2022-02-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Dag 1 - 30/11-1/12

Grums 14:14
Karlskoga 16:44
Västerås 19:00
Vallentuna 23:26
Täby 00:32 (telefon slås av, övernattning?)

Dag 2 - 1/12

Täby ca 09:00 (telefon slås på)
Lidingö 09:10
Skogshill 11:43
Älmsta 12:22
Norra Råda 12:41
Tumba 15:48
Svärdö 16:29
Muskö 17:28

Informationen är en sammanslagning från tråden så kan inte bekräfta alla tider.

När han vaknar upp i Täby (telefon slås på) varför åker han till Skogshill, Älmsta och Norra Råda? Det är norrut så åtminstone åt rätt håll om han skulle till nordnorge… sen tvärvänder han och åker ner söderut, genom Stockholm och ner till Muskö?

Från Norra Råda 12:41 till Tumba 15:48 passerar det ca 3 timmar. Det är dubbel så lång tid som det tar att köra emellan. Var spenderades denna tid, ca 1 timme och 30 minuter?

Lidingö tror jag är en felkörning när han vaknade upp i Täby. Han ville nog egentligen upp mot Skogshill, Älmsta och Norra Råda. Varför? Och varför ändrade han sig sedan och åkte ner till Svärdö och slutligen Muskö?

Kustremsan norrut som han först besöker (Skogshill, Älmsta, Norra Råda) har på google maps en massa farleder in till sig. Samma sak med kustremsan han sedan åker till, neråt Muskö, har också massa farleder som går in i närheten. Går det att se vilka fartyg som åkt i dessa farleder denna dag?

Är det inte märkligt att han beger sig nordöst mot Norrtälje istället för att följa e4an norrut?

Antingen är det han som beger sig dit och sedan vänder av okänd anledning eller så har något förmodligen hänt natten till första december.

Skulle han träffa någon eller gick han på en mina? Jag skulle inte bli förvånad om han skulle träffa en "kvinna" som han eventuellt skulle leva med i nord Norge.

Ett annat alternativ är att allt var som det skulle upp Älmsta, runt lunchtid. Han stannar för att käka på något ställe och går in i fel person dock känns det inte så rimligt. Jag tror mer på att något hänt i Stockholm.
Senast redigerad av TheFatDove 2022-02-08 kl. 22:39.
Citera
2022-02-08, 22:36
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdenSarimner
Med tanke på att Muskö är ett militärt skyddsområde så kanske det är viktigast att svensk media inte rapporterar om det. Norska media kanske får munkavle imorgon.

Inte längre. De flesta, om inte alla skyddsområden har upphört sedan några år tillbaka.
Citera
2022-02-08, 22:44
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
Har inte hängt med i fallet men om jag bodde i Oslotrakten och skulle upp till min stuga i Nordnorge med bil så hade jag åkt via Stockholm. Det tar för lång tid att åka de norska vägarna. Även att snedda i Sverige för att komma på E4 högre upp är bara segt och innebär långsamma vägar.
Sedan beror det förstås lite på vart destinationen ligger men är det typ Tromsö så blir det svenska vägar upp.
Det har du helt rätt i men via sthml kör man nödvändigtvis inte. Du svänger av E18 mot Uppsala vid Enköping för att sedan gå på E4N i Uppsala. Av någon anledning körde han hela vägen till sthml.
Citera
2022-02-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På Efterlyst så hade bilen åkt upp mot Norrtälje innan den svängde söderut mot Stockholm och Muskö. Varför gjorde den det? Kanske var det någon från Baltikum som tagit över fordonet och tänkt ta färjan vid Kapellskär, men sedan ångrat sig eftersom risken att åka dit då hade ökat. Istället dumpar personen bilen på Muskö, ett området som för personen är bekant då han har jobbat där tidigare. Men frågan är då hur han kom tillbaka från Muskö. Hämtade någon kompis upp honom?

Teorin med en gästarbetare skulle förklara en hel del: om det ligger brott bakom så blir det så märkligt att åka till nånstans man aldrig varit för att dumpa bilen och det blir än mer knas att någon bofast/som har sommarhus där skulle åka dit.
Och så detta med bommen: det hade ju gjorts försök att öppna med kod, det tyder ju klart på att det var någon som trodde sig kunna koden, annars är det ju ingen idé att ens försöka.
En GM som inte kände till bommen hade vänt eller rammat direkt.
Där passar arbetarteorin in bra: en jobbare som glömt koden eller inte varit där på ett tag (koden bytt).
Sen kan GM ha tagit bussen tillbaka, eller kanske var de två med varsin bil.
Citera
2022-02-08, 22:46
Medlem
gloedhet92s avatar
Varför måste det alltid vara till det yttersta med mord och rån och inte att personen kanske hade ett förjävligt liv/emotionell kris där han bestämde sig för att droppa bilen (spontant) och sitter just nu på hotell/bar på södermalm och klurar över sina livsval och vidare alternativ?

