2022-02-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är krossat glas och inte pudersnö.
Härdat glas blir ju till bitar som är några millimeter stora när det krossas, det där som syns på bilstolen är ju mer som ett puder. I klippet från Aftonbladet så säger vittnet att bildörren stod öppen när han hittade den, så ganska säker på att det har snöat in.
Men ser dock ut som att förarrutan saknas eller är nedrullad...
Citera
2022-02-08, 11:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukfursten
Om det faktiskt stämmer att det är Terjes osnörade långkörarskor som står i bilen måste ju Terje ha kört bilen själv ända till Muskö. Därefter har han bytt till vanliga skorna innan han lämnat bilen.

För om bilen skulle blivit stulen i ett tidigare skede hade ju skorna inte stått kvar vid pedalerna. Man hade ju kastat ut dem eller åtminstone slängt dem i passagerarsätet eller i baksätet.

Precis det har jag också tänkt. Eftersom Terjes skor låg vid pedalerna borde just Terje suttit vid ratten och där bytt till ytterskor, kängor eller liknande innan han gav sig iväg från bilen.
Lite mindre sannolikt att någon annan kört med löst liggande skor där eller kastat dit dem när bilen parkerats.

Kan Terje ljugit för sin granne Helge och istället köpt ett fritidshus på Kanada, Muskö?
Har gått igenom köpta hus där under 2021 men inte hittat hans namn som köpare någonstans. Skärgårdshus så pass nära Stockholm kostar också betydligt mer än 600.000 Nkr, även om det skulle vara väldigt litet.

Hade han tänkt sig att hyra ett hus där istället? För 17´svart? Fått felkod till bommen?
Ligger han död i ett hus där ute någonstans runt bilen? Naturlig död?
Citera
2022-02-08, 11:16
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukfursten
Om det faktiskt stämmer att det är Terjes osnörade långkörarskor som står i bilen måste ju Terje ha kört bilen själv ända till Muskö. Därefter har han bytt till vanliga skorna innan han lämnat bilen.

För om bilen skulle blivit stulen i ett tidigare skede hade ju skorna inte stått kvar vid pedalerna. Man hade ju kastat ut dem eller åtminstone slängt dem i passagerarsätet eller i baksätet.
Eller (om skorna är hans?) blivit flyttade tillbaka till pedalerna.
Citera
2022-02-08, 11:16
Medlem
Vi är väldigt bortskämda med publika register i Sverige.
Finns det något sätt att kontrollera mot norska myndigheter om Terje dödförklarats?
Citera
2022-02-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Precis det har jag också tänkt. Eftersom Terjes skor låg vid pedalerna borde just Terje suttit vid ratten och där bytt till ytterskor, kängor eller liknande innan han gav sig iväg från bilen.
Lite mindre sannolikt att någon annan kört med löst liggande skor där eller kastat dit dem när bilen parkerats.

Kan Terje ljugit för sin granne Helge och istället köpt ett fritidshus på Kanada, Muskö?
Har gått igenom köpta hus där under 2021 men inte hittat hans namn som köpare någonstans. Skärgårdshus så pass nära Stockholm kostar också betydligt mer än 600.000 Nkr, även om det skulle vara väldigt litet.

Hade han tänkt sig att hyra ett hus där istället? För 17´svart? Fått felkod till bommen?
Ligger han död i ett hus där ute någonstans runt bilen? Naturlig död?

Fast det här med husköpet måste ju åtminstone norsk polis ha kontrollerat. Det borde inte komma som en överraskning att hans bil återfinns på Muskö om han nu köpt hus där. Nej, det här luktar psykisk ohälsa lång väg. Jag gissar att han blivit psykotisk. I hans hjärna var säkert färden till Muskö, kraschandet av bilen och fällandet av trädet logiskt.

Lite påminner det om den där amerikanske unge mannen som körde mot föräldrahemmet i snigelfart och satt still i bilen och glodde i timmar tills han slutligen kraschade bilen ned i vatten och själv försvann.
Citera
2022-02-08, 11:30
Medlem
Hegamons avatar
Vägbommen har kommit till för att förhindra ökande trafik till området som medfört mycket nedskräpning, motorstölder och inbrott i hus. Vansinnesfärder med bil och motorcyklar har förekommit på Muskövägen. Det har skapats bränder. Ungdomar har varit aggressiva vid tillsägelser. Stölder av båtmotorer har förekommit. Där är en bil med flak nog bra att ha. Vägbommen kan forcerats för att en sak skulle stjälas.

17 000 skulle kunna varit till att köpa något. Sedan blev han rånad/mördad? och bestulen på sin bil. Eftersom jag antar att Terje borde varit rädd om sin bil, så tror jag ej det är han som forcerad vägbommen genom att använda bilen som murbräcka. Det är inte säkert det är tjuven som sågat ner trädet. Jag undrar om det inte är någon som bara velat förhindra fortsatt användning av bilen, till polisen dök upp? Märkligt att polisen inte agerade snabbare!

