2022-02-08, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vanlig influesa drabbar 2-15 procent av befolkningen under, låt oss säga, en 15 veckors period. Det blir mellan 13 000 och 100 000 människor i veckan.

Omikron är inte dödligare än vanlig influensa, snarare är varianten något mindre dödlig än vanlig influensa, typ (1,5 promille), om man också räknar in effekten av vaccinerna, även fast den, inte, kan jämföras med en förkylning i allvarlighet.

Men Omikron varianten kan jämföras med en vanlig förkylning när det kommer till smittsamheten, så, nästan hela befolkningen kommer, snart att ha haft Omikron, därav temporärt, höga dödstal.

Snart, kommer vi att, förhoppningsvis, att komma ner till en smittspridning som ligger lägre än 100 000 smittade per vecka, ja rentav ner till till bara 13 000 smittade i veckan. Då kommer också dödstalen att börja sjunka efter några veckor.

Jag ser fram emot morgondagen och att vi åter kan börja leva normalt, bara med den skillnaden att ytterligare ett virus kommer att cirkulera i bakgrunden. Kanske får alla vaccinera sig en gång om året, ksnske bara de äldsta och riskgrupper, vi får se. Men skönt kommer det att bli!

Vaccin borde inte vara krav för någon i arbetsför ålder från och med nu.

Däremot inför hösten gratis vaccin till alla som önskar och rekommendation till alla äldre och riskgrupper. Hur vården gör får väl tas i särskild ordning, där behöver det kanske finnas särskilda regler.
Citera
2022-02-08, 10:46
Medlem
Citat:
Vanlig influesa drabbar 2-15 procent av befolkningen under, låt oss säga, en 15 veckors period. Det blir mellan 13 000 och 100 000 människor i veckan.

Omikron är inte dödligare än vanlig influensa, snarare är varianten något mindre dödlig än vanlig influensa, typ (1,5 promille), om man också räknar in effekten av vaccinerna, även fast den, inte, kan jämföras med en förkylning i allvarlighet.

Men Omikron varianten kan jämföras med en vanlig förkylning när det kommer till smittsamheten, så, nästan hela befolkningen kommer, snart att ha haft Omikron, därav temporärt, höga dödstal.

Snart, kommer vi att, förhoppningsvis, att komma ner till en smittspridning som ligger lägre än 100 000 smittade per vecka, ja rentav ner till till bara 13 000 smittade i veckan. Då kommer också dödstalen att börja sjunka efter några veckor.

Jag ser fram emot morgondagen och att vi åter kan börja leva normalt, bara med den skillnaden att ytterligare ett virus kommer att cirkulera i bakgrunden. Kanske får alla vaccinera sig en gång om året, ksnske bara de äldsta och riskgrupper, vi får se. Men skönt kommer det att bli!

Personligen tror jag tyvärr inte det kommer bli som vanligt igen på samma sätt som det inte blev normalt i världen efter 9/11.

Covid-19 kommer leva kvar länge vid demonstrationer och konspirationsteorier hos vissa grupper.

Det Covid-19 gjorde var att gruppen som håller på med konspirationsteorier så problemet som fanns innan (QAnon, Truthers osv) kommer bara bli större.
Citera
2022-02-08, 11:11
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Personligen tror jag tyvärr inte det kommer bli som vanligt igen på samma sätt som det inte blev normalt i världen efter 9/11.

Covid-19 kommer leva kvar länge vid demonstrationer och konspirationsteorier hos vissa grupper.

Det Covid-19 gjorde var att gruppen som håller på med konspirationsteorier så problemet som fanns innan (QAnon, Truthers osv) kommer bara bli större.

Först jämför du 9/11 terrorattentatet med Covid-19 smittan.
Sen placerar du kritiker till hur man skött denna epidemi i olika konspirations-grupper.
Då kan vi väl lägga ner alla haveriutredningar när något gått åt helvete.
Ännu ett paradexempel i ämnet skjut visselblåsarna.
Citera
2022-02-08, 11:15
Medlem
Saxat från SVT. ”Snuva”.

Citat:
När den första vågen bröt ut behandlade sjukhusen covidpatienterna utifrån tidigare kunskaper från liknande luftvägsvirus. Det skulle visa sig att covid-19 var något som de inte sett förut.

– Vi trodde att det vi behövde få patienten på ecmo-behandling, sedan får patienten läka ut infektionen, tillfriskna och åka hem. Men det skulle visa sig att covidinfektionen var mycket mer elak mot lungvävnanden, säger Lars Falk, verksamhetschef på Ecmo-centrum på Karolinska sjukhuset i Solna.
Citera
2022-02-08, 11:50
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Saxat från SVT. ”Snuva”.

Historie-reviderad UTVÄRDERING....?

