2022-02-08, 17:31
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det finns ingen befintlig tråd om risken för den 100 procent dödliga sjukdomen rabies hos sällskapshundar i Sverige.

De hundägare vi känner lackar ur och går bananas när vi försiktigt aktualiserar denna fråga, som vi ser som kritisk för folkhälsan.

K9-Förnekelsen: "Det finns ingen rabies!" Hundägarna, vill inte veta av risken och stoppar huvudet i sanden (...vilket huvud; k(9)-huvudet..?)

Sveriges Radio skriver att antalet hundar som stoppas i tullen mer än fördubblats på två år.

Mångas önskan att skaffa hund under pandemin har ökat efterfrågan på hundar som köps och säljs.

SR skriver vidare: "Risken att insmugglade hundar ska föra med sig rabies oroar Jordbruksverket, då ett flertal hundar från riskområden har visat sig ha falska vaccinationsbevis. Största risken för att få in rabies, som är en för både djur och människa 100 procent dödlig sjukdom, är genom insmugglade sällskapsdjur."

Källa, länk: https://sverigesradio.se/artikel/bristande-rabiesskydd-hos-smuggelhundar-oroar-jordbruksverket

Att diskutera: Hur ställer du dig till att din välbeställda, samhällsbärande granne om det vill sig illa kan ha skaffat sin hund på illegalt vis? Hunden kan t.ex. ha falska vaccinationsbevis.

Profitörer utan skrupler kränger artobestämbara jyckar som exklusivt smågodis till en välbeställd Mede klass. Det har i dagarna skrivits i media att blandrasvalpar säljs för SEK 60K och mer än så.

Hur stoppar vi Rabies-hotet?
Citera
2022-02-08, 17:45
Medlem
Carnills avatar
Jag skulle kunna skriva spaltmeter om Gatuhundsföreningarna i Sverige. Visst finns det dom som bluffar med falska veterinärintyg, det har ju kommit fram. Sen finns det säkert seriösa också.

Hur man ska stoppa det vet jag inte. Det är ju så mycket varningar och information tillgängliga och som sprids överallt på t ex Facebook i olika grupper men när det gäller dessa s.k "adoptörer" så går det inte in.

Dom som seriöst "adopterar" (avskyr det ordet) tar sin hund till en veterinär så fort den har kommit hit och testar den här. Men det tror jag bara är ett fåtal som gör. Kanske det skulle vara ett krav?
Annars är nog det enda att totalförbud men hur det ska gå till vet jag inte.

Jag har pratat med så många som är på väg att skaffa en "gatuhund" men det hjälper inte. Finns gott om hundar i Sverige som behöver nytt hem men det är inte samma status på det tyvärr.
Citera
2022-02-08, 18:37
Avslutad
Äh det tar oftast tid att utveckla symtom efter att hunden dött och då har du tid på dig att bli vaccinerad. Biten i foten kan ta ett år innan viruset når hjärnan. Slickad närmre hjärnan en månad, så då kan det bli snävt.
Sen är inte rabies 100% dödligt men nästan.
Citera
2022-02-08, 19:31
Medlem
Äppelkäcks avatar
Sverige borde börja med att stoppa denna massimport av hundar från främmande land. Nu kan man få tillstånd att ta in 125 hundar om året, de flesta är då uppfödda i öststatliga hundfabriker där tikarna sugs ut med valpar så ofta de kan paras. Tikar av raser med ofta svåra valpningar kejsarsnittas fyra-fem-sex gånger innan dom avlivas eller dör under operationen, helt utmärglade.

Gatuhundarna som tas hit i samma utsträckning som dom fabriksuppfödda valparna är ofta skygga och rädda, en mkt hög procent jämfört med svenskfödda hundar rymmer inom några dagar/månader och är sen svåra att få tag i eftersom dom gömmer sig för människor. Köparna får ingen eller usel information om de stora krav - främst stor hundvana och specialkännedom om rädda, osäkra hundar - som behövs för att hundägandet ska bli så bra och problemfritt som möjligt. Nu släpps hundarna ut i trädgården eller i rasthagen redan efter några dagar, klättrar över staketet eller gräver sig ut, och rymmer. Eller smiter ut när den oförutseende ägaren öppnar dörren eller bildörren/bakluckan. Eller krånglar sig ur det söta halsbandet eller selen med dålig passform. Eller rycker till så den kommer loss och sticker iväg med kopplet släpande efter.

Svenska blåögda ”djurvänner” vill inte bära päls eller äta kött för stt dom tycker synd om djuren, men att underhålla utländska hundfabriker genom att ”adoptera” en mentalskadad gatuhund med falska papper eller köpa en gullig sjuk utländsk smuggelvalp (också med falska papper) från en puppymill går bra. Vilken okunnighet och vidrig dubbelmoral!
Citera
2022-02-08, 21:44
Medlem
micro113s avatar
Återinför kravet på karantän så är vi snabbt av med gatuhundar och struntavel från utlandet.
Tillåt endast hundar med särskild dispens att korsa gränsen med enbart rabiesvaccin, andra vaccin och friskhetsintyg.
Citera
2022-02-09, 08:55
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCock
Äh det tar oftast tid att utveckla symtom efter att hunden dött och då har du tid på dig att bli vaccinerad. Biten i foten kan ta ett år innan viruset når hjärnan. Slickad närmre hjärnan en månad, så då kan det bli snävt.
Sen är inte rabies 100% dödligt men nästan.

