2022-02-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
[/b]
och varför bara från svensk media ?? Norsk media har ju kvar artiklarna!

För att den tidningen är ägd av ett dansk mediekoncern Aller Media.
Citera
2022-02-09, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
För att den tidningen är ägd av ett dansk mediekoncern Aller Media.

Men det förklarar inte varför de försvunnit från svensk media?
Citera
2022-02-09, 00:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Aha det är så, jag tänkte att det blir en omväg.
Det räcker att titta på hur Norge ser ut..och lägg till hur bergigt det är. Sydöstra Norge med Oslo i centrum där dom flest bor ligger rakt inpå Sverige men rätt avskuret med effektiv infrastruktur gentemot resten av Norge. Tunnlarna binder ihop något sånär med det kompenserar inte att det är väldigt långsamt att åka på dom norska vägarna framförallt. I Nordnorge krävs dessutom färja på minst ett ställe iaf för att komma vidare på större väg.
Citera
2022-02-09, 01:14
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Än så länge tyder allt på ett tragiskt självmord. Sådana brukar inte media skildra.

Problemet här är ju att de anhöriga vill ha closure och få reda på vad som hänt honom, de pratar ju dock med norsk media. Det finns säkert också ett visst allmänintresset för fallet i Norge också, vilket lär bli större fram tills han hittas.

Nuförtiden går sånt här inte att tystas ner, tjatet kommer fortgå i sociala medier till dödagar så man kan inte försöka lägga munkavle på folk. Det finns alltså ingen möjlighet till mörkläggning.

Det är ju inte Raul Wallenberg vi talar om här heller.
Citera
2022-02-09, 01:15
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Om en dispyt har uppstått med gamla vänner, som antingen ankommit eller flytt med färja efteråt, så tror jag inte man är speciellt intresserad av en gammal dator eller telefon. Man vill nog bara dumpa sakerna och ta sig därifrån så fort som möjligt.

Om du råkade mörda en människa under en dispyt, skulle du sno hans dator och mobil efteråt?

Min sista teori:

Han plockade upp en öststatsvän i Kapellskär som skulle hjälpa honom med huset. Därav 17.000kr i kontanter för att kunna betala ut lön svart.

Öststataren var inte så sugen på att åka upp till nordnorge och snickra mitt i vintern, så han tog pengarna och gjorde sig av med Terje. Han vågade inte ta samma färja tillbaka som han kom med (den från Estland till Kapellskär) så han tog istället färjan från Nynäshamn till Lettland när han åkte hem med sina 17.000kr.

Det finns någon sorts logik i detta.

Var ligger huset i Nordnorge? Nära Ryssland?
Citera
2022-02-09, 01:28
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Än så länge tyder allt på ett tragiskt självmord. Sådana brukar inte media skildra.

Problemet här är ju att de anhöriga vill ha closure och få reda på vad som hänt honom, de pratar ju dock med norsk media. Det finns säkert också ett visst allmänintresset för fallet i Norge också, vilket lär bli större fram tills han hittas.

Nuförtiden går sånt här inte att tystas ner, tjatet kommer fortgå i sociala medier till dödagar så man kan inte försöka lägga munkavle på folk. Det finns alltså ingen möjlighet till mörkläggning.

Nej. Självmord är det inte. Varför har vi redan avhandlat. Eller det kan vara det men det är inte anledningen till tystnaden. Tror många förväxlar det med uppenbara "olyckor" där det är omedelbart glasklart vad som hänt och vem det är. Det rapporteras helt riktigt inte. Om någon är försvunnen däremot först så vet man ju inte vad som har hänt utan det rapporteras sen bara att personen hittats död. Och polisen kan då misstänka brott eller ej.

Det enda jag kan tänka mig skulle vara att man fått indikationer på att han lever och är okej(inte troligt) eller att antingen anhöriga eller polisen av någon anledning inte vill ha något i media. Kan finnas flera skäl där. Mest sannolikt.
Senast redigerad av Steff83 2022-02-09 kl. 01:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick

Visst, inte är det Raul W inte. Och sannolikt handlar det nog om suicid, det är ju statistiskt betydligt fler som tar sina liv än blir mördade.
Men att allt talar för det?
Ingen brev, hade precis köpt nytt hus, gett sig ut på märklig irrfärd som slutat på en plats han såvitt känt aldrig varit på tidigare.
Och sedan sågat ned ett träd?
För att sedan avsluta sitt liv.
Nog kan man ändå misstänka att ett brott begåtts.
Citera
Medlem
Citat:

Nej men det förklarade varför norska tidningen har den kvar, olika ägare AB ägs av Schibsted och LO
Citera
2022-02-09, 01:36
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det enda jag kan tänka mig skulle vara att man fått indikationer på att han lever och är okej eller att antingen anhöriga eller polisen av någon anledning inte vill ha något i media. Kan finnas fler skäl där.

Bevisligen, eftersom de anhöriga har ok:at att hans bild används och polisen precis bekräftat att han fortfarande är försvunnen.

