2022-02-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hovedpoenget må vel være at "motparten" i denne saken ikke kan spores "i blinde", altså
at man må ha en mistenkt person først, og deretter sjekke hva h*n foretar seg med sin(e) enhet(er).

La oss si da at TH er "motpart", og tar med seg sin hemmelige iPhone eller iPad og kjører
til Majorstua en dag i juli 2019 for å sende en kryptert epost til sin advokat. Der logger han
seg på det åpne nettverket til en kafé, kobler seg på med VPN og sender eposten.

Hvis politiet nå hadde span på TH, og kunne notere seg noenlunde tidspunkt for påloggingen, og
dernest fikk tilgang via nettverkseleverandøren til loggen fra denne kaféen sin wifi, så ville de såvidt
jeg forstår, kunne se de egne ip'ene til alle enheter som hadde vært pålogget, og på hvilke tidspunkt.
Gitt at det er en alvorlig straffesak, tror jeg politiet ville kunne få en rettslig kjennelse til å kreve
slike trafikklogger utlevert. Selv om de kanskje ikke ville kunne finne ut konkret hva som ble sendt
vil de kunne se at enhet X logger seg på klokken tt:mm:ss, kobler seg opp til en VPN-server, sender
kryptert materiale, og logger seg av igjen.

Det vi vet er at politiet startet hemmelig etterforskning sommeren 2019. Jeg er usikker på om
den kom i gang før kontakten med "motparten" gjenoppsto. Men hvis den gjorde det, vil jeg tro
de har hatt span på TH 24 timer i døgnet. Jeg vil tro de har hatt folk i bil i nærheten hele tiden.
Jeg vil også tro de har hatt full kontroll på all digital trafikk i området rundt huset, og i området
rundt arbeidsplassen.

Jeg kan ikke se for meg at politiet har underslått muligheten for at TH er "motpart", og at
hypoteseskiftet potensielt kunne føre til fornyet kontakt.

Hvis de havde den form for bevis mod TH, havde de lagt det frem i retten, og fået ham varetægtsfængslet.
Senast redigerad av rlk73 2022-02-08 kl. 18:53.
Citera
2022-02-08, 18:46
Medlem
Citat:
Hovedpoenget må vel være at "motparten" i denne saken ikke kan spores "i blinde", altså
at man må ha en mistenkt person først, og deretter sjekke hva h*n foretar seg med sin(e) enhet(er).

La oss si da at TH er "motpart", og tar med seg sin hemmelige iPhone eller iPad og kjører
til Majorstua en dag i juli 2019 for å sende en kryptert epost til sin advokat. Der logger han
seg på det åpne nettverket til en kafé, kobler seg på med VPN og sender eposten.

Hvis politiet nå hadde span på TH, og kunne notere seg noenlunde tidspunkt for påloggingen, og
dernest fikk tilgang via nettverkseleverandøren til loggen fra denne kaféen sin wifi, så ville de såvidt
jeg forstår, kunne se de egne ip'ene til alle enheter som hadde vært pålogget, og på hvilke tidspunkt.
Gitt at det er en alvorlig straffesak, tror jeg politiet ville kunne få en rettslig kjennelse til å kreve
slike trafikklogger utlevert. Selv om de kanskje ikke ville kunne finne ut konkret hva som ble sendt
vil de kunne se at enhet X logger seg på klokken tt:mm:ss, kobler seg opp til en VPN-server, sender

Det vi vet er at politiet startet hemmelig etterforskning sommeren 2019. Jeg er usikker på om
den kom i gang før kontakten med "motparten" gjenoppsto. Men hvis den gjorde det, vil jeg tro
de har hatt span på TH 24 timer i døgnet. Jeg vil tro de har hatt folk i bil i nærheten hele tiden.
Jeg vil også tro de har hatt full kontroll på all digital trafikk i området rundt huset, og i området
rundt arbeidsplassen.

Jeg kan ikke se for meg at politiet har underslått muligheten for at TH er "motpart", og at

Ja det er akkurat et lignende opplegg jeg ser for meg. At "motparten" har logget seg på i et folkerikt område i Oslo sentrum, med stjålet eller tjuvlånt id.

Jeg tror de har lett etter avsender av bitcoin-kodene på lignende måte. I sanntid. Da det skjedde.
Citera
2022-02-08, 18:53
Medlem
Farkostens avatar
Her kommer et annet tema:

Mange velstående nordmenn har flyttet til utlandet for å spare formuesskatt:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/qWxwbm/disse-norske-rikingene-har-allerede-flyttet-til-sveits

Hvorfor har ikke TH gjort det samme?

*Må han holde seg i landet på grunn av siktelsen?
*Ønsker han å bidra til landet sitt med å betale masse skatt, og på den måten finansiere Hagen-saken/Lørenskog-saken/Lørenskog-forsvinningen?

