2022-02-09, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Undrar hur långt ifrån vattnet/ett stup bilen stod, hade det varit möjligt att köra ned bilen för ett (undanskymt) stup?

Hade inte bilen glidit? och fastnat eller kört ner där den står på bilderna är det kanske inte helt omöjligt att köra ner i vattnet och det är kanske ca 70 meter till vattnet.
Senast redigerad av Psykbryt76 2022-02-09 kl. 02:01.
Citera
2022-02-09, 01:47
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devons
Om du syftar på skyddsobjekt så har vi en hel del. Har ju varit en massa skriverier på sistone om drönare som observerats vid ett flertal av våra skyddsobjekt så som regeringskansliet, Forsmark och kungliga slottet.

”Skyddsobjekt är den svenska benämningen på vissa byggnader, anläggningar, områden och andra objekt som enligt skyddslagen (2010:305) har beviljats förstärkt skydd mot:
1. sabotage,
2. terroristbrott enligt 2 § terroristlagen (2003:148),
3. spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret, eller
4. grovt rån.
Den nuvarande lagen trädde i kraft den 1 juli 2010 och ersatte den äldre lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Skyddslagen innehåller också bestämmelser om skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet.[2]

Två betydelsefulla typer av skyddsobjekt är försvarsanläggningar och flygplatser.”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt

Har en nära anhörig som gjorde sin värnplikt bla a på Musköbasen. Han fick inte gå in på detaljerna men berättade om enorma bergrum under mark. Som en stad. Skyddsobjektet/militäranläggningen där på Muskö är enligt vad jag kan förstå fortfarande viktigt och bevakad. Senast 2018 var det ju skriverier när två utländska medborgare tog sig in på militärområdet och ner i bergrummet för att filma. De blev ju dessutom upptäckta, beskjutna och åtalade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tog-sig-in-pa-muskobasen-tva-man-atalas

https://cornucopia.se/2020/03/pinsamt-hemligt-gick-rakt-in-i/

Själv får jag känslan av att Terje kan ha levt ett dubbelliv. Om det nu är så (vilket DNA-analyserna tycks påvisa) att han varit ensam i bilen, eller åtminstone kört bilen hela vägen fram till där den återfanns, var det nog inte första gången han besökte platsen. Jag tycker det verkar alltför osannolikt att en person som tydligen delar med sig av sin tunnelfobi till grannar och bekanta mystiskt försvinner på en plats som endast kan nås via en tunnel som kan ge den mest fobi-fria person obehagskänslor. Känns som han medvetet tryckt på sin fobi av en anledning. Kanske för att minska alla eventuella misstankar om att han skulle ha något med saken att göra om ett brott uppdagades där samtidigt som han var ”ute och reste”. Dessutom skulle han ju norrut hade han meddelat granne och släkt. Kanske det ett medvetet utlagt villospår det med?

Kanske blev han upptäkt av skyddsvakt, kanske omhändertagen/häktad? Skulle förklara varför trädet sågats ner av militär/polis för att förhindra att ev. ”medbrottsling” kunde tänkas finnas gömd i närheten och fly med bilen. Det finns lagstöd för undersökning av fordon.

”Den som vill ha tillträde till ett skyddsobjekt eller som uppehåller sig invid ett skyddsobjekt är skyldig att på begäran av den som bevakar skyddsobjektet uppge namn, födelsetid och hemvist, underkasta sig kroppsvisitation som inte avser undersökning av brev eller annan enskild handling, samt
finna sig i undersökning av fordon, fartyg och luftfartyg som har medförts till platsen.[10]
Det står inte i Skyddslagen att legitimationshandling måste uppvisas på begäran, men det är praxis att det kan krävas, baserat på tolkning av 12§ som medger avvisande eller omhändertagande av den som kan antas uppge oriktigt namn.”

Jag spånar ju bara förstås. Jag är ju lika förbluffad som ni andra. Men för mig känns detta som den troligaste förklaringen. Är militären inblandat och grejen hemligstämplad förklarar det väl också att artiklar i media plockas ner. Men vem vet? Jag kan lika gärna ha helt fel.

Gillar det, men såklart hade dom sett till att få väck bilen tidigare. Sen hade dom väl sett till att snuten hade lite koll på vad dom skulle säga när frågor dök upp.
Citera
2022-02-09, 01:55
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Gillar det, men såklart hade dom sett till att få väck bilen tidigare. Sen hade dom väl sett till att snuten hade lite koll på vad dom skulle säga när frågor dök upp.

