2022-02-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Ja, og der kom ikke modargument fra OS, så der ramte jeg nok et ømt punkt…
På ingen måte. Hvorfor de ikke vil snakke med politiet, har jeg forstått. Hvorvidt de har noen privatetterforsker på saken, vet jeg ikke noe om.
Citera
2022-02-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg vet ikke noe om RU driver med rus, og vil vel helst ikke spekulere for mye i akkurat det.
Men den ensidige fremstillingen av ham gjør meg litt mistenksom. Det er forsåvidt mulig at
han er blitt lurt trill rundt, men noe har han tydeligvis deltatt i, og motivet har sannsynligvis
vært penger. Vi vet at han ikke takket nei da "Frank" ville ha ham til å "gjemme" penger for seg.

Når det gjelder TEH, så vet vi vel bare at han deltok innledningsvis, om det kun var det første
møtet han var med på, eller om han var med på fler, virker uklart. På overflaten fremstår han
mest bare som en formidler. Har han trodd det var noen reell sjanse for at TH ville gjøre forretninger
med RU? Jeg er usikker. Han burde kjenne sin far. Kan han ha operert som "hodejeger"?
At det ikke var RU som snakket seg inn på Futurum, men tvert imot TEH som la føringer for denne
kontakten, kanskje på bud fra sin far? Han har kanskje kjent til RU fra før, og visst at han var kryptointeressert.
TEH kjente vel MPU fra før. Kan TH ha spurt TEH om han kjente til noen med kryptokunnskaper?

Hvordan dette ligger an, avhenger av om man skal tro på det som er blitt fortalt eller ikke.
Det er ikke automatisk gitt at RU forteller sannheten. Men hvis han nå virkelig blir sjekket
ut av saken, kan dette tyde på at politiet har grunn til å tro ham.
Politiet må ha kontroll på alibiet til trekløveret, herunder iqtrollet, lampeknusern og gniern. Kun en ukjent x kan i så fall "reparere" alibiene. Kan også være at alibiene er så unøyaktige at de ikke får et helt sammensatt tidsbilde.
Citera
2022-02-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Men i hvilken grad ser det ut til at barna er opptatt av å finne sin mor, dead or alive?

Noe er riv ruskende galt i den famililen, så hvem vet hva de er stand til.
ja det er noe merkelig her. Enten er de hjernevasket eller ikke tør å ha egne meninger
Citera
2022-02-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Hvis de var, og stadig er så utilfredse over politiets arbejde, og har mistet deres mor og hustru, ville de fleste nok være fuldstændig ligeglade med prisen, og hyre de dygtigste eksperter til rådgivning, og købe sig til de aller bedste efterforskere. Vi snakker om en familie, der er god for milliarder af kroner! Ville det ikke være det værd, at få et svar - når nu de ikke har tiltro til, at Norsk Politi kan løse sagen.

I det mindste kunne de stille op i afhør, og hjælpe politiet videre - det koster dem ikke noget, og ville også gøre en kæmpe stor forskel for befolkningens opfatning af, at de ønskede sagen opklaret, og at de ville bidrage til det… En ting er ihvertfald helt sikkert, det hjælper ingenting, bare at sætte sig tilbage, og skyde skylden på politiet.

Ja, det er flere eksempler på at andre hyrer inn
privatetterforsker, uten noen millioner å øse av.

Helt enig angående avhør. Tenk om de hadde
hatt den ene opplysningen eller detaljen som
var den brikken politiet trengte for å løse hele
saken... I stedet nekter de å samarbeide og
velger bare å bruke tid på å kritisere politiet.

Tror mange ville hatt en litt annen prioritering.
Citera
2022-02-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Ja, overvåke de han kontaktet inkluderer jo selvsagt også svar eller folk som kan hjelpe han. Jeg tror de har startet fra begynnelsen igjen flere ganger. Nå håpes det nok bare på et brudd innenfor kryptosporet men spørsmålet er om det er særlig lett.
Vel, de søkte etter personer som var kjent med Dash i 2018. Etter hva jeg har forstått så var/er Monero, Dash og Zcash såkalte Privacy Coins. Når jeg leser RUs innlegg i Kryptovaluta Norge 2017/2018 kan jeg ikke se at han har dette som noen spesiell interesse. Han er mer opptatt av såkalt mining, utvinning av krypto valuta og da helst Bitcoin. Personen/personene de søker er på et annet nivå enn RU.

