2022-02-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconraptor
Saken är att Sverige hade den beredskapen (på Finlands nivå) förut, men den såldes ut/skänktes bort av politikerna.
Vad, skänkte vi bort alla munskydd, när då, och till vem, Finland?
Citera
2022-02-09, 15:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja absolut det är väl bara att hoppas att du är en sån som det inte biter på då.

Jag hade som sagt mina funderingar i två år om jag var en sådan men icke, en Omikron-förkylning åkte jag ändå på.

Väldigt skönt att ha varit smittad kan jag säga då man slipper fundera. Även om det råder delade meningar om det så är jag övertygad om att man utvecklar ett bra skydd efter naturlig infektion.

Jag har inga vetenskapliga belägg annat än sunt förnuft och kunskapen om hur andra virus fungerar men jag tror att även om du säkert kan bli sjuk i höst igen så har du ändå kvar ett grundskydd mot allvarlig sjukdom. Kroppen svarar snabbare och känner delvis igen viruset, det är inte helt "nytt" längre.
Nästa sväng tror jag blir som en förkylning för dom som har ett grundskydd och det kommer nog 99% ha efter våren genom vaccin men framför allt genom Omikron/ Delta/ Alfa

Har faktisk friska kompisar och vänner som inte heller haft corona. Åtminstone den ena familjen som umgås mycket med barnbarnen har testat sig varje gång de blivit sjuka och alltid med negativt resultat. För kuriosans skull kan jag berätta att de har de haft alla sorters barnsjukdomar som går på förskolan, men inte corona.

Den undersökning som rapporterades om häromdagen då 85% hade antikroppar redan i november fick ganska litet genomslag. Men det var säkert ingen randomiserad undersökning utan bara ett nedslag i blodprover hos blodgivare eller något liknade. Då missar man alla över 60 år eftersom det är den övre åldersgräns som anges.
Citera
2022-02-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Danmark visar inga tecken på nedgång i smittan och vi kan nog räkna med liknande siffror här. Du får snegla på Danmark istället, här är en länk du kan följa, de rapporterar dagligen även på helger.

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/

Eller så kollar du lite närmare än på hela Danmark.
Köpenhamn och ostliga Danmark är på kraftig nergång. T.o.m. inom vården minskar det.
Nu ökar det i västliga delarna..
Citera
2022-02-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nää alla är bögar och kommer att få HIV. Skitsnack att alla för corona.

Ok,så vart och hur kommer covid utrotas från vår planet?
Den kommer bli en ny influensa som du garanterat kommer att få någon gång i livet.
Har du du någonsin varit kräksjuk?
Haft vanliga influensan?
Då är du en bög som kommer få HIV 👍🏻
Citera
2022-02-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ser att även i Norge, Finland och Island ökar smittotalen igen. Det är bara i Sverige smittan sjunker som en sten.

Synd bara att vi tävlar med Danmark om att ha flest inlagda i slutenvården och har dragit i från när det gäller dödsfall.

Tittar nästan dagligen här, har väl gjort så i två år. En sida välkänd i tråden.
https://www.vg.no/spesial/corona/norden/

Märkligt!

Vad det inte du som hävdade att norge ligger före oss?

Enligt mig har dom just börjat smaka på omikron.. dom vill spara lite på det gottiga
Citera
2022-02-09, 15:23
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Naturligtvis kan man säga frisk också om icke sjuka. Att vara utsatta för bakterier eller virus betyder inte att man blir sjuk, så längre kroppens immunförsvar tar han om det och det inte bryter ut.

Det är någon läkare som farit fram vårdslöst med sanningen och därmed gett antivaxxers ammunition för en ny idiotiskt tolkning, "du är sjuk med du märkte det inte", det är hål i huvudet. och bortom all logik!

Läkarna menade säkert man kan ha lätt förkylningskänsla av coronavirus och tro att det är ett vanligt herpessimplex utbrott. Visst så kan det vara men då har man faktiska symptom som feltolkas.

Märker man inget alls är man inte sjuk, då har viruset besegrats av kroppens immunförsvar innan man blev sjuk av det. Eller så har man aldrig exponerats för några coronavirus överhuvudtaget.

Jag har sett att det varit lite förvirring kring det där. Det är inte rimligt att kalla symtomfria som har fått covidviruset, men inte märker av det, sjuka. Det tömmer "sjuk" på innehåll. Men jag tror det handlar om en slarvig användning. Symtomfria verkar ju kunna föra smitta vidare, det kanske är i den meningen de kallas sjuka. Till skillnad från de som får feber eller känner sig hängiga efter vaccination, vilket inte smittar. De är ju inte heller sjuka, i någon rimlig mening av begreppet. Så: varken symtomfria som har covid men riskerar att smitta andra, eller de som känner sig tillfälligt hängiga men utan att vara sjuka eller smittsamma, bör kallas sjuka.
Ja, det är möjligt att förväxla covid med ett herpesutbrott, alltså innan man fått utslaget och kanske bara känner sig lite sjuk, det är nåt på gång i kroppen oklart vad, ok det är väl ett herpesutbrott på väg då, fan va trist (nähä, sen testar man sig och upptäcker att det var ju covid!)
Citera
2022-02-09, 15:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Danmark visar inga tecken på nedgång i smittan och vi kan nog räkna med liknande siffror här. Du får snegla på Danmark istället, här är en länk du kan följa, de rapporterar dagligen även på helger.

