2022-02-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Ursäkta men, Hahaha. 😁
De enda knepiga aktiviteterna på Muskö är väl möjligen om militären har något för sig. Är rätt säker på att de inte bortförd norska gubbar iallafall.

Det som däremot är märkligt är att det inte har rapporterats om detta. Jag är i min sommarstuga på Muskö och har inte hört ett ljud om det.

Om gubben är så rädd för tunnlar att han tar vägen om Sverige för att slippa dom så lär han inte ha åkt i Muskötunneln frivilligt. Den är nog rejält läskig om man har den minsta tendens till klaustrofobi eller skräck för tunnlar.
Ja det där motsäger ju att han själv skulle kört dit, om det nu stämmer att han har/hade tunnelfobi.
När jag var liten hade en kompis landställe på Muskö. Jag följde med dit någon gång sen vägrade jag.
Tunneln är så djup att det slår lock för öronen, det luktar konstigt och den är otroligt lång. Hu😱
Citera
2022-02-08, 12:48
Medlem
T-Paxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Ja det där motsäger ju att han själv skulle kört dit, om det nu stämmer att han har/hade tunnelfobi.
När jag var liten hade en kompis landställe på Muskö. Jag följde med dit någon gång sen vägrade jag.
Tunneln är så djup att det slår lock för öronen, det luktar konstigt och den är otroligt lång. Hu😱

Ja, jag skulle säga att det är i stort sett omöjligt att ta sig genom muskötunneln med tunnelfobi.
Lång, trång, mörk och fuktig.
Citera
2022-02-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är ochså en märklig bil för en privatperson i Norge eller var han hantverkare ?
En ny Isuzu D-Max kostar 750.000 norska !
Dom flesta bilar av denna modell i Norge är företagsägda.
Den har grön registreringsskylt vilket betyder att den är (som du skriver) reggad som "varubil", Norges motsvarighet till våran lastbilsregistrering. Tror det brukar vara ungefär halva inköpspriset på bilar med den registreringen jämfört med om man köper samma bil som privatperson.
Inte så konstigt val av bil om man inte har familj, för då får man ju bilen för halva priset om man fifflar lite.
Citera
2022-02-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ja, jag skulle säga att det är i stort sett omöjligt att ta sig genom muskötunneln med tunnelfobi.
Kan det vara så att han skulle köpa något på Muskö, knappade in det på GPSen och förväntade sig att det skulle vara bro ut? När han insåg att det var tunnel så var det för sent och han fick panik och flippade ut? Hamnade där han gjorde när han körde runt och febrilt letade efter alternativ väg från ön?
Citera
2022-02-08, 12:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoggi2k
Den har grön registreringsskylt vilket betyder att den är (som du skriver) reggad som "varubil", Norges motsvarighet till våran lastbilsregistrering. Tror det brukar vara ungefär halva inköpspriset på bilar med den registreringen jämfört med om man köper samma bil som privatperson.
Inte så konstigt val av bil om man inte har familj, för då får man ju bilen för halva priset om man fifflar lite.

Ok, det förklarar saken
Grön skylt i Norge är mao en svensk lätt lastbil.
Citera
2022-02-08, 13:04
Medlem
Citat:
När jag läste Barabbas av Pär Lagerkvist och Barabbas gömde sig (eller vad han nu gjorde där) i katakomberna i Rom, tänkte jag på Muskö-tunneln.
* Läsvärd bok förövrigt
Citera
2022-02-08, 13:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, körtid mellan samtliga destinationer överstiger med råge normal körtid.

Kan den som körde bilen ha letat efter lämpliga dumpningsplatser för ett lik och bilen?

Har en gärningsperson chansat på att få upp låset, har han varit i området tidigare men innan bommen kom på plats?

Kan den fällda tallens krona syftat till att dölja bilen från en väg?

Varför värdesaker i bilen?

Inte normalt att använda kontanter vid husköp, särskilt inte 17000 kronor i handpenning om huset kostade 600000 kronor.

Hur kunde grannen veta att Terje hade 17000 kronor på sig, och det där med att Terje tar vägen via Sverige på grund av tunnlarna är bara så dumt att det inte går att tro på. Varför är grannen Helge så insatt i vilken väg Terje skulle köra och hur mycket pengar han hade på sig?

Finns det bevis på att Terje fick huset i Norge eller är det endast Helges ord?

Jag tror att någon begick ett stort misstag, nämligen att köra Terjes bil genom en av Sveriges längsta biltunnlar, Terje kör givetvis inte ut till Muskö när han gjorde sig besväret att ta omvägen via Sverige på grund av de norska tunnlarna.

Jag tippar på att Terje har grävts ner i närheten av sin bostad, bilen är ett villospår.

Var det 17.000 Norska kronor ? Från Bankomat eller bara på basis av vad grannen påstår.
Mycket mysko, varför skulle han berätta för grannen att han tagit ut 17.000 utan att berätta vad han skulle ha dom till ? Om han nu inte alls åkte fel väg utan hade "ärende" i Stockholm för att tex
köpa något till stuga i Nordnorge, men helt ärligt vilken butik eller privat Blocket säljare skulle acceptera Norska kontanter ? Värmland only.
Citera
2022-02-08, 13:12
Medlem
Lakus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Uppgiften om att Terje ringt och talat med anhöriga i början av bilresan och då låtit normal, var kommer den uppgiften ifrån? Är det från Efterlyst?
Stämmer bra. Han var på glatt humör enligt polisen.
Citera
2022-02-08, 13:13
Medlem
SkuttCobains avatar
Finns det någon böggubbe på Lidingö som har sommarstuga på Muskö mån tro? Tänkte att det var en homodate som gick lite fel.

AB länkarna verkar inte funka längre så jag svamlar i mörker!
Citera
2022-02-08, 13:24
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoggi2k
Kan det vara så att han skulle köpa något på Muskö, knappade in det på GPSen och förväntade sig att det skulle vara bro ut? När han insåg att det var tunnel så var det för sent och han fick panik och flippade ut? Hamnade där han gjorde när han körde runt och febrilt letade efter alternativ väg från ön?

Det är väl ungefär 2 mil från Muskötunneln till Kanada där han hittades.
Man åker nog inte så långt nordost dvs från fastlandet och letar efter om ön har ytterligare någon fastlandsförbindelse - vilken den inte har - utan att kontrollera i sin telefon.

Det finns många korsningar och avfarter på Muskö man måste ta "rätt" väg i innan man hamnar vid bommen till Kanada.
Citera
2022-02-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är väl ungefär 2 mil från Muskötunneln till Kanada där han hittades.
Man åker nog inte så långt nordost dvs från fastlandet och letar efter om ön har ytterligare någon fastlandsförbindelse - vilken den inte har - utan att kontrollera i sin telefon.

Det finns många korsningar och avfarter på Muskö man måste ta "rätt" väg i innan man hamnar vid bommen till Kanada.
Jag menar alltså att han kan ha fått en psykos från tunneln och kört runt i panik helt slumpartat.
Citera
2022-02-08, 13:39
Medlem
Scientologys avatar
Tunt med info om Terje

När en försvunnen person återfinns brukar detta tillkännages vare sig personen är avliden eller inte. Här har vi fått en artikel om en försvunnen person som sedan försvunnit. Det ger ett litet konstigt eko.

Har sökt lite efter Terje men inte funnit något speciellt av värde. Det finns en Hortens Hundeklubb i Nykirke men den ser ut att drivas av en helt annan Terje Johansen osv.

Stugan han köpte https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=246641100
Terjes bil? https://bilregnr.info/hvem-eier-bilen/LJ61881 Står att den är gråfärgad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in