Dette er nivået personen/personene var på i 2018. Til og med bruken av Tor nevnes.
https://www.comparitech.com/crypto/anonymous-cryptocurrency-monerto-zcash/
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-02-09 kl. 18:42.
Citera
2022-02-09, 19:01
Medlem
Citat:
Det sto vel at han hadde sagt i avhør den sommeren at han hadde "en gryende mistanke"
siden beløpet var så likt det TH betalte til "motparten". Det står vel ikke at han sa noe om at
han trodde "Frank" var utsendt fra TH, men at han sa han mistenkte det kunne være en
som hadde med forsvinningen å gjøre - eller at det var noen fra politiet.

Uansett snakket jeg om foranledningen til "samarbeidet". Hvis RU hadde vært "veldig redd"
i utgangspunktet, hadde han nok ikke flyttet inn i Barcode.

Mens RU satt anholdt fra 8. til 9. mai 2020, hadde RU det travelt med å få avhørene unnagjort, slik at han ble løslatt og fikk følge opp forretningene med "Frank". RU var verken mistenksom eller redd da.

Etter løslatelsen var "Frank" forduftet, og RU kom seg ikke lenger inn i leiligheten. Det var da han ble redd og mistenksom.

VG skriver om oppfølgende avhør av RU 18. juni 2020.
I avhør uttrykker Kryptomannen bekymring for at Frank kunne være involvert i Anne-Elisabeth Hagens forsvinning.

Kunne de ti millionene han skulle skjule være pengene Tom Hagen hadde betalt i monero året før? spør han seg.

Han legger også frem en annen hypotese:

JOBBER FRANK FOR POLITIET?
Dette er de nøyaktige formuleringene som er brukt.

Artikkelen sier ingenting om hva RU mener om siktelsen av TH. Så, hvis han trodde at politiet pågrep rett mann 28. april 2020, må han ha trodd at "Frank" hadde forbindelser til Hagen.

Hvis RU mente at TH ikke sto bak forsvinningen, så blir det feil å knytte sammen TH og "Frank", slik jeg gjorde.

Kilde. VG 05. feb 2020.
OPERASJON «FRANK»
Senast redigerad av kornblomst 2022-02-09 kl. 19:34. Anledning: korrigering av feil uttrykk "varetekt" til mer korrekt uttrykk "anholdt", samt tidsrom
Citera
2022-02-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Mens RU satt i varetekt fra 8. til 10. eller 11. mai 2020, hadde RU det travelt med å få avhørene unnagjort, slik at han ble løslatt og fikk følge opp forretningene med "Frank". RU var verken mistenksom eller redd da.

Etter løslatelsen var "Frank" forduftet, og RU kom seg ikke lenger inn i leiligheten. Det var da han ble redd og mistenksom.

VG skriver om oppfølgende avhør av RU 18. juni 2020.
I avhør uttrykker Kryptomannen bekymring for at Frank kunne være involvert i Anne-Elisabeth Hagens forsvinning.

Kunne de ti millionene han skulle skjule være pengene Tom Hagen hadde betalt i monero året før? spør han seg.

Han legger også frem en annen hypotese:

JOBBER FRANK FOR POLITIET?
Dette er de nøyaktige formuleringene som er brukt.

Artikkelen sier ingenting om hva RU mener om siktelsen av TH. Så, hvis han trodde at politiet pågrep rett mann 28. april 2020, må han ha trodd at "Frank" hadde forbindelser til Hagen.

Hvis RU mente at TH ikke sto bak forsvinningen, så blir det feil å knytte sammen TH og "Frank", slik jeg gjorde.