Ja, mitt resonemang har uppenbara hål. Vilket jäkla mysterium! Skulle vara om militära order utgått att polis inte fick blanda sig i. Därav detta till till synes passiva och saktfärdiga agerande av polisen.
Citera
2022-02-09, 01:59
Medlem
Citat:
Om du syftar på skyddsobjekt så har vi en hel del. Har ju varit en massa skriverier på sistone om drönare som observerats vid ett flertal av våra skyddsobjekt så som regeringskansliet, Forsmark och kungliga slottet.

”Skyddsobjekt är den svenska benämningen på vissa byggnader, anläggningar, områden och andra objekt som enligt skyddslagen (2010:305) har beviljats förstärkt skydd mot:
1. sabotage,
2. terroristbrott enligt 2 § terroristlagen (2003:148),
3. spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret, eller
4. grovt rån.
Den nuvarande lagen trädde i kraft den 1 juli 2010 och ersatte den äldre lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Skyddslagen innehåller också bestämmelser om skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet.[2]

Två betydelsefulla typer av skyddsobjekt är försvarsanläggningar och flygplatser.”

Har en nära anhörig som gjorde sin värnplikt bla a på Musköbasen. Han fick inte gå in på detaljerna men berättade om enorma bergrum under mark. Som en stad. Skyddsobjektet/militäranläggningen där på Muskö är enligt vad jag kan förstå fortfarande viktigt och bevakad. Senast 2018 var det ju skriverier när två utländska medborgare tog sig in på militärområdet och ner i bergrummet för att filma. De blev ju dessutom upptäckta, beskjutna och åtalade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tog-sig-in-pa-muskobasen-tva-man-atalas

https://cornucopia.se/2020/03/pinsamt-hemligt-gick-rakt-in-i/

Själv får jag känslan av att Terje kan ha levt ett dubbelliv. Om det nu är så (vilket DNA-analyserna tycks påvisa) att han varit ensam i bilen, eller åtminstone kört bilen hela vägen fram till där den återfanns, var det nog inte första gången han besökte platsen. Jag tycker det verkar alltför osannolikt att en person som tydligen delar med sig av sin tunnelfobi till grannar och bekanta mystiskt försvinner på en plats som endast kan nås via en tunnel som kan ge den mest fobi-fria person obehagskänslor. Känns som han medvetet tryckt på sin fobi av en anledning. Kanske för att minska alla eventuella misstankar om att han skulle ha något med saken att göra om ett brott uppdagades där samtidigt som han var ”ute och reste”. Dessutom skulle han ju norrut hade han meddelat granne och släkt. Kanske det ett medvetet utlagt villospår det med?

Kanske blev han upptäkt av skyddsvakt, kanske omhändertagen/häktad? Skulle förklara varför trädet sågats ner av militär/polis för att förhindra att ev. ”medbrottsling” kunde tänkas finnas gömd i närheten och fly med bilen. Det finns lagstöd för undersökning av fordon.

”Den som vill ha tillträde till ett skyddsobjekt eller som uppehåller sig invid ett skyddsobjekt är skyldig att på begäran av den som bevakar skyddsobjektet uppge namn, födelsetid och hemvist, underkasta sig kroppsvisitation som inte avser undersökning av brev eller annan enskild handling, samt
finna sig i undersökning av fordon, fartyg och luftfartyg som har medförts till platsen.[10]
Det står inte i Skyddslagen att legitimationshandling måste uppvisas på begäran, men det är praxis att det kan krävas, baserat på tolkning av 12§ som medger avvisande eller omhändertagande av den som kan antas uppge oriktigt namn.”

Jag spånar ju bara förstås. Jag är ju lika förbluffad som ni andra. Men för mig känns detta som den troligaste förklaringen. Är militären inblandat och grejen hemligstämplad förklarar det väl också att artiklar i media plockas ner. Men vem vet? Jag kan lika gärna ha helt fel.

Tack för att du delade. Du lade inte märke till datumen de var där ? Jo mellan 30/11-1/12 är det en tillfällighet ? GW hata slumpen.
Citera
2022-02-09, 02:00
Medlem
T-E-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag såg också hans ibland märkliga svar till sig själv. Men det var inte alltid så. Kanske var han påverkad av något ibland?

