2022-02-08, 17:35
Medlem
Her kan dere lese mer om TOR nettverket

https://no.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymitetsnettverk)
Citera
2022-02-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, altså du logger deg på nettverksruteren med din egen maskin sin ip-adresse.
Sporingsbeskyttelse som TOR og proxyer beskytter ruterens ip, men ikke din egen.
Med mindre jeg har misforstått totalt.

Jeg har ikke så mye peiling, men, når flere bruker samme ruter, så har hver bruker sin egen unike ip-adresse. Slik har jeg forstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Du kan også laste ned TOR med en falsk ip adresse.

Hva datamaskinen lagrer av info om TOR har jeg ikke kompetanse til å svare på.

Javel. Hvordan skaffer du deg den første falske ip-adressen da, som du igjen bruker for å logge deg på tor, da bruker du tor til å gi deg enda en falsk ip-adresse for å skjule den falske du allerede har.

Jeg har oppfattet det slik, at man bruker tor fordi at nett-aktiviteten din mens du er logget på tor, ikke skal kunne spores tilbake til deg.

Fordi at politiet ikke skal kunne spore aktiviteten til dataenheten du brukte, og dermed til deg.

Men finner politiet dataenheten du brukte til å logge på tor, så finner de aktivitetene dine også.

Men jeg gir meg nå. Det er slik jeg tror det er. Men jeg tar ofte feil da.
Citera
2022-02-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har ikke så mye peiling, men, når flere bruker samme ruter, så har hver bruker sin egen unike ip-adresse. Slik har jeg forstått det.

Javel. Hvordan skaffer du deg den første falske ip-adressen da, som du igjen bruker for å logge deg på tor, da bruker du tor til å gi deg enda en falsk ip-adresse for å skjule den falske du allerede har.

Jeg har oppfattet det slik, at man bruker tor fordi at nett-aktiviteten din mens du er logget på tor, ikke skal kunne spores tilbake til deg.

Fordi at politiet ikke skal kunne spore aktiviteten til dataenheten du brukte, og dermed til deg.

Men finner politiet dataenheten du brukte til å logge på tor, så finner de aktivitetene dine også.

Men jeg gir meg nå. Det er slik jeg tror det er. Men jeg tar ofte feil da.

Det finnes mange tjenester som tilbyr falsk ip adresse, såkalt VPN
Citera
2022-02-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det finnes mange tjenester som tilbyr falsk ip adresse, såkalt VPN

Men du må ha en ekte ip-adresse koblet opp til en ekte id for å logge på nettet først, og så kan kjøpe deg vpn-tjenester.

Der er vi i gang igjen.

Jeg stopper nå. Du har sikkert rett.
Citera
2022-02-08, 18:05
Medlem
Citat:
Men du må ha en ekte ip-adresse koblet opp til en ekte id for å logge på nettet først, og så kan kjøpe deg vpn-tjenester.

Der er vi i gang igjen.

Hva kom først. Høna eller egget
Citera
2022-02-08, 18:14
Medlem
Kryptogutten blir så godt som renvasket i siste krimpod.
Citera
2022-02-08, 18:16
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Der er vi i gang igjen.

Jeg tror de som sitter i "andre enden", om det er TH selv, eller hvem det er, har benyttet nye ubrukte maskiner koblet til nye ubrukte telefoner og som har falskt simkort. 4g på telefonen brukes til å generere wifi som brukes på datamaskinen. Og så har de benyttet TOR og alt det der.
Maskinene tilintetgjøres etter bruk. Blir tilnærmet umulig å finne ut av.
Maskinene og smart-telefonene kan kjøpes på butikken og registreres i falskt navn, eller TH kan ha kjøpt de i Kina uregistrert.
Senast redigerad av Skaanseth 2022-02-08 kl. 18:20.
Citera
2022-02-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Kryptogutten blir så godt som renvasket i siste krimpod.

Ja, og det giver et lille håb om, at politiet er ved at være i mål - når de går ud med den info midt i efterforskningen.
Senast redigerad av rlk73 2022-02-08 kl. 18:35.
Citera
2022-02-08, 18:32
Medlem
Farkostens avatar
Citat:

Der er vi i gang igjen.