Att alla ska veta var man är hela tiden. Det är lite nojigt.
Citera
2022-02-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Angående vilka det kan vara som har beordrat bortagningarna i media om Terge, så kan eventuellt vara ägarna till tidningarna. De ganska få till antalet. Kanske finns svaret där. Mig veterligen äger de dock inte några medier i Norge.

Jaha vilka äger AB jo Schibsted som är norsk mediekoncern och LO.

TV3 ägs av NENT Group
Citera
2022-02-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoggi2k
Från de pressetiska reglerna:

Om anhöriga hör av sig till Svensk media så tror jag de flesta skulle ta bort artikeln i detta fallet. Det har inte så stort allmänintresse, speciellt inte eftersom det är en norrman som är borta. Frågan är bara varför anhöriga skulle vilja tvätta bort detta från media?

och varför bara från svensk media ?? Norsk media har ju kvar artiklarna!
Citera
2022-02-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
[/b]
och varför bara från svensk media ?? Norsk media har ju kvar artiklarna!
VG, som är Norges största kvällstidning hade en artikel som sedan i går är borta. VG ägs liksom Aftonbladet av Schibsted.
Citera
2022-02-08, 22:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget "vanligt" försvinnande.

Vad som än kan ha skett i samband med Terje Johansens försvinnande så är detta inget media vill skall komma till allmänhetens kännedom.

Därför skall det tystas ner så mycket det bara går. Det här fallet är definitivt inget "vanligt" försvinnande.
Citera
2022-02-08, 23:04
Medlem
Streisand87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AB-CD
Jag tyckte bilen såg blå ut, igår. Men grannen sa att det var en grå.

Tror också att skorna har kardborre. Kanske stövlar han tog på sig, och la dom andra bredvid sätet när han bytte om.
Är det långt mellan bommen och där bilen körde ner?

Trädet är nog fällt för att inte kunna bogseras bort så lätt. Boende som är trött på tjuvar och fäller ett träd. Kommer inte ihåg om det såg ut som att bilen körts över trädet. Är skylten avskruvad eller bortsliten tro?
Dom pengarna i kontanter, verkar som att det ska betalas svart, eller i en uppgörelse av något slag. Passa på att köpa något praktiskt verktyg, samtidigt som han skulle upp.
Allting verkar så mysko. Det finns för lite information runt det hela.

Det är ca 300 meter från bommen till där bilen hittades. Kanada är rätt litet. Bilen upptäcktes ganska snabbt så jag kan garantera att ingen av de boende på området gick och sågade ner trädet. Det gjordes nog av föraren i syfte att förhindra bogsering.
Citera
2022-02-08, 23:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
Har inte hängt med i fallet men om jag bodde i Oslotrakten och skulle upp till min stuga i Nordnorge med bil så hade jag åkt via Stockholm. Det tar för lång tid att åka de norska vägarna. Även att snedda i Sverige för att komma på E4 högre upp är bara segt och innebär långsamma vägar.
Sedan beror det förstås lite på vart destinationen ligger men är det typ Tromsö så blir det svenska vägar upp.
Jo. Men det är ingen diskussion i det. Det var precis vad han skulle göra. Dock skulle han ta E45 norrut i Sverige. Men det är vanligt att norrmän gör det.

Och ända till Stockholm är kanske inte är så smart men strax innan och haka på vid Uppsala så är E4 ännu snabbare än E45. Sen genom Finland sista biten om man ska allra längst norrut i Norge så rakt som möjligt.
Citera
2022-02-08, 23:12
Medlem
Vilket underligt försvinnande. Jag skulle gissa på att man bör titta på den tidpunkt och plats där han först avviker från sin plan att resa norrut mot nordnorge. Någon måste ha hänt som gjort att han inte styr norröver när han kommer in i Sverige.

Och han hade massa pengar med sig det är ovanligt idag att man reser med mycket kontanter. Om någon slumpvis skulle råna en bil så vad är oddsen för att man just tar en dör det finns så mycket pengar?
Jag tror det har med stugköpet att göra. Fanns stugan i verkligheten eller blev han blåst på köpeskillingen? Om det är ett rån så måste rånaren ha känt till att han hade pengar med dig. Vet en som blev rånad när han skulle köpa en bil på blocket och for iväg med handpenning kontant för att sen på mötesplatsen bli av med pengar och någon bil såg han aldrig skymten av.

Kanske Terje stämde träff med stugsäljaren typ i grums eller något och så skulle de tillsammans köra upp och se stugan. Men bara det att det kanske faktiskt inte fanns någon stuga och Terje blev blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in