2022-02-09, 17:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ok, så han saknar förflutet och hans Facebook-kontakter är fake och har i många fall romskt klingande namn.

Men funderar på hans ökade aktivitet på slutet, med förvirrade Facebook-inlägg. "Jeg vil bort, jeg vil bort" (inte ordagrant, men innebörden), ända till ishavets rand.

Kanske var "någon" rädd för att han började tappa det, att han var en loose canon och behövde "släckas" därför?

Är platsen Muskö en markering? Något som sänder en signal som bara någon viss förstår? Är det fällda trädet också en signal? Signaler som någon med makt att ringa och säga "hörru" till Aftonbladet förstår.

Eller är avpubliceringarna beroende på vad man hittade på laptopen?

Irrationella handlingar är signaler och budskap.

Typ: Han arbetadesom undercover för kontraspionaget (något) med täcknamn "Canada". Eller "lumberjack". Inte nog med att han blev släckt, någon vet att "de andra" vet vad han gjorde.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-02-09 kl. 17:23.
Citera
2022-02-09, 17:07
Medlem
Man blir ju (som andra redan nämnt) mer och mer intresserad av detta fallet, nu är det ju ett mysterium inuti ett annat mysterium. Varför i helsike plockas i princip allt bort från media i Norge och Sverige...sjukt skumt.

Att gubben är försvunnen är ju prio 2 på listan, att artiklar plockas bort (och då främst VARFÖR) är nästan mer intressant.
Citera
2022-02-09, 17:10
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laku
Det står på Gula Sidorna
På hans Facebook står att han bor i Oslo men om man söker på hans namn står han skriven på adressen i Nykirke.

Har sökt info om honom men det finns ingenting, lika hemlig som sin vän Terje.
Citera
2022-02-09, 17:12
Medlem
Scientologys avatar
Ok, sammanfattar lite
Citera
2022-02-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Mobil kl. ca09.00 Täby
09.10 Lidingö

Där gick det undan genom tunneln ni som bor där så tar det väl ca 30 minuter att åka den sträckan.

Någon som kan verifiera tiderna och platserna som postats i tråden med det från Efterlyst och om de är i rätt ordning ?

Det gick ovanligt sakta mellan destinationerna Skogshill Älmsta Norra råda. Tror därför att han stannade och åt i Älmsta eller handlade där. Synd att det inte upptäcktes tidigare för då hade man säkert fått tag på några eller någon som mött honom. Just då var det bara åretruntboende där och de är inte så många och är någon inte från trakten så märks vederbörande bums.
Citera
2022-02-09, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ensligt belägen bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Ok, sammanfattar lite

Gällande hans bostad i Nykirke så är denna omgiven av skog och inga grannar i närheten.
Citera
2022-02-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Det gick ovanligt sakta mellan destinationerna Skogshill Älmsta Norra råda. Tror därför att han stannade och åt i Älmsta eller handlade där. Synd att det inte upptäcktes tidigare för då hade man säkert fått tag på några eller någon som mött honom. Just då var det bara åretruntboende där och de är inte så många och är någon inte från trakten så märks vederbörande bums.

Nu har jag inte kollat beräknade åktid på alla men många där det är 1-1,5 h över beräknad tid hur var väglaget extremt halt eller normalt bra väglag för årstiden på E18. Platserna runt stockholm har militär anknytning som han besökt, vad finns det mer på resan Karlskoga(Bofors), Enköping (regemente) finns det något mer Karlstad fanns/finns? mönstring något annat som inte jag tänkt på ?
Citera
2022-02-09, 17:58
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Är det inte så att du som utländsk medborgare behöver tillstånd för att besöka Muskö iom militärbasen?
Har för mig det varit så tidigare iaf, tror dock inte att dom haft nån direkt kontroll tidigare om det efterföljs. Men då det nu åter börjat bli oroligt i Europa kan det ju tänkas att MUST gått in och bett af ta bort artikeln till dom hunnit gå igenom mobiler och datorer och försökt reda ut vad han egentligen gjort där ute. Jag får en känsla av att MUST inte kände till denna händelse innan den publicerades i Efterlyst. Hade dom känt till bilen och ville att det skulle tystas ner borde dom rimligen kontaktat polisen innan den hamnade i Efterlyst.
Citera
2022-02-09, 17:59
Medlem
Lakus avatar
Citat:
Mobil kl. ca09.00 Täby
09.10 Lidingö

Där gick det undan genom tunneln ni som bor där så tar det väl ca 30 minuter att åka den sträckan.
Ca. 15 min enligt Google Maps.
Citat:
Någon som kan verifiera tiderna och platserna som postats i tråden med det från Efterlyst och om de är i rätt ordning ?
(FB) Försvunnen norrman, bil hittad i Muskö
Citera
2022-02-09, 18:11
Medlem
Någon som vet exakt vid vilken vägkrok ute på Muskö (Kanada) bilen stod?
En liten vändplan och en backe upp. Några fritidshus vid sidan.
Citera
2022-02-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Någon som vet exakt vid vilken vägkrok ute på Muskö (Kanada) bilen stod?
En liten vändplan och en backe upp. Några fritidshus vid sidan.

Finns i tråden. Är iaf nästan 100% säker då drönarfilmen går över den platsen med några hus.

Senast redigerad av Psykbryt76 2022-02-09 kl. 18:50.
Citera
2022-02-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Är det inte så att du som utländsk medborgare behöver tillstånd för att besöka Muskö iom militärbasen?
Har för mig det varit så tidigare iaf, tror dock inte att dom haft nån direkt kontroll tidigare om det efterföljs. Men då det nu åter börjat bli oroligt i Europa kan det ju tänkas att MUST gått in och bett af ta bort artikeln till dom hunnit gå igenom mobiler och datorer och försökt reda ut vad han egentligen gjort där ute. Jag får en känsla av att MUST inte kände till denna händelse innan den publicerades i Efterlyst. Hade dom känt till bilen och ville att det skulle tystas ner borde dom rimligen kontaktat polisen innan den hamnade i Efterlyst.
Mycket möjligt att Du har rätt i detta. Förut har det varit förbjudet för utländska medborgare att beträda skyddsobjekt som Muskö utan tillstånd. Skyltades tydligt. Men om Muskö fortfarande tillhör de objekt som har tillträdesförbud vet jag inte. Men om Muskö har det, så kan jag mycket väl tänka mig att det är av den anledningen som ärendet är känsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in