Här är bild på vad jag tror är den omtalade vägbommen:
https://muskobladet.se/vagbom-pa-kanada-2021-03/
Senast redigerad av Hegamon 2022-02-08 kl. 11:39.
Citera
2022-02-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vägbommen har kommit till för att förhindra ökande trafik till området som medfört mycket nedskräpning, motorstölder och inbrott i hus. Vansinnesfärder med bil och motorcyklar har förekommit på Muskövägen. Det har skapats bränder. Ungdomar har varit aggressiva vid tillsägelser. Stölder av båtmotorer har förekommit. Där är en bil med flak nog bra att ha. Vägbommen kan forcerats för att en sak skulle stjälas.

Eftersom jag antar att Terje borde varit rädd om sin bil, så tror jag ej det är han som forcerad vägbommen genom att använda bilen som murbräcka. 17 000 skulle kunna varit till att köpa något. Sedan blev han rånad/mördad? och bestulen på sin bil. Det är inte säkert det är tjuven som sågat ner trädet. Jag undrar om det inte är någon som bara velat förhindra fortsatt användning av bilen, till polisen dök upp? Märkligt att polisen inte agerade snabbare!
Fast såga ner ett träd för att förhindra det? Vem går omkring med motorsåg?
Vore det inte enklare att pysa ur luften ur alla däck eller hugga en kniv i alla däck? Kniv kan alla ha, tex i bagaget på bilen utan att det ser skumt ut….

Trädet är verkligen mystiskt…
Citera
2022-02-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vore det inte enklare att pysa ur luften ur alla däck eller hugga en kniv i alla däck? Kniv kan alla ha, tex i bagaget på bilen utan att det ser skumt ut….

Precis. Det är väldigt mycket som är märkligt. Jag tror fortfarande på ett frivilligt försvinnande. Någon form av psykos. Har han gett sig tillkänna är det, och har varit en ickenyhet. Skulle kunna förklara den borttagna artikeln.
Citera
2022-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Jag tror de sågade ned trädet, med syftet att trädet skulle hamna med kronan på bilen. Då skulle trädets krona dolt bilen uppifrån. Men trädet föll inte riktigt som de tänkt.
Citera
2022-02-08, 12:26
Medlem
T-Paxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag tror han har blivit bortförd. Mycket knepigt folk och aktiviteter på muskö,

Ursäkta men, Hahaha. 😁
De enda knepiga aktiviteterna på Muskö är väl möjligen om militären har något för sig. Är rätt säker på att de inte bortför norska gubbar iallafall.

Det som däremot är märkligt är att det inte har rapporterats om detta. Jag är i min sommarstuga på Muskö och har inte hört ett ljud om det.

Om gubben är så rädd för tunnlar att han tar vägen om Sverige för att slippa dom så lär han inte ha åkt i Muskötunneln frivilligt. Den är nog rejält läskig om man har den minsta tendens till klaustrofobi eller skräck för tunnlar.
Senast redigerad av T-Pax 2022-02-08 kl. 12:45. Anledning: Stavfel
Citera
2022-02-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
En kompis ringde medan efterlyst gick i torsdags, så jag önskar få några klargöranden som jag dessvärre missade när programmet gick.
- Var det så Terje hade någon kompis/granne/inneboende som han berättat för om husaffären, samt att han skulle ta med 17.000 kr i kontanter på sin resa?
- Var det så att Terje under bilfärden ringt flera av sina vänner och varit glad och trevlig och berättat om den aktuella fastighetsaffären? Vet man om han under dessa telefonsamtal gav sken av att vara på väg norrut i Norge?
- Bilen låg nere i en mindre bergsskreva vid vad som såg ut att vara en vändplan. Och bakom bilen hade någon fällt en tall. Men bilen var på inget sätt övertäckt? Brukar du passa på och fälla en tall när du dumpar bilar? Men visst...snyggt sågat var det, som någon påpekade..

1: Terje hade en hyresgäst, oklart om han berättat för honom om planerna, han berättade för sin närmsta granne att han skulle åka genom Sverige på grund av tunnelfobi, han hade nog också berättat att han hade 17 000 med sig.

2:Kommer ej ihåg, tror det var inkommande samtal han svarat på och att han ej ringt några samtal under färden. Personerna tyckte att han lät som vanligt.

3: Visst var en bild med i programmet innan trädet var nersågat? Tyckte det låg nerkört bakom bilen och ej avsågat...
Citera
2022-02-08, 12:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Enligt information här i tråden är tunneln till hans nya stuga mycket längre, om det nu stämmer. Så något stämmer inte här.

Polisen lät alltså en relativt ny Isuzu med värdesaker i bilen stå övergiven och nedkörd i ett dike i nästan en månad? På ett ställe man måste bryta upp en bom för att ta sig till?

Vad fan är det här...

Det är ochså en märklig bil för en privatperson i Norge eller var han hantverkare ?
En ny Isuzu D-Max kostar 750.000 norska !
Dom flesta bilar av denna modell i Norge är företagsägda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in