2022-02-09, 08:37
Medlem
Hej.

Bor i en villa på två plan som ligger på en extremt utsatt plats för vind. Här blåser det ofta 10-20 i byarna, och i och med detta får jag ett brummande ljud på övervåningen. Huset är ett Smålandsvillanhus, vilket innebär att det inte är någon råspont, utan mer en duk som ligger under tegel. Jag kan inte få något grepp om vad det skulle kunna vara som låter, men en gissning är att vinden blåser rätt upp under tegelpannorna och ”slår” vilket gör ett brummande ljud i duken. En annan gissning är att det är vindskiveplåten som slår mot vindskivan. Men som ni ser på bilden så är överhänget minimalt, vilket gör mig osäker på om ljud kan uppstå där. Låter det som någonting som skulle kunna ske?
Någon kanske har ett annat förslag på vad problemet skulle kunna uppstå ifrån?

Bifogar klipp på det brummande ljudet. (regnar i bakgrunden också)
Sedan en bild på vindplåten som jag syftar på.

https://www.youtube.com/watch?v=Al-qSV4s9KM&feature=youtu.be
http://www.bilddump.se/bilder/20220209083700-81.233.14.150.jpg
Citera
2022-02-09, 09:08
Medlem
Brummar det bara när det blåser?

Vindutsatta hus brukar ha höga buskar/träd runt omkring tomten för att hindra att den varma inomhusluften sugs ut.
Har du varit ute o kollat när det blåser o försökt lokalisera ljudet, eller krupit runt på vinden?
Kan tänka mig att det låter runt ventilationsutstick/skorstenar och liknande.

Edit: Låter som det är drag i något ventilationsrör av ljudet att döma.
Citera
2022-02-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Brummar det bara när det blåser?

Vindutsatta hus brukar ha höga buskar/träd runt omkring tomten för att hindra att den varma inomhusluften sugs ut.
Har du varit ute o kollat när det blåser o försökt lokalisera ljudet, eller krupit runt på vinden?
Kan tänka mig att det låter runt ventilationsutstick/skorstenar och liknande.

Edit: Låter som det är drag i något ventilationsrör av ljudet att döma.

Enbart ljud när det blåser ja, annars är det knäpptyst, vilket gör det svårt att lokalisera. När man väl går ut så kan man inte höra det tyvärr.
Citera
2022-02-09, 10:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhinio
Enbart ljud när det blåser ja, annars är det knäpptyst, vilket gör det svårt att lokalisera. När man väl går ut så kan man inte höra det tyvärr.

Har du gått upp på vinden när det blåser?
Citera
2022-02-09, 10:09
Medlem
Duken som du skriver under takpannorna borde vara masoniteskivor.

Kanske är dessa som vibrerar när det blåser.
Som tidigare nämnts så gå upp på vinden när det blåser om det är möjligt.
Citera
2022-02-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adhinio

Du får testa att lyssna i eventuella luftkanaler typ ventilation, köksfläkten eller avluftningen för avlopp.
Det blir lite som att blåsa i en flaska kan jag tänka mig.
Lägg på något lock över de utblås som finns så kanske det slutar och då vet du källan till ljudet.

Takpapp som vibrerar i blåsten tycker jag låter föga troligt men kolla alla misstänkta ljudkällor.
Uteslutningsmetoden får du köra med helt enkelt.
Citera
2022-02-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du gått upp på vinden när det blåser?

Finns inget utrymme till att komma upp på vinden. Det närmsta jag kan komma är att sticka upp huvudet och lyssna, men ingen krypmån att tillgå.
När jag väl lyssnar där uppe så är ljudet detsamma som när jag är nedanför.
Låter som att ljudet kommer över större delar av taket och inte enbart från ett rör som är monterat på en del av huset.
Citera
2022-02-09, 10:53
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ja nån typ av resonans är det ju. Den här "duken", vad är det för något? Hur är den fäst?
Tycker iofs. att det låter lite "plåtaktigt" så vindskiveplåten kanske är boven?
Går det att lokalisera vilken del av taket ljudet kommer från?
Citera
2022-02-09, 11:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ja nån typ av resonans är det ju. Den här "duken", vad är det för något? Hur är den fäst?
Tycker iofs. att det låter lite "plåtaktigt" så vindskiveplåten kanske är boven?
Jag har haft en plåt som "fladdrat" när det blåste kraftigt. Låter som en Brumsnurra.
Citera
2022-02-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare

Jag var inte med på montaget av denna, men istället för råspont så har man en budgetvariant med typ masonit och sedan en tät duk mellan masoniten och taktegel. Men låter som att denna kanske inte är förankrad på bästa sätt.

Tror nästan mer på plåten nu när fler skrivit det!
Citera
2022-02-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har haft en plåt som "fladdrat" när det blåste kraftigt. Låter som en Brumsnurra.

Ljudet från en brumsnurra kan jag absolut relatera till! Känns kanske som att jag får gå upp och lägga lite stöd med silikon eller något. Borde kunna göra skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in