Så din rekommendation är att alla hundbitna genast vaccinerar sig? Eller?

För det är inte så självklart i Sverige att när en rädd eller aggressiv eller beteendeförändrad hund avlivas att dess hjärna skickas för undersökning för ev rabies. Och om ägaren inte ens talar om för veterinär eller andra människor i omgivningen att hunden är en importhund, hur ska man veta om/när man ska vaccinera sig?

Och när du väl fått symtom är det för sent att vaccinera sig, då är du dödsdömd.

I och med att jag träffar många okända hundar på daglig basis är jag vaccinerad mot rabies. Jag kommer ändock behöva boosterdos om blir biten av rabiessmittad hund, men är inte i samma livsfara som ovaccinerade.
Citera
2022-02-09, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Så din rekommendation är att alla hundbitna genast vaccinerar sig? Eller?

För det är inte så självklart i Sverige att när en rädd eller aggressiv eller beteendeförändrad hund avlivas att dess hjärna skickas för undersökning för ev rabies. Och om ägaren inte ens talar om för veterinär eller andra människor i omgivningen att hunden är en importhund, hur ska man veta om/när man ska vaccinera sig?

Och när du väl fått symtom är det för sent att vaccinera sig, då är du dödsdömd.

I och med att jag träffar många okända hundar på daglig basis är jag vaccinerad mot rabies. Jag kommer ändock behöva boosterdos om blir biten av rabiessmittad hund, men är inte i samma livsfara som ovaccinerade.
Ja om man är rädd för rabies så är min rekommendation att vaccinera sig först efter hundbett. En spruta i varje axel tre gånger under loppet av en månad.
Problemet är ett icke problem så här dags. Rabies kan oftast och enklast liknas vid dödlig avtändning på bensodiazepiner och alkohol.

Utvecklar man rabies utan antikroppar så är det bara att fylla sig själv kramplösande mediciner som benso, barbiturat och syrgas.
Med antikroppar men otillräcklig mängd p.g.a. t.ex. gamla vaccinationer så får man Dumb Rabies, ungefär som Galna ko-sjukan. Inte så farligt.

Citat:
Paralytic (or dumb) rabies accounts for approximately 20% of the total number of human cases. This form of rabies runs a less dramatic but longer course than the furious form. There is flaccid muscle weakness in the early onset of infection, starting at the site of the bite or scratch, followed by gradual paralysis.
Citera
2022-02-09, 12:01
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ja om man är rädd för rabies så är min rekommendation att vaccinera sig först efter hundbett. En spruta i varje axel tre gånger under loppet av en månad.
Problemet är ett icke problem så här dags. Rabies kan oftast och enklast liknas vid dödlig avtändning på bensodiazepiner och alkohol.

Utvecklar man rabies utan antikroppar så är det bara att fylla sig själv kramplösande mediciner som benso, barbiturat och syrgas.
Med antikroppar men otillräcklig mängd p.g.a. t.ex. gamla vaccinationer så får man Dumb Rabies, ungefär som Galna ko-sjukan. Inte så farligt.

Inte så farligt...

Var kommer den källan ifrån?

Med tanke på att rabies är en av de sjukdomar som statiskt sett har allra högst dödlighet får du gärna komma med en länk till något som styrker dit påstående och backas upp med vetenskapliga källor.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/rabies

Det finns en extremt liten grupp som har överlevt rabies och inte ens forskavärlden har fullt ut knäckt gåtan om hur det gått till.
Citera
2022-02-10, 05:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Inte så farligt...

Var kommer den källan ifrån?

Med tanke på att rabies är en av de sjukdomar som statiskt sett har allra högst dödlighet får du gärna komma med en länk till något som styrker dit påstående och backas upp med vetenskapliga källor.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/rabies

Det finns en extremt liten grupp som har överlevt rabies och inte ens forskavärlden har fullt ut knäckt gåtan om hur det gått till.

Ni har båda rätt.

Stämmer att det är näst intill 100% dödligt om patienten har fått symtom. Då sövs man ner för att få dö i frid lugnt och stilla. Däremot kan man klara sig helskinnad om man snabbt kommer under läkarvård. Grundlig sårtvätt, vaccin och immunglobulin är vad som ges.

Enligt SVA:
"Människor som misstänks ha smittats av rabies bör snabbt uppsöka läkare. Om människor omedelbart behandlas efter bett eller slickningar av ett rabiessmittat djur kan sjukdom nästan alltid förhindras. Omedelbar omfattande sårtvätt är en viktig åtgärd liksom förebyggande injektionsbehandling."