Ja han kan ju mycket väl varit full eller så bara.
fann det bara lite knepigt att sitta och kommentera sig själv flera gånger på rad.
Kanske rent av var en väldigt ensam filur bara
Citera
2022-02-09, 02:03
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för att du delade. Du lade inte märke till datumen de var där ? Jo mellan 30/11-1/12 är det en tillfällighet ? GW hata slumpen.

Magiskt eller hur?
Citera
2022-02-09, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo, men det förklarar inte varför de olika koncernerna gör olika bedömningar.

Nej det är sant men den frågan har inte jag nåt bra svar på mer än att norskägda tar bort det men inte danskägd media.
Citera
2022-02-09, 02:08
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Det finns någon sorts logik i detta.

Var ligger huset i Nordnorge? Nära Ryssland?
Ligger på Årviksand Arnøya. Det är en ö och ligger så långt upp du kan komma i Nordnorge. https://www.youtube.com/watch?v=qbfRLwKzw_c

https://www.bing.com/maps?q=Arviksand+Arnoya+Norge&FORM=HDRSC4

.https://www.facebook.com/terje.johansen.5686
Årviksand på Arnøya - enebolig/fritidsbolig med utsikt over bygda.
4 soverum. Stor hage.
Citera
2022-02-09, 02:10
Medlem
Citat:
Magiskt eller hur?

Ja troligtvis sitter han instängd i berget och blir förhörd men han är hårdnackad och vägrar erkänna att han är rysk spion.
Citera
2022-02-09, 02:21
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja troligtvis sitter han instängd i berget och blir förhörd men han är hårdnackad och vägrar erkänna att han är rysk spion.

Kan så vara. Han kan ju ha legat lågt i många år och aktiverats då och då vid behov. Släkt och grannar har varit ovetande om hans verkliga göranden när han ”varit bortrest”. Vore ju otroligt intressant om man fick veta mer om hans bakgrund, som flera här tidigare har påpekat. Vi får se vad som kan komma upp till ytan eller om allt tystas ner även i norsk media.
Citera
2022-02-09, 02:59
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Men herregud, har han kopplat upp sig ute på Torö också? Listat som ett av försvarsmaktens nationella riksintressen... Terje (eller hans ägodelar) har verkligen varit ute på en militärhistorisk vandring längst med vår kust.

Terje väljer även att genomföra sin militärhistoriska vandring på samma datum som männen nedan, mystiken tätnar...

Citat:
Tog sig in på Musköbasen – två män åtalas

När en skyddsvakt efter midnatt den 2 december 2018 går sin rond på Musköbasen ser han två personer som springer bort från honom. De stannar inte när han skriker att han har ett vapen. Först när han avfyrar ett varningsskott lägger sig de två personerna ner på marken, och kan gripas.

Det visar sig vara två män, en nu 34-årig man från Storbritannien och en 33-åring från Belgien. Och detta var inte första gången de var inne på området. Även natten innan, mellan den 30 november och 1 december, har männen varit inne på Musköbasen. När utredare går igenom deras kameror, datorer, hårddiskar och minneskort visar det sig att männen tagit 78 filmer och 88 fotografier den första natten, och 54 videofilmer och 20 foton den andra.

Undra om datumen kan ha någon specifik betydelse för uppdraget?

En sak till jag kom att tänka på... med tanke på vad som har inträffat tidigare där ute (se artikeln ovan) så låter det väldigt osannolikt att svensk polis skulle ha struntat i Terjes övergivna bil i nästan en månad? Kanske låg fallet redan hos MUST och polisen fick order om att låta saker och ting vara. Kanske har Terje fått stålkärneprojektil 5B genom huvudet.
Senast redigerad av fitta 2022-02-09 kl. 03:12.
Citera
2022-02-09, 03:05
Medlem
Mycket mystisk historia detta. Tänker främst att han gjort någon affär i Sverige som spårat eller blivit slumpmässigt rånad/mördad.

Om det var självmord så hade han väl ändå varit hittad runt Muskö redan.

Vem köper ett fritidshus långt upp i ingenstans som typ är obeboeligt under halva året. Kanske drog han upp dit ändå men gjorde grejen med bilen för att se ut som han gått upp i rök? Alltså försvinna självmant.
Alternativt hoppa han på en färja och lever rock n roll i Polen eller något, dvs försvann självmant.

Detta är det enda jag kan se om han inte blev mördad, dock är hela grejen hur mysko som helst i vilket fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in