2022-02-09, 12:49
Medlem
T-Paxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Kan eller får inte?

Ska tillägga att jag inte tror någon cyklat tillbaka då det skulle väcka uppmärksamhet.

Lite av båda skulle jag säga. Det är förbjudet men det vore också väldigt svårt eftersom det är trångt och farligt om det kommer bilar. Men visst, rent teoretiskt så är det möjligt.
Citera
2022-02-09, 12:56
Medlem
T-Paxs avatar
Var inte på hans Facebook och såg att han har husdjur. Var hunden med honom tro? Eller hade han lämnat den och katten till djurvakt?
Har svårt att tänka mig att en djurägare skulle åka från N till S och ta livet av sig utan att ordna för djuren.

Sen verkar han gilla öl. Det är inte så att han skulle köpa något ute på Muskö och sitter och pimplar lite bärs på vägen, blir lite på lyset och kör åt pipan? Får sen panik att han ska bli tagen för rattfylla och försöker mörka. Vinglar iväg och råkar ut för något alt. fryser ihjäl någonstans.
Citera
2022-02-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Bostadslån fungerar inte så. Långivande bank för över pengarna till säljaren vid överlämning av nycklar.
Som låntagare ser du aldrig pengarna du lånat när du lämnat säkerhet för lånet.

Detta är sant! Men! Norsk polis sa i en norsk artikel (vet inte om den finns kvar eller också raderad) att Terje hade 17 000 och en stor summa pengar på banken när han begav sig ut på resan.

Kanske är den stora summan pengar handpenningen till husköpet, men kanske hade han också mer pengar än så på banken. Vi har trots allt ingen aning om Terjes ekonomi… Arv? Tidigare jobb? Svartjobb? Försäljning av mark och skog från sin eller ärvd fastighet?
Citera
2022-02-09, 13:11
Medlem
constants avatar
Som några redan föreslagit: Kidnappning.

Handlar det om något sådant så vill man nog inte att det skrivs allt för mycket.
Citera
2022-02-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Som några redan föreslagit: Kidnappning.

Handlar det om något sådant så vill man nog inte att det skrivs allt för mycket.

Omstendighetene førte til at politiet kategoriserte saken som drap med ukjent gjerningsperson. En status som fremdeles står fast.
https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/hadde-stor-sum-pa-konto/75337165/amp

Artikel uppdaterad den 8/2-22
Citera
2022-02-09, 13:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Omstendighetene førte til at politiet kategoriserte saken som drap med ukjent gjerningsperson. En status som fremdeles står fast.
https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/hadde-stor-sum-pa-konto/75337165/amp

Artikel uppdaterad den 8/2-22
Men varför är då artiklar i svensk media bortplockade? Och det där trädet...

Vad nu trädet skulle ha med kidnappning att göra.
Citera
2022-02-09, 14:25
Medlem
Nä, nu börjar det bli lite tråkigt så vi behöver hjälp från våra norska vänner.
Jag har surfat massor på Terje, men han är ett nätspöke som inte finns omnämnd någonstans innan han misstänktes vara försvunnen. Han har aldrig haft arbete (hos en arbetsgivare) inga föreningsaktiviteter, ingen bostadsadress, ingen utbildning, ingen familj och aldrig omnämnd i någon media.
Snälla hjälp till lite om ni har några register att söka i, tex lantmäteriet, kommun eller bilregister. Vore även kul att veta vem som var inneboende hos Terje och vem är Kari Johansen (fru)?
Citera
2022-02-09, 14:40
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdenSarimner
Jag har surfat massor på Terje, men han är ett nätspöke som inte finns omnämnd någonstans innan han misstänktes vara försvunnen. Han har aldrig haft arbete (hos en arbetsgivare) inga föreningsaktiviteter, ingen bostadsadress, ingen utbildning, ingen familj och aldrig omnämnd i någon media.
Snälla hjälp till lite om ni har några register att söka i, tex lantmäteriet, kommun eller bilregister. Vore även kul att veta vem som var inneboende hos Terje och vem är Kari Johansen (fru)?

Instämmer, jag har också letat i Norge utan att hitta.

Finns det något norskt Flashback?
Citera
2022-02-09, 14:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sammanträffande?

Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ett underlig sammentreff???

Denne motorsagen ble solgt 6.des. 2021 av mannen som er registrert/bor på Terje sin eiendom.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=236086334

Ja det är ett märkligt sammanträffande men å andra sidan vet vi inte om det fanns ett flertal motorsågar i fastigheten där Terje bodde.
Citera
2022-02-09, 14:44
Medlem
colis avatar
Citat:

Väldigt märkligt.

En vilande agent på väg att pensioneras i en stuga i nordnorge, men någon "plockar bort" honom???

Och därefter tas allt bort som skrivits om honom??

År 2022???
Citera
2022-02-09, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Terje - ett nätspöke.

Citat:

Verkligen bra arbetat från din sida och mycket intressant det du tar upp.

Det som jag själv funderat mycket över är just hans bakgrund. Som jag har misstänkt verkar det inte finnas någonting om honom i Norge. Detta visar på att den nu försvunne inte är en "vanlig" norrman. Naturligtvis har vi alla en bakgrund som t. ex. gällande arbete och utbildning. Var någonstans är Terje född? Hans PC och mobil lämnades kvar i bilen. Antar att dessa nu har gåtts igenom?

Framkommer det inga uppgifter om honom framöver i Norge så är den försvunne inte heller en infödd norrman.
Citera
2022-02-09, 15:01
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Verkligen bra arbetat från din sida och mycket intressant det du tar upp.

Det som jag själv funderat mycket över är just hans bakgrund. Som jag har misstänkt verkar det inte finnas någonting om honom i Norge. Detta visar på att den nu försvunne inte är en "vanlig" norrman. Naturligtvis har vi alla en bakgrund som t. ex. gällande arbete och utbildning. Var någonstans är Terje född? Hans PC och mobil lämnades kvar i bilen. Antar att dessa nu har gåtts igenom?

Framkommer det inga uppgifter om honom framöver i Norge så är den försvunne inte heller en infödd norrman.
Här är hans Facebook med några tips om tidigare liv så om ingen kommer mig i förväg kan jag se lite vad det kan leda till senare idag :
https://nb-no.facebook.com/terje.johansen.5686
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in