Man må kjøpe et edb-anlegg, skaffe et modem man plugger til telefonlinja. Så legger man inn innstillinger og ringer opp internett. Sitter man mye på dataen, blir det fryktelig dyrt. Og hvis noen ringer, så blir man kastet ut av internett. Da kan man få lagt inn ISDN-linje, så kan man surfe uavbrutt på internettet. Men dette koster enda mer.
Citera
2022-02-08, 18:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Der er vi i gang igjen.

Hovedpoenget må vel være at "motparten" i denne saken ikke kan spores "i blinde", altså
at man må ha en mistenkt person først, og deretter sjekke hva h*n foretar seg med sin(e) enhet(er).

La oss si da at TH er "motpart", og tar med seg sin hemmelige iPhone eller iPad og kjører
til Majorstua en dag i juli 2019 for å sende en kryptert epost til sin advokat. Der logger han
seg på det åpne nettverket til en kafé, kobler seg på med VPN og sender eposten.

Hvis politiet nå hadde span på TH, og kunne notere seg noenlunde tidspunkt for påloggingen, og
dernest fikk tilgang via nettverkseleverandøren til loggen fra denne kaféen sin wifi, så ville de såvidt
jeg forstår, kunne se de egne ip'ene til alle enheter som hadde vært pålogget, og på hvilke tidspunkt.
Gitt at det er en alvorlig straffesak, tror jeg politiet ville kunne få en rettslig kjennelse til å kreve
slike trafikklogger utlevert. Selv om de kanskje ikke ville kunne finne ut konkret hva som ble sendt
vil de kunne se at enhet X logger seg på klokken tt:mm:ss, kobler seg opp til en VPN-server, sender
kryptert materiale, og logger seg av igjen.

Det vi vet er at politiet startet hemmelig etterforskning sommeren 2019. Jeg er usikker på om
den kom i gang før kontakten med "motparten" gjenoppsto. Men hvis den gjorde det, vil jeg tro
de har hatt span på TH 24 timer i døgnet. Jeg vil tro de har hatt folk i bil i nærheten hele tiden.
Jeg vil også tro de har hatt full kontroll på all digital trafikk i området rundt huset, og i området
rundt arbeidsplassen.

Jeg kan ikke se for meg at politiet har underslått muligheten for at TH er "motpart", og at
hypoteseskiftet potensielt kunne føre til fornyet kontakt.
Citera
2022-02-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Jeg tror de som sitter i "andre enden", om det er TH selv, eller hvem det er, har benyttet nye ubrukte maskiner koblet til nye ubrukte telefoner og som har falskt simkort. 4g på telefonen brukes til å generere wifi som brukes på datamaskinen. Og så har de benyttet TOR og alt det der.
Maskinene tilintetgjøres etter bruk. Blir tilnærmet umulig å finne ut av.
Maskinene og smart-telefonene kan kjøpes på butikken og registreres i falskt navn, eller TH kan ha kjøpt de i Kina uregistrert.

Ja noe lignende det du skisserer. Jeg tror at selv om politiet knekker krypteringene, så vil man komme til en falsk eller stjålet eller faked id.

Man må finne datautstyret som er brukt. Og det burde GM ha ødelagt etter hvert.

Med mindre GM er eksepsjonelt gnien og grådig, og har gått for gjenbruk av utstyret.

Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Man må kjøpe et edb-anlegg, skaffe et modem man plugger til telefonlinja. Så legger man inn innstillinger og ringer opp internett. Sitter man mye på dataen, blir det fryktelig dyrt. Og hvis noen ringer, så blir man kastet ut av internett. Da kan man få lagt inn ISDN-linje, så kan man surfe uavbrutt på internettet. Men dette koster enda mer.

Dette forsto jeg ingenting av.

Kan vi ikke skifte tema.
Citera
2022-02-08, 18:44
Medlem
Farkostens avatar
Citat:

Dette forsto jeg ingenting av.

Kan vi ikke skifte tema.

Joda, såklart Måtte bare fortelle litt om internett i gamledager. Fastslår i samme slengen at jeg sannsynligvis er eldre enn deg. Hehe

Hva slags adresse kan ha blitt brukt til å sende mail til Holden?
skumlekryptobanditter@motparten.no ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in