Karolinska medger nu alltså att man felbehandlade Covid patienter.
Här klippet från idag:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/supervarden-pa-karolinska-sjukhusets-ecmo-avdelning-det-har-lardomarna-fran-pandemin
Att jämföra med den stora varningen den 31 mars 2020 från New York:
https://www.youtube.com/watch?v=k9GYTc53r2o

Och här förvränger SVT informationen och publicerar detta som "alla ovaccinerade", vilket var ganska naturligt i våg 1 och 2 innan vaccinerna kom, samt att Karolinska var sena med att ändra till syrgasgrimma under högt tryck.

SKa vi klassa detta som fake news eller historierevision för att rädda olika arslen i svensk sjukvård...

P.S - separat tråd i just detta här: (FB) SVT, alla på ECMO har varit ovaccinerade
Senast redigerad av vinland 2022-02-08 kl. 11:53.
Citera
2022-02-08, 11:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Först jämför du 9/11 terrorattentatet med Covid-19 smittan.
Sen placerar du kritiker till hur man skött denna epidemi i olika konspirations-grupper.
Då kan vi väl lägga ner alla haveriutredningar när något gått åt helvete.
Ännu ett paradexempel i ämnet skjut visselblåsarna.
Tycker du verkligen att Kalmar2004 jämför 9/11 med Covid-19?
Det ser väl mera ut som att det är följderna av dessa två händelser Kalmar2004 jämför.
Det finns säkert många olikheter vad gäller vilka följder dessa två händelser kommer att låta världen leva vidare med, men jag tror de flesta är överens om att det blev och kommer att bli följder.

Sedan kanske du har lite rätt, men samtidigt så placerar väl inte Kalmar2004 alla kritiker till hur man skött denna epidemi i olika konspirations-grupper utan påpekar att problemen med denna typ av grupper kommer att bli större till följd av corona.
Citera
2022-02-08, 11:59
Medlem
Citat:

Haha, vilket jävla spån.
Var har det fö varit demos för konspiration?
Citera
2022-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Historie-reviderad UTVÄRDERING....?

Karolinska medger nu alltså att man felbehandlade Covid patienter.
Här klippet från idag:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/supervarden-pa-karolinska-sjukhusets-ecmo-avdelning-det-har-lardomarna-fran-pandemin
Att jämföra med den stora varningen den 31 mars 2020 från New York:
https://www.youtube.com/watch?v=k9GYTc53r2o

Och här förvränger SVT informationen och publicerar detta som "alla ovaccinerade", vilket var ganska naturligt i våg 1 och 2 innan vaccinerna kom, samt att Karolinska var sena med att ändra till syrgasgrimma under högt tryck.

SKa vi klassa detta som fake news eller historierevision för att rädda olika arslen i svensk sjukvård...

P.S - separat tråd i just detta här: (FB) SVT, alla på ECMO har varit ovaccinerade

Ja, det lär bli en storm i media nu att stänga ned denna platform som sprider desinformation.
Citera
2022-02-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vill inget alls men den har väl varit 0,6% ungefär för Sverige, fram till omikron.
av vad jag utläste var att du vill att det ska vara högre än vad det egentligen är... 0,6% vad jag skulle vilja påstå lite väl högt... det som är intressant är vad dödligheten är för en person utan riskfaktor, känns mer som man vill skrämma upp folk så dem blir "psykotisk" , när man blandar in folk som redan är påväg att gå vidare bliir det fel tycker jag. Men visst man tycker ju om att generalisera

kanske man ska visa statistik på ett annat sätt?
Citera
2022-02-08, 12:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vaccin borde inte vara krav för någon i arbetsför ålder från och med nu.

Däremot inför hösten gratis vaccin till alla som önskar och rekommendation till alla äldre och riskgrupper. Hur vården gör får väl tas i särskild ordning, där behöver det kanske finnas särskilda regler.

Fast, krav, på vaccinering finns ju inte, förutom i ett fåtal regioner där man kräver vaccinering för anställning, och/eller för arbete nära särskilt känsliga inom vård och omsorg.

I övrigt så finns det bara ett vaccinationserbjudande som myndigheter och regwringen vill att folk sksll utnyttja. Så hösten kan mycket väl bli som du önskar!
Citera
2022-02-08, 12:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jo, de som inte litar på samhället har säkert blivit några flera. Men situationen i Sverige är, ändå oändligt mycket bättre än i t.ex Österrike. Jag fattar inte vad de håller på med där! Hela samhällssammanhållningen kan ju, allvarlig, undermineras av vansinniga politiker!
Citera
2022-02-08, 12:43
Medlem
sherms avatar
Citat:
Jo, de som inte litar på samhället har säkert blivit några flera. Men situationen i Sverige är, ändå oändligt mycket bättre än i t.ex Österrike. Jag fattar inte vad de håller på med där! Hela samhällssammanhållningen kan ju, allvarlig, undermineras av vansinniga politiker!
Att underminera samhällssammansättningen har de sysslat med i decennier, med öppna gränser etc och du hör till de som stöttat detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in