Kilde. VG 05. feb 2020.
OPERASJON «FRANK»
Hvis Frank allerede hadde Monero for millioner av kroner som han hadde fått av TH. Hvorfor skulle han da «investere og skjule ti millioner kroner i kryptovalutaen monero» ?
Citera
2022-02-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Hvis Frank allerede hadde Monero for millioner av kroner som han hadde fått av TH. Hvorfor skulle han da «investere og skjule ti millioner kroner i kryptovalutaen monero» ?

Han må jo ha trodd at "Frank" ønsket hjelp til å hvitvaske Moneroene?
Citera
2022-02-09, 19:18
Medlem
Citat:
Mens RU satt i varetekt fra 8. til 10. eller 11. mai 2020, hadde RU det travelt med å få avhørene unnagjort, slik at han ble løslatt og fikk følge opp forretningene med "Frank". RU var verken mistenksom eller redd da.

Altså, RU har ikke sittet i varetekt. Han ble pågrepet den 08. mai 2020 og satt i arresten en natt og ble løslatt etter at han hadde gjennomført avhør den 09. mai 2020. Dette avhøret ble påbegynt kl 12:00 og ble avsluttet mellom 16:00 og 17:00. Da ble RU løslatt. Politiet varslet allerede den 08. mai til advokat DS at RU kom til å bli løslatt etter avhør.
Senast redigerad av exsvogeren 2022-02-09 kl. 19:35.
Citera
2022-02-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Altså, RU har ikke sittet i varetekt. Han ble pågrepet den 08. mai 2020 og satt i arresten en natt og ble løslatt etter at han hadde gjennomført avhør den 09. mai 2020. Dette avhøret ble påbegynt kl 12:00 og ble avsluttet mellom 16:00 og 17:00. Da ble RU løslatt. Politiet varslet allerese den 08. mai til advokat DS av RU kom til å bli løslatt etter avhør.

Helt korrekt. RU satt anholdt i en kort periode, deretter ble han løslatt uten at politiet ba om varetekt.

My bad. Jeg vet ikke hva korrekt betegnelse er. Anholdelses-arrest eller lignende.

Edit:

Jeg har rettet feilen i det opprinnelige innlegget.
Senast redigerad av kornblomst 2022-02-09 kl. 19:35. Anledning: Edit
Citera
2022-02-09, 19:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Han må jo ha trodd at "Frank" ønsket hjelp til å hvitvaske Moneroene?

Det fremstilles jo som om dette var en forespørsel om hvitvasking, ja.
Man "skjuler" ikke 10 mill. uten at det har en sketchy grunn.

Det vi ikke får vite av artikkelen eller Krimpodden er hva RU faktisk
foretok seg i leiligheten de to månedene han hadde den til disposisjon.
Fikk han disponere pengene? Ble de plassert i andre valører?
Eller satt han bare og la kabal i to måneder?

Prøver å se dette opplegget så helhetlig som mulig, men jeg sitter hele
tiden med følelsen av at det er noe i dette Barcode-komplottet som mangler.
Citera
2022-02-09, 20:07
Medlem
Citat:
Det fremstilles jo som om dette var en forespørsel om hvitvasking, ja.
Man "skjuler" ikke 10 mill. uten at det har en sketchy grunn.

Det vi ikke får vite av artikkelen eller Krimpodden er hva RU faktisk
foretok seg i leiligheten de to månedene han hadde den til disposisjon.
Fikk han disponere pengene? Ble de plassert i andre valører?
Eller satt han bare og la kabal i to måneder?

Prøver å se dette opplegget så helhetlig som mulig, men jeg sitter hele
tiden med følelsen av at det er noe i dette Barcode-komplottet som mangler.

Nei, vi får ikke vite hva han faktisk gjorde.

Utover at han var ivrig på å komme ut fra anholdelses-arresten og fortsette med hva-det-nå-enn-var han gjorde, og som han oppfattet som et slags forretningsopplegg sammen med "Frank".

Det er ikke forbudt å kjøpe eller å eie Monero. Det er når du skal veksle moneroene inn i mer gangbar valuta, at du må bevise at pengene stammer fra lovlig virksomhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in