Andre ting?
Citera
2022-02-08, 18:54
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja noe lignende det du skisserer. Jeg tror at selv om politiet knekker krypteringene, så vil man komme til en falsk eller stjålet eller faked id.

Man må finne datautstyret som er brukt. Og det burde GM ha ødelagt etter hvert.

Med mindre GM er eksepsjonelt gnien og grådig, og har gått for gjenbruk av utstyret.

Ja det var det da. Skal ikke se bort ifra at gjerrigheten er noe av det som kommer til å felle han.
Laptoper og telefoner med WIFI og 4G er såvidt jeg vet lovpålagt registrering, men jeg er usikker på om det kreves legitimasjon her. I dag må man vise ID for å kjøpe et simkort med 4g, men jeg tror ikke det var slik i 2018 eller 2016. Men jeg tror det er slik du sier ja, om de knekker koden, så kommer de uansett bare fram til en falsk id.
Citera
2022-02-08, 19:02
Medlem
Citat:
Den muligheten er der. Men hvis det skulle stemme, så kan han ikke
lenger gjemme seg bak naivitet. Da er han med, "all in" som det heter.

Politiet sier de har "spisset" etterforskningen mot kryptosporet det siste året.
Vi har fått vite hvem som ble frastjålet identiteten sin, og omtrent når dette skjedde.
Så får vi nå altså vite at politiet har hatt RU på besøk i denne spesialleiligheten i Barcode.

Har de brukt så mye tid og ressurser på en person som skal sjekkes ut av saken? That's it, liksom?

Eller har de... nei, jeg skal ikke si for mye om hva jeg kanskje tror.
De visste vel ikke før de visste, og måtte finne ut. Kryptogutten gjør det klart at han ikke vil ha noe med TH å gjøre eller noen som samarbeider med ham. Han reagerer også på en ikke-mistenkelig måte når TH blir arrestert. Hvorfor siktelsen opprettholdes forklares i podden. Men han er reelt sett sjekket ut av saken.
Hvis TH har hatt huller i tidslinjen og kjørt i en leiet usporbar gammel rustvogn og hatt usporbar mobil, vet vel politiet om han fysisk og i teorien kan ha sendt Thor mailen.
Virker ikke sannsynlig på meg at kryptogutten kan ha gjort det.
Citera
2022-02-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/qWxwbm/disse-norske-rikingene-har-allerede-flyttet-til-sveits

*Ønsker han å bidra til landet sitt med å betale masse skatt, og på den måten finansiere Hagen-saken/Lørenskog-saken/Lørenskog-forsvinningen?

Andre ting?

TH kan ikke forlate S4. Han har for mange gamle skjeletter i skapene.

Men seriøst, han får ikke forlate landet så lenge han er siktet.
Citera
2022-02-08, 19:16
Medlem
Etter det jeg forstår, er også huset alfa og omega.
Citera
2022-02-08, 19:27
Medlem
Citat:

rundt arbeidsplassen.

Politiet fikk første gang svar fra motparten 2018-11-10 23:09 På det tidspunktet var helt sikkert både TH og RU overvåket, uten at det viste seg at noen av dem var motparten.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-02-08 kl. 19:31.
Citera
2022-02-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Denne beskrivelsen kunne også passe veldig godt til TH....
Ingen mennesker er vel kun det ene eller det andre, men en blanding av gode og mindre gode egenskaper. Se på Arn* Tr* holt f eks. Han er en smart fyr med store idealistiske tanker, fredselskende og vennlig, diplomat. MEN også en del andre egenskaper som ikke er fullt så hyggelige. Det interessante er når det bikker over, når moral og etiske normer forsvinner og den egoistiske og narsissistiske siden tar overhånd.

Th virker å være RU`s rake motsetning. Lite opptatt av å vise seg frem, skryte av seg selv og sine fortreffeligheter.
Citera
2022-02-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Th virker å være RU`s rake motsetning. Lite opptatt av å vise seg frem, skryte av seg selv og sine fortreffeligheter.
Likevel mente RU å kunne se seg selv i TH, eller identifiserte seg med TH.
Citera
2022-02-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten

Andre ting?

Kanskje fordi han betaler sin skatt med glede ?

Dette er hva han har sagt før Lørenskogsaken :

"– Det jeg har vært opptatt av gjennom 40 års arbeid er å skape meg en trygg arbeidsplass. Det er der motivasjonen ligger. At jeg er rik tenker jeg ikke over, sa han.

Hagen la også til at han betaler sin skatt med glede til en kommune han er glad i."
Citera
2022-02-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Likevel mente RU å kunne se seg selv i TH, eller identifiserte seg med TH.

He he, ja det gjorde han. Utrolig !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in