Bra att veta, tvätta såret och bums iväg till läkare så går det vägen.

Här finns en del råd också hur man ska gå tillväga med ett rabiessmittat djur.
https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/rabies/

Profylax och behandling:
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/rabies/

Ett fall finns beskrivet där en patient klarat sig efter att ha utvecklat symtom, sannolikt med hjälp av djup sedering med en hel cocktail av narkosmedel och virushämmare. Det var en 15-årig flicka, som inte blev fullt återställd men klarade livhanken. Det är det enda fall jag hittat:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15958806/

Edit: Här hittade jag lite mer om överlevare:
https://www.scientificamerican.com/article/jeanna-giese-rabies-survivor/
"Rabies is 100 percent preventable with vaccinations if patients receive them before the onset of symptoms, including hallucinations, delirium, muscle spasms, paralysis and hydrophobia. "
Senast redigerad av SmurfSmurf 2022-02-10 kl. 06:00.
Citera
2022-02-11, 23:52
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:

Trams, rabies har 99.9% dödlighet, dvs den sjukdom med högst mortalitet som vi vet om. Så vitt jag vett har en flicka överlevt.

Det är tyvärr inte en fråga om utan när det kommer ske i Sverige. Vi har haft några fall på djur, mer eller mindre officiella. Det är en plågsam död för alla som drabbas. Att importera djur (hundar) från shelters i Sydeuropa (och andra ställen för den delen) är så jävla korkat så man borde fan lobotomeras om man gör det och det är inte bara pga av rabies men det är det som förr eller senare kommer drabba någon människa. Det finns andra jävligt läskiga zoonoser men just rabies är den värsta.
Citera
2022-02-12, 00:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Du har redan fått svar, att har man utvecklat symtom är man körd. Däremot har du rätt i att man ska skynda sig till läkare efter bett och bli vaccinerad mm, så klarar man sig.

Blev nyfiken och forskade lite mer.

Dumb rabies är lika dödlig den, men det tar längre tid och döden är inte lika dramatisk som vid furious rabies.

"The paralytic form, also known as dumb or apathetic rabies, makes up one in five cases. The patient is characteristically quiet and lucid throughout. The course of the illness is a little more prolonged, beginning with tingling or paralysis of the bitten limb.

The patients often complain of headaches and fever at first. The paralysis is flaccid in nature, beginning with the muscles nearest the wound, and extending upwards to cause quadriplegia. For this reason, dumb rabies may lead to misdiagnosis as the post-viral autoimmune polyneuropathy called Guillain-Barré syndrome (GBS).

Finally, the patient lapses into a coma after about ten days, which ends in death after a variable period, depending on the level of care. Death is due to respiratory weakening and arrest of breathing."

Läs om de två formerna här: https://www.news-medical.net/health/Furious-Rabies-vs-Dumb-Rabies.aspx
Citera
2022-02-12, 00:45
Medlem
neuron-drones avatar
Folk pratar om gathundar, men det är samma problem när man importerar avelshundar och -katter. Har insikt i kattuppfödning och herregud vad kattsjukdomar man fått in pga man vill ha in fina avelsdjur. Det förekommer smuggling med fel stamtavlor här, så det är inte som att sunkiga gathundar är sämre dokumenterade.

Man dör inte om man får in aggressiva arter av ringorm. Men får du in ringorm av ditt importdjur kan du bli tvungen att slänga hela ditt bohag. Allt som är mjukt. Sporerna lever i tio år. Några i kattbranschen smittade mig som smittade min gamla katt. Jag lyckades dock få bort eländet utan att kasta saker.

När vi tog in vår hund fick den gå hos veterinären i hemlandet och sedan i Sverige. Sedan kollade vi personligen henne för säkerhets skull. Jag tror att man redan skulle upptäckt rabies men man vill inte ha in mask och elände. Ska säga att allt från kollen i Spanien stämde. Hon hade okänd ålder och alla veterinärer satte samma åldersbedömning på henne. Det är synd om det inte alltid går rätt till. För bara för det gjorde det för oss så tror man att det inte finns anledning att fuska. Det är inte dyrt med veterinär och rabiesspruta, några tusen bara. Det blir nästan dyrare att förfalska papper.

Tycker det är skrämmande slött med koll av djur för rabies i och med att det är allvarligt. Det är ju även ens egna djur, när man reser med det på semester. Då är det ju bra om papprena är oförfalskade.

Men det är ju så när man vill ha fri rörlighet. Då hinner man inte vänta på djur i karantän.

Vad gäller rabies är det ändå inte så stor risk, för det sprider sig inte till många. Säg att man tagit in en rabieshund. Det är mycket troligt att hunden får symptom innan man själv får det. Så om hunden går bort i rabies har man troligen tid att vaccinera sig och de som haft med hunden att göra.

Det värsta vore om det spred sig till vilda djur, då har man ju noll koll mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in