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/
Nej här kommer antalet redovisade smittade drastiskt sjunka till ett minimum.
Vi slutade testa alla utom vårdpersonal från och med idag.
Lägg till alla partysugna sporlovsturister och de som planerat in krogen onsdag - lördag för att ta igen förlorat festande.

"Det man inte vet har man inte ont av"
Citera
2022-02-09, 15:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jo det har varit helt åt helvete i Finland och speciellt illa på Åland eftersom vi behöver våra svenska turister. Det har kostat sinnesjuka summor och tusentals har blivit arbetslösa och deprimerade. Skolbarn har förvägrats skola in absurdum jämfört med Sverige. Och inte fan släpper dom ännu på restriktionerna rödtossekärringarna i Helsingfors. Nä dom borde ställas inför tribunalen likaså! Och Sveriges dödssiffror relaterar enbart till en fullständigt förkastlig sjuk och äldrevård, problem som fanns långt innan "pandemin". Finland hade förmodligen kunnat fortsätta i princip som innan med samma dödstal tack vare en homogen frisk befolkning som tycker om att hålla avstånd samt en sjukvård i världsklass. Åland har ännu bättre sjukvård och här har knappt någon behövt uppsöka den så restriktionerna har varit fullständigt horribla. Hela landskapsregeringen borde inför tribunal likaså
Det låter ju som det har varit riktigt hemskt på Åland med flera tiotals procent arbetslösa och deprimerade!
Samtidigt har jag ju hört av vänner på Åland att det inte alls har varit så vidrigt, men det är väl som överallt att man tycker olika.

Du tror inte det kan vara så att väldigt få har behövt uppsöka sjukvård för att man hållit smittan borta inledningsvis?

Du skriver att Sveriges dödssiffror relaterar enbart till en fullständigt förkastlig sjuk och äldrevård och det kan jag hålla med om, särskilt när det gäller äldrevården. Det var ju just det som Tegnell/FoMH missade att ta hänsyn till inledningsvis.
Citera
2022-02-09, 15:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Eller så kollar du lite närmare än på hela Danmark.
Köpenhamn och ostliga Danmark är på kraftig nergång. T.o.m. inom vården minskar det.
Nu ökar det i västliga delarna..

Ja att det går upp och ner på olika ställen är väl inget konstigt precis, det är ju likadant här.
Citera
2022-02-09, 15:26
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ser att även i Norge, Finland och Island ökar smittotalen igen. Det är bara i Sverige smittan sjunker som en sten.

Synd bara att vi tävlar med Danmark om att ha flest inlagda i slutenvården och har dragit i från när det gäller dödsfall.

Tittar nästan dagligen här, har väl gjort så i två år. En sida välkänd i tråden.
https://www.vg.no/spesial/corona/norden/
Fast smittan kommer säkert att öka här igen nu när restriktionerna är borta. Men det kommer vi inte kunna hålla koll på nu när vi inte ska sluta testa folk vilket är vansinnigt. Samma sak som skedde i oktober-november men den gången fick FHM backa efter kritik.
Citera
2022-02-09, 15:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ok,så vart och hur kommer covid utrotas från vår planet?
Den kommer bli en ny influensa som du garanterat kommer att få någon gång i livet.
Har du du någonsin varit kräksjuk?
Haft vanliga influensan?
Då är du en bög som kommer få HIV 👍🏻
Har du haft Spanska sjukan?
Alltså precis den varianten av influensa som var Spanska sjukan.
Om inte....

Finns inget som säger att Omicron kommer bli på samma sätt som influensa.
Eller har du fakta på det, du med bögfobi. (det brukar vara de som har en sådan läggning utan att erkänna det, smygbög kallas de)
Citera
2022-02-09, 15:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej här kommer antalet redovisade smittade drastiskt sjunka till ett minimum.
Vi slutade testa alla utom vårdpersonal från och med idag.
Lägg till alla partysugna sporlovsturister och de som planerat in krogen onsdag - lördag för att ta igen förlorat festande.

"Det man inte vet har man inte ont av"

Ja man kan ha olika syn på saken, Lena Einhorn tycker inte att man borde släppt på testningen, det tycker inte jag heller. Däremot kunde man förenklat den så man slipper springa på apotek. Men Sverige är ett fattigt land.

https://www.expressen.se/kultur/vi-kan-inte-leva--som-vanligt-an/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in