Hade man hittat blodspår, annat DNA eller några slags bevis hade saken varit i annat läge misstankemässigt.

Det konstigaste jag tänker på just nu är hans 17k, är dom borta så har han ju inte fått nåt för dom. Dom behöver ju iofs inte vara borta.
Citera
2022-02-09, 01:41
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Inte längre. De flesta, om inte alla skyddsområden har upphört sedan några år tillbaka.

Om du syftar på skyddsobjekt så har vi en hel del. Har ju varit en massa skriverier på sistone om drönare som observerats vid ett flertal av våra skyddsobjekt så som regeringskansliet, Forsmark och kungliga slottet.

”Skyddsobjekt är den svenska benämningen på vissa byggnader, anläggningar, områden och andra objekt som enligt skyddslagen (2010:305) har beviljats förstärkt skydd mot:
1. sabotage,
2. terroristbrott enligt 2 § terroristlagen (2003:148),
3. spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret, eller
4. grovt rån.
Den nuvarande lagen trädde i kraft den 1 juli 2010 och ersatte den äldre lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Skyddslagen innehåller också bestämmelser om skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet.[2]

Två betydelsefulla typer av skyddsobjekt är försvarsanläggningar och flygplatser.”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt

Har en nära anhörig som gjorde sin värnplikt bla a på Musköbasen. Han fick inte gå in på detaljerna men berättade om enorma bergrum under mark. Som en stad. Skyddsobjektet/militäranläggningen där på Muskö är enligt vad jag kan förstå fortfarande viktigt och bevakad. Senast 2018 var det ju skriverier när två utländska medborgare tog sig in på militärområdet och ner i bergrummet för att filma. De blev ju dessutom upptäckta, beskjutna och åtalade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tog-sig-in-pa-muskobasen-tva-man-atalas

https://cornucopia.se/2020/03/pinsamt-hemligt-gick-rakt-in-i/

Själv får jag känslan av att Terje kan ha levt ett dubbelliv. Om det nu är så (vilket DNA-analyserna tycks påvisa) att han varit ensam i bilen, eller åtminstone kört bilen hela vägen fram till där den återfanns, var det nog inte första gången han besökte platsen. Jag tycker det verkar alltför osannolikt att en person som tydligen delar med sig av sin tunnelfobi till grannar och bekanta mystiskt försvinner på en plats som endast kan nås via en tunnel som kan ge den mest fobi-fria person obehagskänslor. Känns som han medvetet tryckt på sin fobi av en anledning. Kanske för att minska alla eventuella misstankar om att han skulle ha något med saken att göra om ett brott uppdagades där samtidigt som han var ”ute och reste”. Dessutom skulle han ju norrut hade han meddelat granne och släkt. Kanske det ett medvetet utlagt villospår det med?

Kanske blev han upptäkt av skyddsvakt, kanske omhändertagen/häktad? Skulle förklara varför trädet sågats ner av militär/polis för att förhindra att ev. ”medbrottsling” kunde tänkas finnas gömd i närheten och fly med bilen. Det finns lagstöd för undersökning av fordon.

”Den som vill ha tillträde till ett skyddsobjekt eller som uppehåller sig invid ett skyddsobjekt är skyldig att på begäran av den som bevakar skyddsobjektet uppge namn, födelsetid och hemvist, underkasta sig kroppsvisitation som inte avser undersökning av brev eller annan enskild handling, samt
finna sig i undersökning av fordon, fartyg och luftfartyg som har medförts till platsen.[10]
Det står inte i Skyddslagen att legitimationshandling måste uppvisas på begäran, men det är praxis att det kan krävas, baserat på tolkning av 12§ som medger avvisande eller omhändertagande av den som kan antas uppge oriktigt namn.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt

Jag spånar ju bara förstås. Jag är ju lika förbluffad som ni andra. Men för mig känns detta som den troligaste förklaringen. Är militären inblandat och grejen hemligstämplad förklarar det väl också att artiklar i media plockas ner. Men vem vet? Jag kan lika gärna ha helt fel.
Citera
2022-02-09, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nej men det förklarade varför norska tidningen har den kvar, olika ägare AB ägs av Schibsted och LO

Jo, men det förklarar inte varför de olika koncernerna gör olika bedömningar.
Citera
2022-02-09, 01:42
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Visst, inte är det Raul W inte. Och sannolikt handlar det nog om suicid, det är ju statistiskt betydligt fler som tar sina liv än blir mördade.
Men att allt talar för det?
Ingen brev, hade precis köpt nytt hus, gett sig ut på märklig irrfärd som slutat på en plats han såvitt känt aldrig varit på tidigare.
Och sedan sågat ned ett träd?
För att sedan avsluta sitt liv.
Nog kan man ändå misstänka att ett brott begåtts.

Ja, det naturliga att tro är att han blivit överfallen och att nån joyride:at med bilen och sen bara dragit. det var min reaktion som jag skrivit i tråden.

Men det finns inget bevis för något av det. man hittade bara hans DNA i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in