nu kollade jag upp bara norska och svenska, frågan är om han kan ha vänner på fler ställen i Sverige än vad jag har hittat...

länk till Dagbladets reportage :
https://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-stor-sum-pa-konto/75337165
Senast redigerad av Notteliten 2022-02-09 kl. 20:29.
Citera
2022-02-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ok, så han saknar förflutet och hans Facebook-kontakter är fake och har i många fall romskt klingande namn.

Men funderar på hans ökade aktivitet på slutet, med förvirrade Facebook-inlägg. "Jeg vil bort, jeg vil bort" (inte ordagrant, men innebörden), ända till ishavets rand.

Kanske var "någon" rädd för att han började tappa det, att han var en loose canon och behövde "släckas" därför?

Är platsen Muskö en markering? Något som sänder en signal som bara någon viss förstår? Är det fällda trädet också en signal? Signaler som någon med makt att ringa och säga "hörru" till Aftonbladet förstår.

Eller är avpubliceringarna beroende på vad man hittade på laptopen?

Irrationella handlingar är signaler och budskap.

Typ: Han arbetadesom undercover för kontraspionaget (något) med täcknamn "Canada". Eller "lumberjack". Inte nog med att han blev släckt, någon vet att "de andra" vet vad han gjorde.
Jag vet att det är lill-lördag och så men lugna ner dig med spriten!
Citera
2022-02-09, 20:19
Medlem
Citat:
Konstigt, när jag googlar på Terje så får jag inga träffar på norska nyheter så jag får väl fixa en norsk VPN.
Nä, det räckte att byta till anonym webbläsare så nu såg jag dom norska nyheten. Kan någon som prenumererar citera: https://www.gjengangeren.no/hva-skjedde-med-terje-johansen-fra-nykirke-na-er-svensk-tv-pa-saken/s/5-60-752996
Citera
2022-02-09, 20:28
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Konstigt, när jag googlar på Terje så får jag inga träffar på norska nyheter så jag får väl fixa en norsk VPN.
Googla på Norska tex "terje savnet". Skillnaden mellan att söka från Sverige och Norge med en VPN verkar vara mest att en del Norska telefonsidor inte går att nå från Sverige.
tex
Citat:
180kart.no er kun åpen for brukere fra Norge.
Ofta går det inte att nå sidorna alls. Bara gula sidorna.
Citera
2022-02-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Det jag har fått reda på om TJ är att han hade låg inkomst, passar med låg sjukpension, han äger bilen och är skuldfri på den, de senaste månaderna innan han försvann har han försökt sälja bort saker han har tidigare samlat och sorterade gamla foton med mera, han har en förhistoria i området Horten/Nykirke som kan dokumenteras sporadiskt under minst 40 år, han äger huset i Nykirke och har ägt det sedan 2007 ...
Reportaget om försvinnandet har inte tagits bort från Dagbladet utan måste antingen använda länken nedan här eller söka på namn.
Jag har inte facebook själv men hittade flera på hans facebook som varit vänner med TJ som finns, ingen som inte finns, nu kollade jag upp bara norska och svenska, frågan är om han kan ha vänner på fler ställen i Sverige än vad jag har hittat...

länk till Dagbladets reportage :
https://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-stor-sum-pa-konto/75337165
Hur fick du reda på inkomsten?
Citera
2022-02-09, 20:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Hur fick du reda på inkomsten?

då måste du logga in på de norska skattemyndigheternas sidor
Citera
2022-02-09, 20:41
Medlem
Citat:
då måste du logga in på de norska skattemyndigheternas sidor
Fint, det är så vi kommer vidare i detta fall men hur kan du logga in på Terjes skatteuppgifter? Kan man få reda på eventuella arbetsgivare också?
Citera
2022-02-09, 20:45
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Fint, det är så vi kommer vidare i detta fall men hur kan du logga in på Terjes skatteuppgifter? Kan man få reda på eventuella arbetsgivare också?
nej, bara inkomst, skatt och förmögenhet men avdrag ingår så inkomst är inte precis vad som betalas...
men jag tror att han har blivit rånad, dödad och dumpad...
Citera
2022-02-09, 20:56
Medlem
Citat:
nej, bara inkomst, skatt och förmögenhet men avdrag ingår så inkomst är inte precis vad som betalas...
men jag tror att han har blivit rånad, dödad och dumpad...
Ok, vi har helt olika uppfattningar vad som har hänt, men jag tycker det vore kul att få reda på mer små detaljer om fallet. Fattar fortfarande inte varför Hasse Aro " Efterlyst" och norsk media får vara uppe för allmänheten.
Citera
2022-02-09, 20:59
Medlem
Det blir intressant att se om Efterlyst kommer nämna detta i morgondagens program.
Citera
2022-02-09, 21:05
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ok, vi har helt olika uppfattningar vad som har hänt, men jag tycker det vore kul att få reda på mer små detaljer om fallet. Fattar fortfarande inte varför Hasse Aro " Efterlyst" och norsk media får vara uppe för allmänheten.

i Norge är det bara tidningene Dagbladet och Gjengangeren som har skrivit om det här fallet och båda har fortfarande sina rapporter offentliga, så för Norges del är frågan snarare var är resten av media...
Citera
2022-02-09, 21:07
Medlem
S.M.A.S.Hs avatar
"Vi har fått nye tips etter at saken ble tatt opp i forrige ukes episode av «Efterlyst». Jeg vil gå inn på detaljer om hvilke opplysninger som har kommet inn, men vi jobber fortløpende med å se på informasjonen, sier Sundström til Dagbladet."
Källa: https://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-stor-sum-pa-konto/75337165

Så kan det vara något tips som gjort att artiklarna togs ner av aftonbladet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in